Nádas és a Nobel-díj

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. október 14.

Diplomáciai jegyzet

Egy távoli, európai civilizációból figyelve a demokrácia parazitáiként mi magunk is szerves részei vagyunk annak a világnak, amit létrehoztunk, amiben élünk, amit eltűrünk.

Volt-e valós esélye Nádas Péternek, hogy idén megkapja az irodalmi Nobel-díjat? Egyrészről mindenképpen, eddigi életműve messzemenően kiérdemli azt. Mások is így gondolják, neve évről évre felmerül a díjosztó bizottság vitáin, s bár az ilyesmit az érintettek nagy diszkrécióval kezelik, a kiszivárgó híreket sokan megerősítették, de legalábbis valószínűsítették. Hallom, hogy mérvadó német és svéd lapok diszkréten tudakozódtak az elmúlt három hétben budapesti kapcsolataiknál: Nádas mely pályatársát ajánlják, aki nyilatkozni tudna, ha a magyar író kapná a díjat október 10-én. Egyszóval, nem tekinthetők véletlennek a találgatások.

Minthogy azonban az egyébként igen kiváló kanadai novellistára, Alice Munróra esett a választás – akinek a neve persze egy ideje már szintén fel-felvetődött –, a döntés arra kell késztessen mindannyiunkat, hogy komolyan elgondolkodva a lehetőségeken feltegyük ismét a kérdést immár 2013 utánra vonatkozóan: van-e valós esélye Nádasnak?

A Nobel-díjat mindig személyek kapják, de nemcsak az adott személy a díjazott, hanem közössége, hazája, népe is. Efelől nem is volt soha vita, a sajtó és az érintett közösségek is ekként kezelik a kérdést. Mi több, az odaítélő bizottság egyéb – mondhatnánk: irodalmon túli – megfontolásai is gyakorta kiolvashatók, hisz e kitüntetéssel nemcsak egyetlen ember teljesítményét értékelik, hanem környezetéét is. Kertész Imre Nobel-díja sem csak a Sorstalanságnak szólt; mélyebb politikai üzenete volt. Az 1998–2002 között regnáló magyar jobboldali kormány áldásával fellángoló – s mára már mindent elborító – magyarországi antiszemitizmus tanulságai is benne voltak abban a döntésben, s bár a díj átadásakor a jobboldal már nem volt kormányon, az intelem aktuális maradt. Ma már tudjuk: Magyarország figyelmen kívül hagyta ezt az intelmet, mi több, Kertész a személyét ért támadások miatt is Berlinbe költözött, s ami itt zajlik, már nem egyszerűen az ő magándrámája, hanem mindannyiunké.

Szembe kell tehát nézzünk a ténnyel: jelenleg Magyarország nem érdemli meg a Nobel-díjat, már 2002-ben sem érdemelte meg; nem teljesíti az elvárható emberiességi minimumot, nem csak a cigánysággal és zsidókkal, de egyetlen polgárával szemben sem. A kormány ebbéli felelőssége nyilvánvaló, hisz napnál világosabb: ez nem egy jobbikos vircsaft, miként a Lantos Intézet legutóbbi, képmutató és manipulatív konferenciáján próbálták elhitetni a világgal, hanem a Fidesz ideológiai és kulturális életműve. Nem véletlen, hogy a magyar művészeti akadémia elnöke – így, csupa kisbetűvel! – pár napja azt találta mondani: ne Nádas kapja a díjat, hanem valaki más, a kormánypárt valamely jól ismert, középszerű írólakája. Nem, még véletlenül sem mondjuk Csoóri Sándor, aki költészete okán megérdemelné, hanem egy igazi, vérbeli senki. Nem a művészi teljesítmény a lényeges számukra, hanem a politikai.

Szembe kell tehát nézzünk a ténnyel: amíg a magyar nép kedvtelve dagonyázik ebben az alapvetően kultúraellenes valóságban, addig nem csak Nádas Péter nem kap majd díjat, de egyetlen más magyar sem. Mert egy távoli, európai civilizációból figyelve a demokrácia parazitáiként mi magunk is szerves részei vagyunk annak a világnak, amit létrehoztunk, amiben élünk, amit eltűrünk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.