Tartalom

MaNcs, XV. évf. 12. szám, (2003.03.20.) (2003-03-20)

Egotrip

Egotrip

Kálmán C. György: Magánvalóság

Úgy alakult az én életem, drága olvasóim, hogy én tudós, én literátor nem vagyok. Sorsom, környülállásaim, hajlandóságom mezei gazdává tettek. S életem, ezt a nagy regényt - korom gyermeke -, már csaknem teljesen megfosztottam cselekményességétől, időrendjétől és plasztikus szereplőitől. Életem maga a semmiről se szóló könyv, a fordulatok, cselekmény és sekélyes mulattatás nélküli regény. Elszöszmötölök a kertben, etetek, kiülök az ámbitusra; eszembe ha néha jut valami, gyorsan elhessegetem.

Egotrip

Várhegyi Éva: Ekotrip

A "polgári" ízlésficam emlékművei (Nemzeti Színház, Terror Háza) mellett néhány súlyosabb gazdasági hatású emléket is hagyott maga után az előző kormány. A szétzilált agrárium mellett már ma érezhető az épp egy éve kiteljesített polgári lakástámogatási rendszer örökségének egyre nyomasztóbb terhe, amelytől (láthatóan) az új kormány sem képes szabadulni. Ahányszor csak lábra kapnak a híresztelések arról, hogy változtatna valamit a támogatások irracionális rendjén, azon nyomban megjelennek a cáfolatok: dehogyis nyúlunk mi egy ilyen príma, társadalmilag igazságos, gazdaságilag ésszerű rendszerhez, hisz ez éppúgy illeszkedik a nemzeti közép kormányának ideájába, mint a polgári kormányéba. Nem, nem, soha!

Egotrip

Podmaniczky Szilárd: Déli verő

Szénné égett fekete koponyák potyognak a földre. Nyilván nem először, de nekem először ilyen közelről. Szinte a lábam elé. Még füstöl a kutacsok mentén. Háttal fúj a szél, a szagát nem érzem. Még ring, még mindig nem nyugszik, himbálódzik a parti hűs fövenyen. A fogsor, a szemüreg. Azt mondják, kegyeleti okokból ne részletezzem, hogy mit láttam még. Pedig éppen ellenkezőleg, további kegyeleti okokból kéne részletezni, addig, amíg az embernek száz évre ki nem fordul a gyomra magától, amíg meg nem őrül saját cselekvésének leleplezésétől. A tévé nem elég, több kell, az érzelem. Kipostázni egyenként mindenkinek a saját feketén gőzölgő koponyáját, hogy már egyszer a saját nyelvén beszéljen magával, hogy saját pusztulását nézve végig fölhasítsa végre valami azt a maszkba mártott közönyös arcát. A sírás csak könny, a nem sírás a sírás, a nagy szó a kicsi, és a kis szimbólum a nagy. Ahogy az égből aláhulló ember koponyája füstöl tovább a délutáni fényben. Nincsenek kétségeim, másodpercenként négy kilométert megtenni a sztratoszférában lángra lobbantja az agyat, aztán kiszárítja, és közben kicsit megijeszti. Már a nyomás hirtelen változásától kiugranak a szemek, a mellkas behorpad, beroppannak a bordák, és a gyomor a szájon át fordul ki. De mindez csak a pillanat műve; és mindazon pillanatoké, amelyek a biztos okságtól kezdve megelőzték ezt. Az úgynevezett okozatot. Gyász. Gyászbeszéd. Kimondott, jóleső gesztusok, együttérzés. Az ember személyes határa, és rajta túl a statisztikák, amelyekben személyes ereje közel a nullával egyenlő. És megfordítva, a statisztika mégis olyan, mintha róla szólna. Ahogy a kegyeletre is vannak gyakorlott mondatok, mozdulatok, gesztusok. De annak még sincs gyakorlata, hogy koponya ringjon füstölve a fűben. Vagyis van, az úgynevezett emberiség fejlődése. Arrafelé mutat minden egyes füstölgő koponya, hogy várható még pár füstölgő koponya. Minden egyes füstölgő koponya egy-egy létrafok, amely aztán minőségi ugrást eredményez, és felébreszti a felelősségtudatot, mint olyat. Legalábbis egy pillanatra felébreszti. Aztán szunyókálhat tovább, amíg szagot nem fog az orra. Mert továbbra sincs más: fű, füst, koponya. És ringatózás.

