A mintaprojekt, aminek minden közbeszerzését előre „lezsírozták”

Bűn

Országos mintaprojektnek indult az a dél-békési Pilot-program, amely az önfenntartó termelési tevékenységeket segítette volna. De óriási veszteség, kormányzati visszakozás, majd egy orosházi ellenzéki képviselő feljelentése nyomán büntetőügy lett belőle. Kedden kezdte tárgyalni az ügyet a Gyulai Járásbíróság.

Versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban vétsége, valamint más bűncselekmények miatt folyamatban lévő büntetőügyben a bíróság tavaly decemberben 11 vádlott ellen hozott büntetővégzést. Ennek nyomán felfüggesztett szabadságvesztésre és pénzbüntetésre ítélték a vádlottakat. Az enyhének tűnő ítélet ellenére ketten tárgyalás megtartását kérték, mert nem ismerik el, hogy bűncselekményt követtek volna el.

Kedden a Gyulai Járásbíróságon előkészítő üléssel vette kezdetét a per, ahol K. Árpád vállalkozó és K. Tamás közbeszerzési szakértő ült a vádlottak padján. Őket a korábbi büntetővégzés értelmében 350 ezer és 400 ezer forintos pénzbüntetésre ítélték. A vádat a Szegedi Járási Ügyészség képviseli Varga László bíró előtt. Az előkészítő ülésen felolvasott vádiratból kiderült, hogy a Pilot-programmal és az orosházi önkormányzat által beszerzett ún. Dotto vonattal kapcsolatban hirdetmény nélkül meghirdetett közbeszerzési pályázat mindegyike szabálytalan volt, mert a benne résztvevők előre mindenben megegyeztek. A városi kisvonat beszerzési kálváriájáról lapunk február közepén megjelent lapszámában részletesen foglalkoztunk.

Az országos mintaprogramnak beharangozott és Simonka György (Fidesz-KDNP) menedzselte Pilot-program nem hogy önfenntartóvá nem tudott válni, hanem súlyos közpénzeket vitt el. A villámgyors kudarc tényét mutatta, hogy a kormányzat 2015 végén leállította a projektet. Aligha volt mellékes körülmény a program gyors leállításában, hogy az 1,3 milliárdos kiadással (költségvetési támogatás) szemben mindössze néhány százmilliós volt a bevétel. A végeredmény így milliárdos bukta volt.

A vádiratból kiderült, hogy a Pilot-program minden – hirdetmény nélküli – közbeszerzése a visszaélés melegágya volt. Nem csupán azért, mert mindent – szó szerint mindent – megbeszéltek előre: azt, hogy kit hívnak meg a tenderre, közülük ki nem ad be pályázatot, ki küld érvénytelen ajánlatot, ki az előre kijelöltnél drágábbat. Sok esetben az előre kijelölt nyertes cég ügyvezetője, B. Zsolt intézte, hogy kit hívnak meg a közbeszerzésre, kinek mekkora összege lesz az ajánlata. Így mindent előre lejátszottak. Több esetben még az sem zavarta az érintetteket, hogy a nem nagyon szigorúan megállapított, a pályázati induláshoz szükséges feltételeket nem tudták a pályázók, köztük a későbbi előre megbeszélt győztes, teljesíteni.

Végül így szereztek be több kiírásban előbb 25 ezer, majd 66 ezer, később pedig 73 ezer liter gázolajat. Az állítólagos közbeszerzésre meghívottak között azonban hiába keresnénk üzemanyag-forgalmazással foglalkozó nagyobb céget, vagy helyi vállalkozást. De előre lebeszélt közbeszerzés volt egy Mercedes, két Nissan Pick Up és egy Volvo, egy autóbusz beszerzése éppúgy, mint mezőgazdasági eszközöké, így trágyaforgatóé.

Az ún. közbeszerzésre meghívott cégek mindegyike tudta előre szerepét és feladatát. Így volt olyan, amelyet mindig meghívtak, de nem adott be ajánlatot, s volt olyan, amely az előre egyeztetett győztes ajánlatnál egy nagyságrenddel drágább áron vállalta beszerzést – így nem tudott más nyerni, mint a nevető harmadik. Papíron pedig úgy nézett ki, mintha ezek mindegyike rendes körülmények között lezajlott közbeszerzés lett volna.

Ennek ellenére a teljes rendszeren gond nélkül átment mindegyik előre megbundázott közbeszerzési eljárás, amelyről az egyik érintett utóbb, feltáró vallomásában részletesen beszámolt. A Pilot-ügycsoportból és az orosházi önkormányzat által ugyancsak szabálytalanul beszerzett kisvonatból nem lett volna soha ügy, ha két helyi ellenzéki önkormányzati képviselő, Fetser János (MSZP) és Füvesi Sándor (MSZP) nem interpellál és kérdez az ügyben számtalanszor az elmúlt években. Nekik már hosszú évekkel ezelőtt feltűnt, hogy valami nagyon nincs rendben ezeknél az ún. közbeszerzéseknél. Ám ez sem lett volna elég, ha végül nem tesz büntetőfeljelentést az ügyben Fetser János, ami korábban Orosháza polgármestere és a térség országgyűlési képviselője is volt. Az ennek nyomán megindított nyomozás végül feltárta a bűncselekmény-sorozatot, így kezdődött meg a Gyulai Járásbíróságon kedden a per.

Az első tárgyalási napon mindkét vádlott ártatlanságát hangsúlyozta, de egyelőre nem tett vallomást. Védőik azt ígérték, hogy a következő, májusi tárgyaláson erre majd sor kerül. A Szegedi Járási Ügyészség kezdeményezte, hogy a bíróság előtt közel tucatnyi, a nyomozás során meghallgatott tanú vallomását olvassák majd fel, emellett szükségesnek tartotta, hogy több tanút idézzenek be a perre. A védelem pedig azt indítványozta, hogy bocsássák a bíróság és az ő rendelkezésükre azokat az ügyészi intézkedéseket, amelyek az ügy során keletkeztek. Az egyik vádlott jogi képviselője szerint ez azért lehet fontos, mert néhány, a nyomozás során tette vallomás és az ügyészi intézkedés révén többnyire a büntetlenséget vagy az enyhébb büntetést kilátásba helyező beismerő vallomások, tartalmilag nem mindig egyeznek egymással. Varga László bíró arra szólította fel a vádhatóságot, hogy ezeket a dokumentumokat 15 napon belül csatolja a per irataihoz.

Az idevágó jogszabályok alapján két vádlott esetleges bűnösségének kimondása, így elítélése esetén sem kaphatnak nagyobb büntetést, mint a korábbi büntetővégzésben rájuk mértek. Ahogy már említettük, egyikőjük 350, másikuk 400 ezer forintos pénzbírságot kapott.

(Címlapképünkön: az orosházi Dotto vonat. Forrás: gyoparosfurdo-oroshaza.hu)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.