Ekotrip

Egotrip

Az idén a József nádor téren kétszeresen is beköszöntött a tavasz: nemcsak a madarak csivitelése dobta fel az íróasztaluk fölött görnyedő pénzügyéreket, hanem a stabilitási és növekedési paktum reformjának híre is érezhető megkönnyebbülést hozott nekik.

Paktum - javított kiadásban

Az idén a József nádor téren kétszeresen is beköszöntött a tavasz: nemcsak a madarak csivitelése dobta fel az íróasztaluk fölött görnyedő pénzügyéreket, hanem a stabilitási és növekedési paktum reformjának híre is érezhető megkönnyebbülést hozott nekik. Az uniós ügyekben naprakész járókelő nem lepődött volna meg, ha március 21-én indiánszökdeléssel közlekedő pénzügyminiszterbe vagy államtitkárba botlik, bár a gyalogszerrel közlekedő miniszterek ideje László Csaba távozásával rég elmúlt.

Az uniós pénzügyminiszterek március 20-i tanácskozásán, majd az állam- és kormányfők Európai Tanácsának ezt követő ülésén egyebek mellett azt a javaslatot is elfogadták, hogy a nyugdíjreform miatt keletkező költségvetési hiány - egy ideig és bizonyos mértékig - ne számítson bele az uniós metódus szerint számított deficitbe, és így kikerülje a 3 százalékos deficitplafont. Ami praktikusan annyit jelent, hogy az eddig elvártnál nagyobb állami túlköltekezés mellett is besétálhatunk az euróövezetbe. Ennek szólt kormányberkekben a megkönnyebbülés nagy sóhaja, bár a döntés nem fenékig tejfel: csak 2004-re könyvelhetjük el a nyugdíjreform teljes hatását, a következő esztendőkben évi 20 százalékkal csökkentett mértéket vehetünk csupán figyelembe; így 2009-re lenullázódik a korrekció. Na de ki az a kormánytag, aki 2009-ben gondolkodik, amikor még a 2005 és, pláne, a 2006 túlélése sem biztos? (Cikkzárta után jött a hír, hogy Draskovics Tibort menesztette a kormányfő; ő tehát a 2005-öt sem élte túl. Most utódjára marad az a lecke, hogy miként lehet az adóterheket csökkenteni olyan időszakban, amikor az uniós követelmények miatt mérsékelni kell a hiányt, és a politikai elvárás miatt egyetlen rétegtől sem szabad megvonni a költségvetési juttatásokat.)

Nem a nyugdíjreform költségeinek beszámíthatósága volt a paktummal kapcsolatos legjelentősebb engedmény az EU-csúcson. Sőt azt lehet mondani, hogy ez volt a közgazdaságilag legkevésbé necces puhítás, hiszen a magánpénztárakba történő kötelező befizetés éppúgy megtakarítást jelent, mint az államkasszába folyó járulék, viszont nem jelenik meg az állami bevételek között, miközben annak jövőbeli kiadásait mérsékli. Ebben az esetben akár teljes mértékű engedmény is indokolható lett volna a részleges helyett. Több probléma van egy sor másfajta, nehezebben indokolható vagy nehezebben ellenőrizhető könnyítéssel.

A legfeltűnőbb engedményt a német újraegyesítés költsége címén kérte a másfél évtizede (!) újraegyesült Németország. Ahhoz, hogy igénye meghallgatásra találjon, némi ellenszolgáltatásra is hajlandónak mutatkozott, és nem csak a stabilitási paktum más országoknak kedvező engedményeivel. Ugyanezen EU-csúcs napirendi kérdése volt az unió versenyképességének a növelését célzó, bár eddig tetszhalottnak látszó lisszaboni program életre lehelése, benne a szolgáltatások liberalizálásával. A határon átnyúló, szabad szolgáltatások ellen viszont az a - kiterjedt állami szektorát védő - Francia-ország ágált, amely ennek kellő nyomatékot is tudott adni az EU-alkotmány esedékes referenduma kudarcának fenyegetésével.