Publicisztika

Publicisztika

Kovács Kristóf: Lábjegyzet falra nem kerülő firkákhoz

APáva utcai Holokauszt-emlékmúzeumnak, úgy tudni, lesz egy fala. Valószínűleg szükség is lesz rá: ha nem lenne, könnyen elképzelhető, hogy az arra sétálók, persze nem mind, tíz arra sétálóból mondjuk hét és felen, megrovó pillantásokkal méregetnék az objektumot, három egész három tized arra sétáló pökdösné is azt. Másfelől persze az is igaz, hogy egy fal táptalaja is egyben a falrafirkáknak, melyek mondott objektum falának esetében alighanem elrugaszkodnának a műfaj hagyományos toposzaitól, és a Norbi love Timi, valamint a Jimmy a kiráj és társaik nyomában hamarosan felbukkannának a politikai-társadalmi kérdéseket boncolgató feliratok, az emlékmúzeum fennkölt hangulatát megzavarni igyekvők - bár utóbbi eshetőséget némiképp korlátozza az a körülmény, hogy a fallal szemközt a Páva utcai őrszoba (IX. ker. rkapság) büszke épülete ostromolja a fellegeket, és kinek van kedve egy gumibottal felruházott közintézménnyel szemközt egy társadalmi üzenettel felruházott közintézményt meggyalázni?

Publicisztika

Egy közepes érv a háború ellen, és több jó mellette

Bár lapzártánkkor még mindig nem kezdődött el az Irak elleni nagyszabású amerikai-brit hadművelet, azaz elvben és kedd reggel a Bush-beszéd meg az Irakot körülállomásozó úgy háromszázezer szövetséges katona még mindig tekinthető a nyomásgyakorlás eszközének, mely nyomás egyként nehezedik Irakra és Franciaországra, vessük most tekintetünket a Szaddám Huszein ledöntése után előálló világpolitikai konstellációra.

Publicisztika

Szintén zenész

A dolog egy ideje terítéken van (nálunk is: Csont András: Mi, muzsikus lelkek, Magyar Narancs, 2003. március 6.). Úgy kezdődött, hogy egy koncertügynökség vásárolt egy tizenhatodnyi hirdetési felületet egy Népszabadság-oldalon, ahol aztán zenekritikusaival elítélt egy másik zenekritikust, aki a kánonból kicsit kilógva nem pusztán szuperlatívuszokban nyilatkozott a koncertmenedzser éppen aktuális pártfogoltjáról. Egyfelől (a koncertügynök felől) ez rendben is van, mindenki azt vesz magának, amire fussa: hirdetési felületet, ötér´ libatöpörtyűt. Másfelől (a zenekritikusok felől) szégyen és gyalázat - a sajtószabadság, a nyilvánosság, a kollegialitás szemen köpése, egy pótszékre szóló zsugáért.

Belpol

Belpol

"Ma már ők is dogmatikusok"

Bence György filozófus a mai és a régi Fideszről

A magyar belpolitikáról, mindenekelőtt a Fideszről beszél az alábbiakban Bence György, Lukács György és Márkus György egykori tanítványa - aki egy Márkussal és Kis Jánossal írt könyv után, 1973-ban "foglalkozási tilalom alá" került -, a Párizsi Magyar Füzetek volt főmunkatársa, nyugati és hazai egytemek (vendég)professzora, aki az 1994-es választások előtt a Fidesz politikai tanácsadójaként is dolgozott.

