Átkosra átkos - Selma Belaala politikatudós Algériáról

  • Dobsi Viktória (Párizs)
  • 2009. április 16.

Belpol

Április 9-én Abdelaziz Buteflikát bő 90 százalékkal harmadszor is köztársasági elnökké választották Algériában (hivatalosan majd 75 százalékos részvétel mellett). A 74 éves államfő előre bejelentett győzelmének hátteréről kérdeztük a párizsi Politikatudományi Intézet kutatóját, akinek szakterülete az algériai nacionalizmus és az iszlamista radikalizmus.
Április 9-én Abdelaziz Buteflikát bő 90 százalékkal harmadszor is köztársasági elnökké választották Algériában (hivatalosan majd 75 százalékos részvétel mellett). A 74 éves államfő előre bejelentett győzelmének hátteréről kérdeztük a párizsi Politikatudományi Intézet kutatóját, akinek szakterülete az algériai nacionalizmus és az iszlamista radikalizmus.

Magyar Narancs: A francia és az algériai sajtó beszámolt azokról a kétes módszerekről, amelyekkel az embereket szavazásra bírták; nyílt titok, hogy az eredmények Buteflika előzetes elképzelései szerint alakulnak. Mi különbözteti meg ma Algériát egy diktatúrától?

Selma Belaala: Az utóbbi húsz évben, pontosabban 1988. október 5-től máig óriási átalakulások mentek végbe Algériában. Egy kollektivista, szocialista egypártrendszer átalakult többpártrendszerré - csaknem a kelet-európai országokkal egy időben. 1988 és 1992 között valódi nyitás történt a pluralizmus felé, ami az észak-afrikai országok viszonylatában avantgárdnak számított. Ma viszont az ország sereghajtó a politikai demokrácia területén, nem csupán az arab világban, de a térségben is, leszámítva persze Líbiát. Mi történt az elmúlt tizennyolc évben? Először is a polgárháború, amelyben az iszlamista mozgalmak terrorjával szemben a hadsereg állt, a közvetlenül fenyegetett rétegek - a sajtó, az értelmiség, a hivatalnokok és a tisztogató akcióknak kitett falusi lakosság támogatásával.

MN: Az iszlamisták mögött nem állt ilyen lakossági rokonszenv?

SB: Dehogynem, kezdetben mindenképpen. (A polgárháború közvetlen előzménye, hogy a legfőbb iszlamista formáció, a FIS, az Iszlám Üdvfront elsöprő győzelmet aratott az első szabad algériai választásokon 1990-ben, majd 1991 decemberében is. Ekkor a hadsereg semmisnek nyilvánította az eredményt, majd feloszlatta a FIS-t - a szerk.) Ám úgy 1994-től a GIA, a Fegyveres Iszlám Csoport átvette a monopóliumot a fegyveres irányzat felett, a FIS a betiltást és az átalakulást követően meggyengült. A lakosság pedig fokozatosan ráébredt, hogy tisztogatásról van szó, és nem forradalomról. És tízévnyi háborúskodás után olyan sérülékennyé vált, hogy belement a demokratikus nyitás fokozatos visszavételébe. (A polgárháború áldozatainak számát az óvatos becslések is százezer fölöttire teszik - a szerk.) A rezsim, azaz Buteflika és a politikai rendőrség kihasználta ezt, hogy az egypártrendszer régi reflexeit apránként újra meghonosítsa. Mindaz, amit az elnök az első, 1999-es kampányban ígért a nyelvi, kulturális, etnikai pluralizmusról, annyiban maradt.

MN: Mi a helyzet a vallási pluralizmussal?

SB: Algériában a vallási kérdés alárendelődik a történelmi emlékezet és a nyelvi identitás problematikájának. A demokratikus átalakulás időszakának csak egyik vonulata a politikai, amely a FIS betiltásával és a választási eredmények eltörlésével formálisan kudarcot vallott. A másik a különféle identitások megnyilvánulásának lehetősége: kabilok, fiatalok, nők, iszlamisták stb. jutottak szóhoz. Ma ennek vége. A köztársasági elnök karizmatikus figurája, a "nemzet atyja" először a sajtóra tett szájkosarat, aztán betiltott minden, a személye ellen irányuló kritikát, és 2004, a második mandátuma óta beállt ez a kvázi monarchikus képlet, a harmadik világ autoriter vezéreinek, Perónnak, Castrónak a mintájára. Valójában ez a karizmatikus populizmus régi hagyomány Algériában; a mai helyzetben az a speciális, hogy az egypártrendszer és a szocializmus korszakának konzervatív és populista irányzata Buteflika személyes hatalma, az elnöki szerepkör kitágítása révén tért vissza. Csak közvetlen családja és a rokoni klán áll mögötte.

