Film

Bárhol, kivéve nálunk

Radu Jude: Kontinental ’25

Kritika

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Dínóparkon vezet át az útja, a sztegoszaurusz és a triceratopsz már rég kihaltak, a szegények, csövesek, út szélén hagyottak – és velük együtt az a szolidaritás, mely sokukat életben tartja – viszont még élnek, csak épp halálra vannak ítélve.

A film azonban a Psycho nyomdokain haladva éles fordulatot vesz: kiderül, hogy mégsem a hajléktalan a főszereplő. Ő egy kolozsvári társasház kazánjában húzza meg magát, ezt is le akarják azonban rombolni, hogy valami még szebbet, még újabbat, még nagyobbat építsenek. Orsolya, a magyar behajtó feladata, hogy kipaterolja szegény szerencsétlent, aki azonban felakasztja magát a radiátorra. Itt kezdődik Orsolya lelki kálváriája és kanosszajárása. A hajléktalan életében sem érdekelt senkit, most pedig, hogy meghalt, még úgyse. Orsolya elkeseredetten önti ki a lelkét férjének (aki inkább a nőt hátrahagyva elmegy nyaralni a gyerekekkel az előre befizetett útra), egy volt tanítványának (aki először buddhista és nihilista idézetekkel, majd piával tompítja le őt), barátnőjének (ő legalább egy picit megértőnek bizonyul), sőt még a papnak is (aki azt javasolja, hogy olvassa János evangéliumát). Több nyelven panaszkodik, arra vágyik, hogy valaki enyhítsen a lelkiismeret-furdalásán, de sehol sem talál nyugalmat: az a fajta együttérzés, amely enyhítene kínjain, egyszerűen kiveszett az emberekből. Élünk egymás mellett, néha találkoznak útjaink, de nincs már közös platform, alapvető egyetértés, nincsen semmi: csak kutyavilág, ahol mind tudjuk, mit csinálnak az erősebb kutyák. Orsolya (akit a Romániában és Németországban is ismert erdélyi magyar színésznő, Tompa Eszter alakít) az anyjával is találkozik: szülője számon kéri, miért dolgozik a románoknak, miért nem megy inkább Magyarországra, mire Orsolya azt feleli, nem akar a fasiszta Orbán-országban élni – ezt az anyja kikéri magának, hiszen az emberek szavazták meg Orbánt. Ez a rész nekünk, magyaroknak érdekes – de ezen túl Radu Jude parttalan beszédáradattal fárasztja le a nézőt; mi is unjuk, minket sem érdekel, úgy kell magunkra erőltetni a megértést és szimpátiát – már ha megy.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.

A hírnévre vigyázni kell

Akár 80 millió forintot is ki kell saját zsebből fizetnie két Csongrád-Csanád megyei szakszervezeti vezetőnek, ha az ellenük indított perekben a makói gumigyárnak ad igazat a bíróság. A Continental gumiipari óriás az autógyártás válsága miatt jó ideje próbál spórolni a költségein.

„Nem kell olyannak lenni, mint a többiek”

Negyedszázadon át vett részt az idén 35 éves, a rendszerváltással egyidős iskola munkájában, amely a maga 900 diákjával a legnagyobb hazai zsidó közösség is. Intézményépítésről, identitásról, elitizmusról, szakmai döntésekről és fejlődési pályákról beszélgettünk vele.