Kálmán C. György: Magánvalóság

  • 2003. március 20.

Egotrip

Úgy alakult az én életem, drága olvasóim, hogy én tudós, én literátor nem vagyok. Sorsom, környülállásaim, hajlandóságom mezei gazdává tettek. S életem, ezt a nagy regényt - korom gyermeke -, már csaknem teljesen megfosztottam cselekményességétől, időrendjétől és plasztikus szereplőitől. Életem maga a semmiről se szóló könyv, a fordulatok, cselekmény és sekélyes mulattatás nélküli regény. Elszöszmötölök a kertben, etetek, kiülök az ámbitusra; eszembe ha néha jut valami, gyorsan elhessegetem.

Az örök visszatérés

Úgy alakult az én életem, drága olvasóim, hogy én tudós, én literátor nem vagyok. Sorsom, környülállásaim, hajlandóságom mezei gazdává tettek. S életem, ezt a nagy regényt - korom gyermeke -, már csaknem teljesen megfosztottam cselekményességétől, időrendjétől és plasztikus szereplőitől. Életem maga a semmiről se szóló könyv, a fordulatok, cselekmény és sekélyes mulattatás nélküli regény. Elszöszmötölök a kertben, etetek, kiülök az ámbitusra; eszembe ha néha jut valami, gyorsan elhessegetem.

Homlokomról az olimpi derű, ajakimról a homéri kacaj, tagomról a catulli hév immár eltávoztanak. Mit mondjak, ma például cselédimet nyugodni eresztettem, és csak alig hallottam a vígság lármáit, agg diófám alatt tüzemet gerjesztettem (még kora délután szedtem egy kis rőzsét). Még azért jócskán hideg van, ezért leplembe burkolva könyökömre dűlök, kanócom pislogó lángjait szemlélem, a képzelődések álmába merülök, s egy szebb lelki világ szent óráit élem, amíg át nem fagyok, akkor forró fürdő, leülök a tévé elé, ott nyom el a buzgóság.

Az évszakok játszi forgása már nem mulattat: az egyformaság, a kiismerhetőség, a gépies újrajátszás untat. Itt a tavasz, iskolabezárások és Postabank-ügy, médiakuratórium és összeférhetetlenségi gondok - mi dolgom ezekkel, jönnek és mennek, mint a jó sör, avagy a nyár és a tél. Ahogyan a természetben mindig minden visszatér, kibukkannak a hóvirágok, és sárgállik már a mogyoróbokor - úgy (jóllehet talán más ciklusban) fel-felbukkannak sápadt, keserű politikusaink és gazdasági vezetőink is, szűkülő szemmel és vékonyult szájjal ágálnak - mint egy rossz malom, minden csorba, repedt, lepedékes fokát jól ismerjük már, látásába is belefáradunk, lassan elalszunk.

Mondj egy eseményt! Március 15-e ünneplése? Státustörvény-módosítgatás-tárgyalások? Útpályaprogram? Gyógyszeráremelés-kórházprivatizálás? Árvízkárok? Lakáspolitika? EU-csatlakozás-igen-nem? Tévéelnök? Kitüntetések-kinevezések-megszüntetések? Erős forint? Titkos záradékok? Ugyan már. A másik oldalamra fordulok, legfeljebb Lajkó kutya mordul a lábamnál.

Hidd el, drága olvasó, az igazi kérdések nem ezek. Hanem hogy mi a francnak nem lehet értelmes, emberi nyelven megfogalmazni az adópapírokat, és miért nem lehet sokkal egyszerűbb és rövidebb bevallást kialakítani. Vagy hogy mi a túrónak kell az EU kedvéért az általános iskola szintjére süllyeszteni a felsőoktatást, Bologna szent nevében. Vagy hogy miért egyre lassabbak a vonatok, és miért nem a nagyvárosok közötti vonatközlekedést javítják, ahelyett, hogy az autópályákat nem építenék oly nagy garral. Vagy hogyha valaki kificamítja a lábát, miért kell órákig várnia a folyosón, míg az őrület határán rohangáló orvosok és ápolók húznak el mellette, ahelyett, hogy valaki felvenné az adatait, és sorszámot adna neki. Vagy hogy miért fizetem rá, vidéki tahó, a gatyámat is az internetre, és juthatnék-e vajon más szolgáltatóhoz, mint a Matáv, áldassék a neve.

Vagy hogy miért szárad le, hogyha újra nő.

Ezek csak az elmúlt napok apróságai, vidéki magányomból. Fontosabb ezeknél az ország megannyi gondja, belátom én. Csakhogy unom, mit tegyek. Jönnek-mennek az évszakok, vissza-visszatérnek az országos bajok, bájolog a kormány, acsarog az ellenzék, vagy fordítva, így megy. Eleget láttam, visszabújok a suba alá.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.