Kiállítás

Aki én vagyok

Mary Ellen Mark: Női sorsok

Kritika

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

Fotográfusi pályája a hatvanas évek végén indult, amikor még nagyrészt férfiak uralták a szakmát. Férfiak voltak a Magnum alapítói is, ahová Markot a hetvenes évek végén bevették ugyan, de ez inkább kivételnek számított, nem bevett gyakorlatnak. A nyolcvanas évek végén a Magnum tagjainak csak a tizede volt nő, ám nem világos, hogy ebbe beleszámolták-e például az asszisztenseket is. A világ dolgainak női nézőpontból való bemutatása tehát alapvetően periferiális volt.

Mark maga is a kiszorult, kiszorított emberekhez húzott, elmegyógyintézetek lakóit, a hajléktalan tinédzsereket, a cirkuszok világában élő mutatványosokat fotózta. Intim, mégis kíméletlenül őszinte képekkel vált ismertté, átüt a munkáin, hogy mennyire közel tudott menni azokhoz, akiket lefényképezett. (Capa híres mondása szerint, ha nem jó a kép, nem mentél elég közel.) Pedig nem könnyű az emberi sérülékenységet megközelíteni, a többség tart is ettől, nehogy belobbanjanak a félelmeik.

Képei a kiszolgáltatottságról és az ellenállásról, a fájdalomról és a méltóságról beszélnek. Valamint a mindennapokban önmagunk elől is rejtett szorongásaink mély rétegeiről, illetve a női test, a női létezés társadalmi kontextusáról. A kiállítás átgondolt szerkezete lehetővé teszi, hogy a néző végig a fotográfus tekintetének pozíciójában maradjon, közel, de nem tolakodón, társadalmilag érzékenyen, de ítélkezés nélkül.

E válogatásban a fotográfus a nők változatos szerepeit, küzdelmeit és társadalmi pozícióit mutatja be, tudatosan kerülve a romantizálást és a szentimentalizmust. A Mai Manó Ház termeiben egymás mellé kerülnek a tragikumot hordozó képek, a személyes portrék és az olyan dokumentarista sorozatok, amelyek a női életút kiszámíthatatlan, kaotikus és kiszolgáltatott természetét mutatják fel. A kurátori rendezés szépen érzékelteti Mark módszerének lényegét, amely szerint a fotográfus részévé válik a megörökített emberi térnek és közösségnek. Az így született fotók sosem riportképek, inkább intenzív emberi találkozások lenyomatai. A művész legnagyobb erénye a szereplőkkel kialakított viszony komplexitása. A dokumentarista fotográfiában ritka hozzáértéssel kezelte azt a kényes határvonalat, amely a részvét és a távolságtartás, az empátia és a voyeurizmus között húzódik. Alanyait nem idealizálta, de nem is tárgyiasította, szenvedéseiket nem látványossá, csupán láthatóvá tette. Számára a fényképezés együttlétet is jelentett. Ez a perspektíva különösen erősen érvényesül női témájú munkáiban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.

A hírnévre vigyázni kell

Akár 80 millió forintot is ki kell saját zsebből fizetnie két Csongrád-Csanád megyei szakszervezeti vezetőnek, ha az ellenük indított perekben a makói gumigyárnak ad igazat a bíróság. A Continental gumiipari óriás az autógyártás válsága miatt jó ideje próbál spórolni a költségein.

„Nem kell olyannak lenni, mint a többiek”

Negyedszázadon át vett részt az idén 35 éves, a rendszerváltással egyidős iskola munkájában, amely a maga 900 diákjával a legnagyobb hazai zsidó közösség is. Intézményépítésről, identitásról, elitizmusról, szakmai döntésekről és fejlődési pályákról beszélgettünk vele.