Koncert

Brahms mint gravitáció

Hommage à Pablo Casals – A madarak éneke

Kritika

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

A háromnapos sorozat zárókoncertjén, bár könnyen lehetett Casalshoz kapcsolódó darabokat találni, a műsor gravitációs középpontja mégis Brahms f-moll zongoraötöse lett. Még Casals A madarak éneke című darabja is csak brahmsi relációban tudott megszólalni, emiatt az eredeti koncepció nem vált szervező erővé. A fesztivál eredeti céljai azonban nem csorbultak, a kamarazenélés minden oldala meg tudott mutatkozni, ami hol örvendetes volt, hol kevésbé.

Az este legnagyobb erénye, hogy rengeteg kamaraformációt és fellépőt vonultatott fel. Ez nemcsak azért kiemelendő, mert a legnevesebb művészek prezentálták a műsort, de azért is, mert rengeteg kombinációja jelent meg a kamarázás dinamikájának. A színesség ugyanakkor azt is jelentette, hogy a művészi kvalitások a lehető legszélesebb spektrumot képviselték.

A zárókoncert Schumann egyik cselló-zongora művével (Öt darab népies stílusban) indult. Szabó Ildikó csellójátéka nehézkesnek és robbanékonyságra képtelennek tűnt. A „minden hangért megküzdés” pozitív jelentésrétegei sajnos nem jelentkeztek ebben az előadásban. Partnereként Simon Izabella könnyedsége tovább mélyítette a kettőjük közötti kontrasztot. Simon játéka ábrándos, felhőtlen, de kissé egyhangú volt, így az előadásukban nem tudott felszínre kerülni Schumann dinamizmusa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.