Kiállítás

Aki én vagyok

Mary Ellen Mark: Női sorsok

Kritika

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

Fotográfusi pályája a hatvanas évek végén indult, amikor még nagyrészt férfiak uralták a szakmát. Férfiak voltak a Magnum alapítói is, ahová Markot a hetvenes évek végén bevették ugyan, de ez inkább kivételnek számított, nem bevett gyakorlatnak. A nyolcvanas évek végén a Magnum tagjainak csak a tizede volt nő, ám nem világos, hogy ebbe beleszámolták-e például az asszisztenseket is. A világ dolgainak női nézőpontból való bemutatása tehát alapvetően periferiális volt.

Mark maga is a kiszorult, kiszorított emberekhez húzott, elmegyógyintézetek lakóit, a hajléktalan tinédzsereket, a cirkuszok világában élő mutatványosokat fotózta. Intim, mégis kíméletlenül őszinte képekkel vált ismertté, átüt a munkáin, hogy mennyire közel tudott menni azokhoz, akiket lefényképezett. (Capa híres mondása szerint, ha nem jó a kép, nem mentél elég közel.) Pedig nem könnyű az emberi sérülékenységet megközelíteni, a többség tart is ettől, nehogy belobbanjanak a félelmeik.

Képei a kiszolgáltatottságról és az ellenállásról, a fájdalomról és a méltóságról beszélnek. Valamint a mindennapokban önmagunk elől is rejtett szorongásaink mély rétegeiről, illetve a női test, a női létezés társadalmi kontextusáról. A kiállítás átgondolt szerkezete lehetővé teszi, hogy a néző végig a fotográfus tekintetének pozíciójában maradjon, közel, de nem tolakodón, társadalmilag érzékenyen, de ítélkezés nélkül.

E válogatásban a fotográfus a nők változatos szerepeit, küzdelmeit és társadalmi pozícióit mutatja be, tudatosan kerülve a romantizálást és a szentimentalizmust. A Mai Manó Ház termeiben egymás mellé kerülnek a tragikumot hordozó képek, a személyes portrék és az olyan dokumentarista sorozatok, amelyek a női életút kiszámíthatatlan, kaotikus és kiszolgáltatott természetét mutatják fel. A kurátori rendezés szépen érzékelteti Mark módszerének lényegét, amely szerint a fotográfus részévé válik a megörökített emberi térnek és közösségnek. Az így született fotók sosem riportképek, inkább intenzív emberi találkozások lenyomatai. A művész legnagyobb erénye a szereplőkkel kialakított viszony komplexitása. A dokumentarista fotográfiában ritka hozzáértéssel kezelte azt a kényes határvonalat, amely a részvét és a távolságtartás, az empátia és a voyeurizmus között húzódik. Alanyait nem idealizálta, de nem is tárgyiasította, szenvedéseiket nem látványossá, csupán láthatóvá tette. Számára a fényképezés együttlétet is jelentett. Ez a perspektíva különösen erősen érvényesül női témájú munkáiban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.