Végül a kormányok többsége a rövid távon kifizetődőbb utat választotta: érdemi reform helyett beszállt a vezérürük által megindított alkufolyamatba. Az alku tárgya azoknak a mérlegelési szempontoknak a bővítése volt, amelyek a deficitplafon megsértése esetén vehetők figyelembe. (A már említettek mellett mentő körülménynek számíthatnak a kutatás-fejlesztésre, a közberuházásokra, a strukturális reformokra, a költségvetési konszolidációra vagy a természeti katasztrófákra fordított állami kiadások.) A felpuhítás veszélye oly nagy volt, hogy végül még a stabilitási cél mellett kiállók is örültek az eredménynek, mivel úgy látták, hogy az EU gazdaságpolitikája összességében stabilitásorientált maradt.

A stabilitási és növekedési paktum végrehajtásának javítása címet viselő dokumentumot egyesek a paktum reformjaként, mások annak felpuhításaként értékelik. Az utóbbiak közt kiemelt szerepet játszanak az árstabilitásért felelős központi banki tisztviselők. De a paktummódosítás megítélése azok körében sem egységes, akik korábban kritizálták annak eredeti változatát. A radikális kritikusok tábora alapjában tartja elhibázottnak a paktumot, mondván: az abban megszabott mennyiségi követelmények mögött már kezdetben sem volt megalapozott elvi megfontolás, az idő múltával pedig mindinkább életidegenné váltak a kizárólag az államháztartás egyensúlyi helyzetét értékelő, merev mutatószámok, amelyeket ráadásul eltérő fejlődési pályákon lévő és eltérő gazdaságpolitikát alkalmazó országokkal szemben támasztanak. A paktum gyökeres reformjában gondolkodók között a legszélsőségesebb álláspontot talán a magyar Surányi György képviseli, aki a Pénzügykutató tavaly őszi konferenciájára már rendszerbe foglalta érveit, s még a márciusi EU-csúcs előtt egy brit szakmai folyóiratban világgá is kürtölte őket.

A radikális reformerek most nyilván elégedetlenek, hiszen a paktum "javított kiadása" is az államháztartási deficitre és az államadósságra fokuszál, és nem veszi figyelembe a gazdasági növekedést befolyásoló külső egyensúlyi helyzetet és a belföldi megtakarításokat. Talán kevésbé elégedetlen a paktumot kritizálók másik, mérsékeltebb tábora, amelyik elfogadta, hogy muszáj valamilyen szabályrendszerrel kikényszeríteni a költségvetési fegyelmet, csak az alkalmazott mennyiségi követelményeket tartotta túlzottan rugalmatlannak. A mostani módosítás éppen a rendszer merevségén változtat, egyrészt azzal, hogy egy sor mérlegelendő szempontot kínál föl a deficitcélt nem teljesítő kormányok mentségére, másrészt azzal, hogy több időt hagy az egyensúly helyreállítására.

Azt hiszem, a stabilitási paktum mérsékelt kritikusai sem lehetnek igazán elégedettek a "javított kiadással". A rendszer ugyan rugalmasabb lett, ami kétségtelen előny, de az új szabályrendszer kevésbé az elvi, közgazdasági megfontolások, mint inkább a politikai erőviszonyok alapján állt össze. Ami meg is látszik rajta: a megreformált paktum a sokak által vágyott országspecikfikus elvárások helyett kormányspecifikus követelményeket tartalmaz. Ez jó a hatalmukat a költségvetési szigortól féltő kormányoknak, de rossz az emberöltőnél is hosszabb távban érdekelt állampolgároknak.

Azzal, hogy a némi költségvetési fegyelmet kicsiholó stabilitási paktum reformjával kis időre elhalaszthatóvá váltak az államháztartási reformok, hosszú távon többet veszítenek az unió tagországai, mint amit a rövid távú könnyebbségen nyernek. Mert attól, hogy időnként meglengetik a versenyképesség növelésére létrehozott, de többnyire talonban tartott lisszaboni programot, még nem fog javulni az unió évről évre romló gazdasági pozíciója. A jóléti államok fenntartásának költsége azonban biztosan nő.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.

Bizonytalan hátországok

Több szempontból is különleges elnökválasztás zajlott le az Egyesült Államokban: hosszú idő után először kapott országosan is több szavazatot a győztes republikánus jelölt; nemcsak az elnök, hanem a szenátusi és a kongresszusi többség is republikánus lesz; és Donald Trump személyében először költözik a Fehér Házba elítélt bűnöző.