Belpol

Merénylet Zoran Djindjic ellen: Egy előre bejelentett gyilkosság története

Zavaros és kétértelmű volt 2003 telének utolsó heteiben a szerb főváros hangulata. Az újságok a Zoran Djindjic´ kormányfő elleni merénylet esélyeit latolgatták. A kiskocsmákban hazafiak verték az asztalt, a szociális elégedetlenség érezhetően növekedett, a munkanélküliek száma megugrott, terjedt a közéleti depresszió. A polgárok rezignáltan vették tudomásul, hogy Szerbia végzetesen jobbra tolódott.

Belpol

Kismamák jövedelempótléka: Add vissza a babaruha árát!

Több száz ezer forinthoz juttathatja egy kaposvári ügyvédnő figyelmessége (vagy szemfülessége) az elmúlt években gyermekellátási segélyen (gyesen) lévőket, amennyiben a Legfelsőbb Bíróság (LB) helybenhagyja az eddigi, már jogerős ítéleteket. Az ügyben az illetékes Államháztartási Hivatal (ÁH) felülvizsgálati kérelmet nyújtott be, közben a szakminiszter minden érintettet biztosított, hogy ha az LB a jövedelempótlék kifizetése mellett dönt, az állam végrehajtja a verdiktet. A jogalkotási "műhiba" akár 100 milliárd forinttal terhelheti az államkasszát; az ügyben érintett három kormány csupán abban ért egyet, hogy a másikat terheli a felelősség.

Belpol

Március 15.: Kaulmann Félix szelleme

Tiszta szerencse, hogy az mtv márc. 15-én, úgy déltájban levetítette a Fekete gyémántok klasszikus, Várkonyi-féle adaptációját. Említett mű a nagy mesemondó gigantikus víziója a magyar kvázikapitalizmus születéséről, mely korszak mintha jelenünkben kelt volna új életre. Az élménnyel felvértezve az ember már nyugodt szívvel vetheti magát az ünneplő városba, ahol majd nyilván elválik a szar a májtól, illetve Berend Iván Kaulmann Félixtől.

Belpol

A Budapest Sportaréna építése: Változatos küzdelem

A múlt heti megnyitó, de még inkább az azt megelőzően nyilvánosságra került "titkos záradék" nemcsak újra előtérbe állította a leégett Budapest Sportcsarnok (BS) helyén rekordgyorsasággal felhúzott, impozáns Budapest Sportarénát (BSA), de fel is korbácsolta az indulatokat a beruházás körül. A projekt ellenőrzésére a Medgyessy-kormány már korábban kilátásba helyezett több vizsgálatot is. Tavaly szeptemberben a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium (GYISM) kezdeményezett állami számvevőszéki vizsgálatot, s újabban szó esett a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal kutakodásáról is, miközben a kormánypárti frakciók is szerét ejtenék a projektet vizsgáló rendkívüli parlamenti bizottság felállításának.

Külpol

Külpol

Cyber hírek

Földönkívüliek Új szakaszába érkezett a SETI at Home program: az eddigi adatok alapján megkezdik a 200 legígéretesebb célpont részletes vizsgálatát. 1999 májusa óta több mint 4 millió önkéntes felhasználó elemzi saját gépén a rádiócsillagászati adatokat, szokatlan jelek után kutatva.

Külpol

Kulturális hírek

Háborúellenes koncertet rendeztek Londonban: fellépett Paul Weller, Ian McCulloch (Echo and the Bunnymen), Maxi Jazz (Faithless), Beth Orton és Ronan Keating, beszédet mondott Ken Loach, szavalt Benjamin Zephaniah, videoüzenetet küldött Elton John és Yoko Ono.n KIS VARSó VELENCÉBEN Gálik András és Havas Bálint, azaz a Kis Varsó kollektíva Nefertiti teste című projektje képviseli Magyarországot Velencében, az 50. Képzőművészeti Biennálén június 15.

Könyv

Könyv

Az Oktatási Minisztérium és a nyelvoktatás: Sperhakni dajcs?

