Keresztury Tibor: Keleti kilátások (Pronyóvilág)

  • 1999. március 25.

Egotrip

Hát, tudjátok, néha úgy elkeseredek. Nem hiszem, hogy ez a tény a sokkszerû meglepetés erejével hatna ezeken a hasábokon, mégis kénytelen vagyok bejelenteni, hogy úgy vagyok újfent, mint Csiki László egyik novellájának hõse, aki "annyira nekibúsult, szinte leírta a gondolatait". Gyorsan hozzáteszem, ez a mostani a jobbik változat: a szomorúság oka ugyanis könnyen felfejthetõ, konkrét, kézzelfogható, úgyhogy ahhoz a tárgytalan szorongáshoz képest, ami visz le az iszapba, ahol nincs ok, magyarázat, fény, levegõ, tulajdonképpen felüdülésnek mondható. Érthetõ és kezelhetõ, mégse jó.

Keleti kilátások

Pronyóvilág

Az életemben érintõlegesen, mégis meghatározó nyomatékkal szerepet játszó emberi állag hihetetlen mértékû leromlásáról van szó. Arról, hogy akikkel nap mint nap érintkeznem kell - a sógorom szép szavával élve -, pronyók szinte egytõl egyig, s ez engem néha teljesen lever. Sietek megjegyezni, hogy korántsem valamiféle intellektuális gõgrõl volna itt szó: a legnagyobb bunkó, nem kétséges, én vagyok. Már csak azért sem lehetek lenézõ fölénnyel vádolható, mert mióta az eszemet tudom, elemi erõvel vonzanak a prosztóság színvonalas változatai, de annyira, hogy elsõ tizennyolc évemet Szkiba Barnáné Motoros Mária egyenesen bearanyozta. Istenem, ahhoz Hrabal kéne, Tar vagy Krasznahorkai, ahogy õ 1967-ben végignézett az egyetlen intésére felsorakozott díszes társaságon, amikor az udvari budiajtó kulcsa elveszett... Nem beszélt õ sokat, nem volt közléskényszere, de amikor azt mondta, hej, te Szkiba Barna, de igen rábaszol, az jelent, jövendõt s benne két komplett emberi sorsot átfogó életútösszegzõ monológként volt értelmezhetõ. Nála még tapintható súlya volt a szónak: ez az egyszerû mondatba foglalt fájdalmas sóhajtás például halálos ítéletnek bizonyult.

Ezek viszont, akikkel - szülõtársként, szomszédként, bolti vásárlóként -napi szinten kapcsolatban vagyok, feszt beszélnek bele a világba, de ez a beszéd nem irányul az égvilágon semmi másra, mint hogy bebizonyítsák: nem, õk nem pronyók, mi több, jelentõs szereplõk az élet színpadán, csak most átmenetileg, félreértésbõl kifolyólag nem osztottak nekik lapot. A kísérlet azonban minden erõfeszítés ellenére a céllal éppen ellentétes eredményhez vezet: fokról fokra, kristálytisztán tárulnak fel valami mély, differenciálatlan, alaktalan és unalmas emberi sötétség teljességgel tartalmatlan mélységei, az elviselhetetlen középszerûség árnyalatai. Egy iskolai folyosón, kocsmában vagy óvodaudvaron még viszonylag egyszerû a helyzet: bólogatok négy-öt percet, aztán arrébb farolok. De egy hétvégi focitorna a lakótelepi iskolában egy másnapi, baráti sörözéssel megfejelve, az már például soknak mondható. Azt se tudtam, hová bújjak, annyira szégyelltem magam a retikült vállpánton forgató, joggingos, magas sarkú cipõs szurkoló anyukák miatt; az önmagukból kikelt, ötéves fiukban a Ronaldót meglátó, szakértõként ordítozó s a meccsekrõl alkotott, generálisan inadekvát, ám megfellebbezhetetlen faktumként hangoztatott nézeteiket velem megosztó férfitársakról pedig jobb szót sem ejteni. Aztán a ráadás: az az egy sörre szóló meghívásból lett hétórás úgynevezett beszélgetés... A haver pedig furcsa, átmeneti képlet: benne van a lehetõség, a színvonalas tahó, a formátumos bunkó ígérete - az elhibázott meghívás is e szimpatikus karaktervonás kibontakoztatását célozta meg. És esküszöm, hogy mindent elkövettem, hogy efelé mozdítsam: drukkoltam neki, segítettem, hallgattam türelmesen, vagy éppen hogy kérdeztem, közbeszúrtam valamit a billegõ, necces helyeken, amikor megcsillant vagy veszni látszott a remény. Jaj, mindjárt, igen, csak most el ne bukj, el ne rontsd, most mondj még valamit, drága jó barátom, valami rád valló eredetit, hagyd ezt az álvagány, dicsekvõ dumát. Könyörögve kérlek, fordíts a szólamon, gyöngyözz ki egyetlen hiteles mondatot, és meg vagyok nyerve, felteszem a kezem, látom, hogy van arcod, magod, szilárd állagod: szeretni foglak, paraszt, esküszöm.

De elbukott, mindig visszacsúszott karakter nélküli, színtiszta pronyóba az érzékeny határpontokon. Fél éjszaka dolgoztam keményen, nehogy elvesszen végképp az ügy, mert annyira szeretném, ha újra lennének bárdolatlan, nagyszabású tahó barátaim, csiszolatlan arcok, valódi figurák, nemcsak ezek a naprakész válaszú, eszes értelmiségiek. Hisz Marikát például - akit barátomnak talán nem, de jellemfejlõdésem szempontjából második anyámnak nyugodtan nevezhetek - úgy, de úgy tudtam szeretni, hogy hetekre megviselt a hír ´88-ban, hogy bilincsbe verve vitték el... de nem, nem, sajnos nem sikerült célba jutnunk a keserves atyaúristennek sem. Éjféltájt feladtam, levettem a kezem róla, hagytam üveges tekintettel, hogy hadd mondja, végetérhetetlenül.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.