MN: 2007-ben mintegy kétszáz újságíró ellen indult eljárás, a parlamenti pártok egy része bojkottálja a választásokat. Hogyan alakul e hatalmi szerkezetben a sajtó és az ellenzék szerepe?

SB: Az algériai sajtó a demokratikus nyitás éveiben viszonylag szabad stílust képviselt, ám a sajtótulajdonosok közül sokan hirtelen nagy vagyonra tettek szert, nem mindig átlátható módon. Kompromittálódtak, ami ma korlátozza a szabadságukat. Az egykor valóban hatékony ellensúly ma a politikai rendőrségnek és az igazságügyi miniszternek is ki van szolgáltatva. Jazid Zerhuni, Buteflika barátja és tíz éve belügyminisztere az egypártrendszerben a katonai hírszerzés vezetője volt. Az ellenzéki pártok nem kapják meg az őket megillető helyet a médiában. De ezek a formációk azért is marginalizálódnak, mert nem maradt muníciójuk a két legfontosabb társadalmi-politikai témakörben, az iszlamizmussal és a polgárháborúval kapcsolatban.

MN: Milyen viszonyban van Buteflika elnök az iszlamista ideológiával?

SB: Kezdetben, 1999-ben még meglepő nyilatkozatokat tett, például Algéria "zsidó múltjáról" vagy a berber gyökerekről. Majd jött a 180 fokos fordulat: "az ország nincs kész a demokráciára, pluralizmusra, éretlen"; végül pedig a meglepő szövetség az iszlamistákkal. Valójában az elnök két nagy hatalmú ellenfél között taktikázik. Az iszlamisták azzal vádolták, hogy a nemzeti identitást veszélyezteti, az elnöknek pedig a hadsereg és a politikai rendőrség támogatásának hiányában szüksége lehet rájuk, ezért pragmatikusnak is nevezhető szövetségre lépett velük. Illetve jelezte a katonai vezetés számára, hogy a polgárháború alatti tévedéseik, hibáik révén felelősek a kollektív mészárlásokért. A hadsereg méltán félt attól, hogy nemzetközi bíróságok elé kerülhet bizonyos ügyek miatt, így meghátrált, ráhagyta a nemzeti identitást az elnökre, és óriási hatalom letéteményesévé tette. Az olajbevételek kezelése is az ő kezében összpontosul. Mindez lehetővé tette számára a harmadik mandátumot - és ezzel el is elérkeztünk a mához.

MN: A függetlenség elnyerése óta a katonai vezetés döntött arról, ki és mennyi ideig kerülhet a legfőbb bársonyszékbe. Lehet, hogy egy korszak végén járunk, és a civil elnöknek sikerült felülkerekednie a fegyveres erőkön?

SB: Inkább a hadsereg önvédelemből szabad kezet adott Buteflikának, aki nem kompromittálódott a polgárháború során - már csak azért sem, mert nem is volt az országban. Ha valaha sor kerül egy perre, egy vizsgálatra vagy akár egy valódi társadalmi vitára a polgárháborús atrocitások politikai és effektív felelősségéről - ő semmit sem kockáztat. A zsarolás eredménye egy kölcsönös meg nem támadási paktum. Persze ha egy nap Buteflika eltűnik, a hadsereg visszatérhet a porondra. Máig egyetlen politikai generáció, a hetvenes éveikben járó exellenállók és az ultranacionalista irányzat tartja ellenőrzése alatt a politikai hatalmat és a gazdasági erőforrásokat. És az ország többsége - a fiatalok, akik nem vettek részt a felszabadító harcokban - marginalizálódik. Az egykori államalapítók ma úgy vélik, az állam az ő tulajdonuk, ahogy az erőforrások és a történelem is. A mai algériai diszkriminációk alapja ez a generációs konfliktus.

MN: Buteflika nem is gondolkozik az utódlásról?