Az MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoportja által 1994-ben végzett reprezentatív felmérés az idegen nyelvek ismeretét és használatát térképezte fel: kétezer 14 éven felüli magyar lakossal töltettek ki a nyelvtudásukra vonatkozó kérdőíveket. Az eredményekből kiderült: 32 százalék jártasnak tartja magát legalább egy idegen nyelvben, 11 százalék két idegen nyelv ismeretét állította magáról. A valamilyen szintű tudással rendelkezőket megkérték arra, hogy ötös skálán értékeljék nyelvtudásukat. Ez a kép cseppet sem biztató: csupán 11,8 százalék mondta, hogy szóban és írásban is elboldogul legalább egy nyelven, és csak 3,6 áll így két nyelvvel. A felmérés tanulságai szerint az iskolázottság a legmeghatározóbb a nyelvtudás szempontjából. Terestyéniék megállapították: minél magasabb valakinek az iskolai végzettsége, minél fiatalabb korcsoporthoz tartozik, minél urbanizáltabb környezetben él, annál valószínűbb, hogy idegennyelv-tudással is rendelkezik. Nem sok jót árul el viszont az iskolai nyelvoktatásról az, hogy a középiskolát végzettek 90 százaléka saját mérlegelése szerint egy nyelven sem boldogul el.

Könyv

A PISA-jelentés és a magyartanárok: Az analfabetizmus funkcionáriusai

A PISA-jelentés meghökkentő kitételei közt olvasható például, hogy a tizenöt éves diákok negyede képtelen egy egyszerű szöveg megértésére, vagyis gyakorlatilag nem tud olvasni. A magyar iskola súlyosan konzerválja a hozott szociokulturális előnyöket és hátrányokat, vagyis nem segíti, hanem gátolja a társadalmi mobilitást. A magyar gyerekeket túl sok házi feladat terheli (az előkelő 2. helyen állunk), mégis ők mondják leginkább, hogy a házi értelmetlen, és nem kapnak rá valódi visszajelzést.

Könyv

Lopják-e a diákok a diákhitelt?: Blicc krieg

A 2001-ben bevezetett diákhitel első látásra nem vizsgázott valami jól a törlesztések megkezdésekor. A nagyszámú elmaradt befizetés ellenére egyelőre kár lenne a bukást jósolgatni. A volt egyetemisták valószínűleg csak próbálgatják az állam türelmének és feledékenységének határait, de amikor komolyra fordul a helyzet, a zsebükbe nyúlnak. Jobban is teszik, mert a rendszer kitalálói megfelelő biztosítékokat építettek be a bliccelők ellen.

Könyv

Vizsgadrogok: Tudás a tablettában

Az amfetamint 1887-ben az efedrin helyettesítésére kísérletezte ki egy német kémikus. Az asztmások között nagy sikere volt a sokoldalú új szernek, a gyógyszerészek pedig dolgozni kezdtek további tökéletesítésén. Így született meg a speed vagy metamfetamin és egy másik származék, a benzedrin inhaláló. Ez utóbbi Erdős Pál, az első magyar Wolf-díjas matematikus öregkori kedvence volt: romló szellemi teljesítményének ellensúlyozására használta. Élete utolsó két évtizedében évente több tucat tanulmányt publikált.

Interjú

Könyv

A diktatúra kalandja

Bodor Ádám író

Kolozsváron született, a nyolcvanas évek elején települt át Magyarországra. A Magvető könyvkiadó szerkesztőjeként dolgozott. Március 15-én Kossuth-díjat kapott.

Zene

Zene

Könyv: Érted jöttek, nem ellened (Vallatás a Lubjankán. Lukács György vizsgálati ügyiratai)

"Mihelyt a beteg emberből indulunk ki, elfogadjuk a tipikus modern irodalmi felfogást, hogy tudniillik a mi korunk tipikus embere a frusztrált, a beteg és nem tudom én, milyen ember. Most az én véleményem szerint ez polgári ideológia, mégpedig abban az értelemben, hogy nincs kiút. Ha ugyanis az ember úgy alakult volna már át, hogy a frusztrált, hisztérikus, szadista ember a normális, akkor az emberiségen nem lehetne segíteni. Ha viszont abból indulunk ki, hogy létezik egy normális emberiség, amelyet a kapitalizmus és a sztálinizmus rendkívül messzemenően eltorzított, akkor az eltorzításból van kiút. Úgyhogy a feje tetejére állítjuk a dolgokat, ha azt mondjuk - most én nem gondolom, hogy Freud ezt ebből az okból állította, neki egyszerűen voltak ezen a téren ilyen modern előítéletei -, hogy az eltorzult ember a primer, és a nem eltorzult ember az a valami különleges, sajátságos és így tovább."

