Nádas és a Nobel-díj

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. október 14.

Diplomáciai jegyzet

Egy távoli, európai civilizációból figyelve a demokrácia parazitáiként mi magunk is szerves részei vagyunk annak a világnak, amit létrehoztunk, amiben élünk, amit eltűrünk.

Volt-e valós esélye Nádas Péternek, hogy idén megkapja az irodalmi Nobel-díjat? Egyrészről mindenképpen, eddigi életműve messzemenően kiérdemli azt. Mások is így gondolják, neve évről évre felmerül a díjosztó bizottság vitáin, s bár az ilyesmit az érintettek nagy diszkrécióval kezelik, a kiszivárgó híreket sokan megerősítették, de legalábbis valószínűsítették. Hallom, hogy mérvadó német és svéd lapok diszkréten tudakozódtak az elmúlt három hétben budapesti kapcsolataiknál: Nádas mely pályatársát ajánlják, aki nyilatkozni tudna, ha a magyar író kapná a díjat október 10-én. Egyszóval, nem tekinthetők véletlennek a találgatások.

Minthogy azonban az egyébként igen kiváló kanadai novellistára, Alice Munróra esett a választás – akinek a neve persze egy ideje már szintén fel-felvetődött –, a döntés arra kell késztessen mindannyiunkat, hogy komolyan elgondolkodva a lehetőségeken feltegyük ismét a kérdést immár 2013 utánra vonatkozóan: van-e valós esélye Nádasnak?

A Nobel-díjat mindig személyek kapják, de nemcsak az adott személy a díjazott, hanem közössége, hazája, népe is. Efelől nem is volt soha vita, a sajtó és az érintett közösségek is ekként kezelik a kérdést. Mi több, az odaítélő bizottság egyéb – mondhatnánk: irodalmon túli – megfontolásai is gyakorta kiolvashatók, hisz e kitüntetéssel nemcsak egyetlen ember teljesítményét értékelik, hanem környezetéét is. Kertész Imre Nobel-díja sem csak a Sorstalanságnak szólt; mélyebb politikai üzenete volt. Az 1998–2002 között regnáló magyar jobboldali kormány áldásával fellángoló – s mára már mindent elborító – magyarországi antiszemitizmus tanulságai is benne voltak abban a döntésben, s bár a díj átadásakor a jobboldal már nem volt kormányon, az intelem aktuális maradt. Ma már tudjuk: Magyarország figyelmen kívül hagyta ezt az intelmet, mi több, Kertész a személyét ért támadások miatt is Berlinbe költözött, s ami itt zajlik, már nem egyszerűen az ő magándrámája, hanem mindannyiunké.

Szembe kell tehát nézzünk a ténnyel: jelenleg Magyarország nem érdemli meg a Nobel-díjat, már 2002-ben sem érdemelte meg; nem teljesíti az elvárható emberiességi minimumot, nem csak a cigánysággal és zsidókkal, de egyetlen polgárával szemben sem. A kormány ebbéli felelőssége nyilvánvaló, hisz napnál világosabb: ez nem egy jobbikos vircsaft, miként a Lantos Intézet legutóbbi, képmutató és manipulatív konferenciáján próbálták elhitetni a világgal, hanem a Fidesz ideológiai és kulturális életműve. Nem véletlen, hogy a magyar művészeti akadémia elnöke – így, csupa kisbetűvel! – pár napja azt találta mondani: ne Nádas kapja a díjat, hanem valaki más, a kormánypárt valamely jól ismert, középszerű írólakája. Nem, még véletlenül sem mondjuk Csoóri Sándor, aki költészete okán megérdemelné, hanem egy igazi, vérbeli senki. Nem a művészi teljesítmény a lényeges számukra, hanem a politikai.

Szembe kell tehát nézzünk a ténnyel: amíg a magyar nép kedvtelve dagonyázik ebben az alapvetően kultúraellenes valóságban, addig nem csak Nádas Péter nem kap majd díjat, de egyetlen más magyar sem. Mert egy távoli, európai civilizációból figyelve a demokrácia parazitáiként mi magunk is szerves részei vagyunk annak a világnak, amit létrehoztunk, amiben élünk, amit eltűrünk.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.