SB: Utána az özönvíz! El van foglalva a saját személyével. Nincs vita a politikai jövőről, ahogy a lakosság nagy többségét alkotó fiatalok helyzetéről sem - csak a múltról és az ő történelmükről. Az utódlás egyetlen konkrét forgatókönyve az előremenekülésé, a hadsereg tárgyalásainak eredményeként a legvalószínűbb, hogy a jelenlegi miniszterelnök, Ahmed Ujahia folytathatja. Közel áll Buteflikához, de lojális a hadsereggel, Putyinnak is nevezik; a nacionalizmus kevésbé populista, inkább tekintélyelvű megtestesítője.

MN: Franciaországban nincs hivatalos álláspont a választásokról, a kormánypárt mintha zavarban lenne, az ellenzéki szocialisták óvatosak a témával kapcsolatban. Lehet, hogy Párizsnak a status quo áll érdekében?

SB: Evidens, hogy a franciák nem kívánnak beavatkozni az algériai politikai vitába, cserébe Algír sem szól bele az ő ügyeikbe, és együttműködik a bevándorlás és a terrorizmus témakörében. A két ország kapcsolatában persze nagy súlya van a bevándorolt, gyakran kettős állampolgárságú diaszpórának (a húszmillió nyilvántartott algériai választó közül közel 800 ezer francia területen él - a szerk.), de szerepük inkább passzív. Mindenki tekintettel van rájuk, sajnos a francia sajtó is nagyon félénken tudósít, egyre kevesebb a kritika, a helyi riport.

MN: Az 1984-ben elfogadott családjogi törvény még engedélyezte a poligámiát és a nők feletti gyámkodást. Buteflika több éve ígérte a törvény reformját; milyen ma algériai nőnek lenni?

SB: A reform végül csak apróságokat érintett, és ellentétben például Marokkóval, ahol tényleg történt előrelépés, Buteflika épp az iszlamistákkal kötött szövetsége és a konzervatívok támogatása miatt nem nyúlt végül e törvényhez. Tapasztalatom szerint a nők helyzete inkább romlott. A munkához való és állampolgársági jogaik nem javultak, a nagyobb szegénység miatt kevesebben vesznek részt az oktatásban. A szegénység, a társadalom befelé fordulása, a kulturális cenzúra idején mindig a nők a legsérülékenyebbek. Ez ma jól érezhető a nagyvárosok utcáin, ahol újra előkerültek a polgárháború óta nem használatos, egyenruhaszerű öltözetek.

MN: Algéria olajbevételeiből óriási devizatartalékokat halmozott fel, azonban az utóbbi években ennek a lakosság nem látta hasznát, és a csökkenő üzemanyagárak, illetve az importtermékekre szoktatott gazdaság helyzetét a válság is törékenyebbé teszi. Van-e esély a közeljövőben nagyobb lakossági tiltakozásokra?

SB: Rendszeresen vannak jelentős lázadások a kevésbé szem előtt lévő területeken. A rezsim azonban elsősorban a nagyvárosokat védi, ahol nemzetközi visszhangja lehetne egy felkelésnek. Itt óriási a biztonsági felügyelet, míg az elszigetelt és kevésbé szem előtt lévő helyeken megtűrik a gerillákat, fegyveres csoportokat. Mindennaposak az útelzárások, a szükségállapot, folyamatos a rendőri, katonai jelenlét. Hiába nem szíveli a lakosság az autoriter hatalmat, mégis tolerálja, mert megtapasztalta a tisztogatásokat, a népirtási kísérleteket. A biztonság még a demokráciánál is fontosabb. Algéria az arab világ szocialista országai közül elsőként szembesült azzal, hogyan lehet levezényelni a demokratikus átmenetet és a fogyasztói társadalom felé való elmozdulást. Mindkettő ma is kérdés, de a függetlenség kivívása óta talán sosem volt a nép ennyire mélyen. A szocializmus idején nagy befektetések történtek az oktatás, az egészségügy területén. A demokrácia hiánya ellenére tagadhatatlan volt a gazdasági, társadalmi előrelépés. Ez előkészítette, táplálta azt a pluralizmusra, nyitásra való igényt, ami alig indult meg, máris brutálisan félbeszakadt, és következett a polgárháború. Ma másként rossz: a visszafejlődés alapjaiban kérdőjelezi meg a nyitás lehetőségét és létjogosultságát. Miközben a rezsim tovább egyensúlyozik, ugyanis képtelen a problémák megoldására, hiszen ehhez átfogó reformokra lenne szükség. De minden reform veszélyeztetné a politikai elitet és magát a rendszert. Tehát a tüneteket kezelik, csak így lehetséges, hogy kitartanak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."