Zene

Kiállítás: Nevével a szádon (1953. 03. 05. - Sztálin elköszön)

Anapokban múlt ötven éve, hogy átadta setét lelkét a teremtőnek a sztálinizmus névadója, akinek megadatott milliók soha be nem teljesülő álma, a nemzedékeken átnyúló, bár némileg kétes világhír. A Centrális Galériában látható, a Nyílt Társadalom Archívum által életre hívott Sztálin-kiállítás rendezői egyetlen pillanatra fokuszáltak: a diktátor halálára, no és persze a gyászra, a temetésre, a drága halott emlékének apróbb módosulásaira meg a viccekben is megénekelt újratemetésre. Az első megragadható, jól dokumentált momentum az a pillanat, amikor a sajnálatos esemény hírré válik: a galéria falát végestelen-végig borítják a megrendítő gyászhírről tudósító egykorú nekrológok: a béketábor valamennyi fontosabb periodikája képviselteti magát egy-egy fantáziadús első oldallal, s akkor még nem is számoltunk a nyugati szatellitpártok meg a sokszor még náluk is véresszájúbb útitárs értelmiségiek lapjaival. Mint a mellékelt, s a falon szintúgy fellelhető rendőrségi jelentésekből kiderül, a téeszújságok, az üzemi lapok szintjén nem mindig sikerült biztosítani a gyász kellő méltóságát, és a fekete keretes Sztálin-kép meg az obligát nekrológ gyakorta volt kénytelen osztozni az új trágyázási módszerekről szóló lelkes beszámolókkal s más nemtelen anyagokkal.

Zene

Kiállítás: A művészet történelme (Az új állam. Lengyel művészet 1918-1939)

Nem szívesen látom be, de úgy tetszik, valóban vannak korszakok vagy legalábbis történelmi helyzetek, amikor a művészetet mélyen megérintik a "köztörténet" folyamatai; nem nagyon tetszik, de el kell ismernem, hogy olykor az évszámok jelezte határok is alkalmasak lehetnek művészettörténeti periódusok meghatározására, másképpen fogalmazva: mit tegyünk, néha tényleg van kapcsolat élet és művészet között. 1918 és 1939 között, a második lengyel köztársaság idején a lengyel képzőművészet igazi aranykort ért meg, a területileg naggyá lett országban valóságos reneszánsz bontakozott ki.

Zene

Koncert: Pezsgő és káposzta (Lorin Maazel és a Bajor Rádió Zenekara)

Hetek óta próbálom megfejteni, vajon mi vitte rá a koncertszervezőt (?), szerkesztőt (?), karmestert (?), hogy három ennyire "semmiközükegymáshoz" típusú művet egyetlen hangversennyé szervezzen. Mi az az elv, amely összeköt egy Brahms-szimfóniát Ravel Spanyol rapszódiájával és Richard Strauss Rózsalovag-szvitjével? Az a harminc-negyven év, ami a művek keletkezése között eltelt, innen nézve egy-egy évszázadnak tűnik. Brahms "gemütlich" II. szimfóniája a maga derűs problémamentességével igencsak kilóg az életműből. Megszoktuk, hogy Brahms belehal minden ütembe, minden tételbe. A D-dúrban írt szimfónia szakít ezzel a hagyománnyal, s csupán a második tétel költőisége és a finálé Beethoven-allúziói biztosítanak bennünket, hogy ez még mindig ugyanaz a jól megszokott mogorva öregúr, akinek fontos minden leírt hang. A Lorin Maazel vezette Bajor Rádió Zenekara sem tett sokat hozzá a kompozícióhoz. Sőt. Az első tétel erőltetett rezes fortéi, a timpani indokolatlan hangsúlyozása és a vonóskar háttérbe szorítása arányaiban forgatta fel a hangzásképet. A második tételben aztán kiderült, hogy a bajorok kitűnő szólisták és igazi mesterei a kamarazenélésnek. S bár ez a kürthang nem egészen az én ízlésem szerinti, a szólóállás mégis az este egyik kiemelkedő pillanata volt. A harmadik tételben kiderült, hogy ők is csak emberek, s az apró lötyögésektől egészen szimpatikusak lettek. A finálét Maazel tábornokként vezényelte végig, s a siker - hála a jó hangos kürt-trombita-harsona szekciónak - persze nem is maradt el.

