Vádat emeltek a "csengeri örökösnő" ellen

  • narancs.hu
  • 2020. november 23.

Bűn

Összesen húsz embert tévesztett meg és 780 millió forintos kárt okozott.

Húsz sértettnek okozott közel 780 millió forint kárt egy nő azzal, hogy külföldi örökségének megszerzéséhez kölcsönöket kért, noha az örökség nem is létezett - írja honlapján az ügyészség, és bár nem említik, feltehetően a "csengeri örökösnő" néven elhíresült P. Máriáról (korábban Sz. Gáborné) lehet szó.

A nő a 2018-as választási kampányban vált ismertté, mikor kiderült, hogy többek között Kósa Lajos fideszes politikustól is befektetési tanácsot kért. Mint később kiderült, a politikus többször is találkozott az állítólagos örökösnővel, és egy közjegyző előtti megállapodást is aláírt vele. Kósa – bár elismerte a dokumentum valódiságát – csalónak nevezte a nőt.

A vádirat szerint a nő a csalásokat még 2009-ben kezdte, módszere az volt, hogy elhitette a környezetében élőkkel azt, hogy külföldön élő édesapja után nagy vagyont örökölt, melynek megszerzése költséges, ezért kölcsönöket kért a sértettektől, cserébe pedig anyagi viszonzást ígért. A vádlott édesapja egyébként csak évekkel később, 2014-ben hunyt el Magyarországon, de utána vagyon nem maradt.

A vádlott elhitette a sértettekkel, hogy a külföldön örökölt vagyonba kimagaslóan nagy értékű részvénycsomagok, üzleti és egyéb vagyoni részesedések, valuta és forintbetétek, értékpapírok és nagy értékű ingatlanok tartoznak, melyek megszerzéséhez külföldi ügyvédeket kell fizetnie, a vagyon kezeléséhez tanácsadókat kell bevonnia, egyáltalán bonyolult jogügyleteket kell előkészítenie és elintéznie pénzintézeteknél.

A megtévesztés része volt az is, hogy magyar ügyvédi és közjegyzői okiratokat készíttetett a vádlott a nem létező külföldi hagyatékkal kapcsolatban, melyben titoktartást vállaltak a sértettek. A vádlott több sértettnek hozzáférést biztosított a saját elektronikus levelezéséhez, amelyben a hagyatékkal kapcsolatos fiktív levelek voltak, ezeket a vádlott készítette.

Az egyes sértetteknek okozott kár 1.400.000,- forinttól 387.000.000,- forintig terjedt, melyből csupán 3.950.000,- forint kár térült meg.

A nyomozás során a vádlottat a svájci hatóság adta ki Magyarországnak, majd kilenc hónap letartóztatás után bűnügyi felügyelet alá került, de ennek során is elkövetett egy újabb csalást, ugyanis több mint 11.000.000,- forintot csalt ki egy sértettől szintén a nem létező hagyaték ürügyén. Ezután a bíróság ismét elrendelte a letartóztatását.

A jelenleg is letartóztatásban lévő nőt a Mátészalkai Járási Ügyészség 20 rendbeli csalás bűntettével vádolja. Amennyiben a vádlott az előkészítő ülésen beismerő vallomást tenne és lemond a tárgyaláshoz való jogáról, az ügyészség szerint 10 év börtönbüntetést és 10 év közügyektől eltiltást kellene vele szemben kiszabni.

Az eljárás a Mátészalkai Járásbíróságon folytatódik.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.