Zene

Film: Az elbocsátott légió (A muskétás)

Muskétásnak lenni, azon túl, hogy akarat és képzet (illetve képzettség, nyelvismeret), legfőképpen életforma, nekem elhihetik, a múltkor is visszahoztam az ékszereket. Igaz, nem Londonból, csak innen a központi zálogházból, de higgyék el, az se volt egy könynyű futam. Mi, muskétások fél szavakból is megértjük egymást.

Zene

Film: Utókezelés (Még egy kis pánik)

ANew York-i vezető beosztású szervezett bűnöző pszichikai problémáinak kedves, vicces történetét talán legokosabb, ha May Károly felől próbáljuk megközelíteni. Az összefüggés világos (ez a film egy maffiatörténet, a neves német szerző pedig vadnyugati históriákat írt: mindkettő hollywoodi alaptípus, kész, passz), de nekünk nincsen szükségünk összefüggésekre, csak megzavarnának. Hanem vegyük a Winnetout, nos, az úgy kezdődik, hogy a német fiú megérkezik az Újvilágba, és rövid kacskaringók után megismerkedik a nemes lelkű, színes bőrű vezetővel, az indián származású Winnetouval. Ennél is fontosabb, hogyan végződik ez a vaskos regény. Winnetou gaz merény áldozatául esik, és a közben egy bildungsromanon átesett egykori bevándorló bánatában puszta kézzel mészárolja le a komplett ogalalla felső vezetést (3 fő), utóbbi mellékszál. Arról van szó, hogy az interakció megismerkedésüktől egyikük haláláig tart.

Zene

Film: Kriptába´ csörögnek a halottak (Chicago)

Richard Gere-t utoljára az ´sz New Yorkban című filmben láttam (közlés ez is: vagy másban, de azt elfelejtettem). A lombhullató nagyváros közterein a neves művész egy étterem-tulajdonos szakácsot alakított, az ízek afféle Rodolfóját, aki miközben franciás ételnevekkel zsonglőrködött, elcsavarta az összes női fő- és mellékszereplő fejét is. Csak most - a Chicago fényében - gondolkodom mégis azon, hogy vajon tényleg ennyire bomlanak utána a csajok, és tényleg olyan jól főz-e.

Zene

Lemez: Másképp múlt (Ry Cooder - Manuel Galbán: Mambo Sinuendo)

Márciusban két - nagyjából egyidejűleg megjelent - kubai lemez szerepel a világzenei rádiósok európai listáján. Ibrahim Ferrer Buenos Hermanosa csak a kilencedik helyen landolt, amit akár különös fejleménynek is tarthatnék, ha nem "tartózkodóbb" elragadtatást prognosztizáltam volna egy hónappal ezelőtt; ám hogy ugyanakkor Ry Cooder és Manuel Galbán lényegesen "szordínósabb" anyaga virít az élen, az tényleg meglepő. Elvégre Galbánról eddig legfeljebb a BVSC-vezérkar megbízható gitárosaként esett szó; arról, hogy Coodernek külön tervei is vannak vele, nem lehetett hallani. Pedig tiszta sor - miért is ne?

Zene

Lemez: Sötét, ha fénylik (The Gathering: Souvenirs)

Amikor Anneke van Giersbergen, a The Gathering énekesnője egy sötét és komor új lemezre tett nekünk ígéretet tavaly a Szigeten, akkor éppen olyan albumot képzeltem el, mint ami most Souvenirs címmel a boltokba került. Pont ilyen klasszat, mondhatni, de még nem tartunk ott, inkább azzal kezdem, hogy amikor először hallottam ezt a holland zenekart, több se kellett nekem, rögvest a rajongójává lettem.

Zene

Lemez: Még egy kanállal? (Romano Trip - Romano Drom remixes)

Alemez címe ez esetben is tökéletesen árulkodó, s már idejekorán megmutatja a gyanakvó befogadónak, mire is számíthat, és valóban: autentikus k.-európai roma népzenét hallunk, persze közvetlenül azután, hogy elektronikus tánczenét gyártó honi dj-k/zeneszerzők egy kicsit kezelésbe vették. Az itthon úttörőnek számító kezdeményezés persze nem előzmények nélkül való: A színész/dj Vajdai Vilmos már tavaly bemutatott Etchno című TáP Színház-produkciójában remixelt/újraértelmezett népzenei anyagra dolgozott - a produkcióban közreműködött a Romano Drom együttes is, amely zenéjét készséggel bocsátotta rendelkezésre további újrahasznosítás céljaira. Kellett még a produkcióhoz egy amerikai fiú, aki lemezkiadót gründolt (Gypsyhouse) és egy francia lány, egyben a Romano Drom menedzsere, a többi már a szorgos kezű elektronikus varázslókon múlott, de persze bennük sem kellett csalódnunk. Az LC Rules Kri-Sta Remixe korrektül nyitja a zenefolyamot, jó kis pörgős breakbeat, ami kellőképpen megmozgatja a lábakat. A Carbonfools ska-beat remixe (Drom) szintúgy egyenest a táncparkettre való - mellesleg a két ritmika (jamaicai/roma) házasítása nem minden előzmény nélkül való - gondoljunk csak Poór Péter halhatatlan Fekete vonat című inspiratív és szubverzív dalára. A kompilációt zenei koordinátorként is jegyző Amb Lina-remixe jó példa arra, miként olvad bele az eredeti dallam egy középtempójú breakbeat lüktetésbe. Emil (auf Korai Öröm) egy kifejezetten gyors, kicsit savas, kicsit rockos verzióval állt elő (Deta Devla), s rögvest meghallgathatjuk ugyanezt a dallamot, egy egészen más feldolgozásban is (Frizbi: Devla Remix). A Space Café zenéje (York napsütése) egy kifejezetten easy, úszós, másnapos zene: miközben hallgatjuk, szinte észrevétlen röpül el a délután. Azután jönnek a belassultabb darabok: külön is kiemelendő dj Bootsie Gypsy Streetje, ami egy szép klasszikus, megfontolt tempójú, sompolygó triphop. Ez után logikus folytatásnak tűnik El Horto (Hortobágyi László) Gypsy Dub #1 című lassú dubvariációja, hogy azután visszatérjen megint a pörgés, ahogy kell: Gergely Attila Csavard Romája méltó válasz a világnak a Pistoleróra, a spanyolgitárra mind jobban ráborul a savas vartyogás, elindulnak a végtagok és viszik gazdájukat mindhalálig.

Lélek

Lélek

Sorsanalízis és Szondi-teszt: Emberkép a képek mögött

A gének parancsa szerint működő személyiség ideája ellentmond az egyén korlátlan önmegvalósítási lehetőségéről szóló meggyőződésnek. A "bármivé válhatsz, és bármit elérhetsz, ha igazán akarod" jelmondatával, sőt erkölcsi iránymutatásával nem egyeztethető össze a "vérében van" jellegű megállapítás, ami ráadásul gyakran morális színezetet is kap. Szondi Lipót orvosi és pszichológusi munkásságával ezt a dilemmát igyekezett feloldani.