Keresztury Tibor: Keleti kilátások (Pronyóvilág)

  • 1999. március 25.

Egotrip

Hát, tudjátok, néha úgy elkeseredek. Nem hiszem, hogy ez a tény a sokkszerû meglepetés erejével hatna ezeken a hasábokon, mégis kénytelen vagyok bejelenteni, hogy úgy vagyok újfent, mint Csiki László egyik novellájának hõse, aki "annyira nekibúsult, szinte leírta a gondolatait". Gyorsan hozzáteszem, ez a mostani a jobbik változat: a szomorúság oka ugyanis könnyen felfejthetõ, konkrét, kézzelfogható, úgyhogy ahhoz a tárgytalan szorongáshoz képest, ami visz le az iszapba, ahol nincs ok, magyarázat, fény, levegõ, tulajdonképpen felüdülésnek mondható. Érthetõ és kezelhetõ, mégse jó.

Keleti kilátások

Pronyóvilág

Az életemben érintõlegesen, mégis meghatározó nyomatékkal szerepet játszó emberi állag hihetetlen mértékû leromlásáról van szó. Arról, hogy akikkel nap mint nap érintkeznem kell - a sógorom szép szavával élve -, pronyók szinte egytõl egyig, s ez engem néha teljesen lever. Sietek megjegyezni, hogy korántsem valamiféle intellektuális gõgrõl volna itt szó: a legnagyobb bunkó, nem kétséges, én vagyok. Már csak azért sem lehetek lenézõ fölénnyel vádolható, mert mióta az eszemet tudom, elemi erõvel vonzanak a prosztóság színvonalas változatai, de annyira, hogy elsõ tizennyolc évemet Szkiba Barnáné Motoros Mária egyenesen bearanyozta. Istenem, ahhoz Hrabal kéne, Tar vagy Krasznahorkai, ahogy õ 1967-ben végignézett az egyetlen intésére felsorakozott díszes társaságon, amikor az udvari budiajtó kulcsa elveszett... Nem beszélt õ sokat, nem volt közléskényszere, de amikor azt mondta, hej, te Szkiba Barna, de igen rábaszol, az jelent, jövendõt s benne két komplett emberi sorsot átfogó életútösszegzõ monológként volt értelmezhetõ. Nála még tapintható súlya volt a szónak: ez az egyszerû mondatba foglalt fájdalmas sóhajtás például halálos ítéletnek bizonyult.

Ezek viszont, akikkel - szülõtársként, szomszédként, bolti vásárlóként -napi szinten kapcsolatban vagyok, feszt beszélnek bele a világba, de ez a beszéd nem irányul az égvilágon semmi másra, mint hogy bebizonyítsák: nem, õk nem pronyók, mi több, jelentõs szereplõk az élet színpadán, csak most átmenetileg, félreértésbõl kifolyólag nem osztottak nekik lapot. A kísérlet azonban minden erõfeszítés ellenére a céllal éppen ellentétes eredményhez vezet: fokról fokra, kristálytisztán tárulnak fel valami mély, differenciálatlan, alaktalan és unalmas emberi sötétség teljességgel tartalmatlan mélységei, az elviselhetetlen középszerûség árnyalatai. Egy iskolai folyosón, kocsmában vagy óvodaudvaron még viszonylag egyszerû a helyzet: bólogatok négy-öt percet, aztán arrébb farolok. De egy hétvégi focitorna a lakótelepi iskolában egy másnapi, baráti sörözéssel megfejelve, az már például soknak mondható. Azt se tudtam, hová bújjak, annyira szégyelltem magam a retikült vállpánton forgató, joggingos, magas sarkú cipõs szurkoló anyukák miatt; az önmagukból kikelt, ötéves fiukban a Ronaldót meglátó, szakértõként ordítozó s a meccsekrõl alkotott, generálisan inadekvát, ám megfellebbezhetetlen faktumként hangoztatott nézeteiket velem megosztó férfitársakról pedig jobb szót sem ejteni. Aztán a ráadás: az az egy sörre szóló meghívásból lett hétórás úgynevezett beszélgetés... A haver pedig furcsa, átmeneti képlet: benne van a lehetõség, a színvonalas tahó, a formátumos bunkó ígérete - az elhibázott meghívás is e szimpatikus karaktervonás kibontakoztatását célozta meg. És esküszöm, hogy mindent elkövettem, hogy efelé mozdítsam: drukkoltam neki, segítettem, hallgattam türelmesen, vagy éppen hogy kérdeztem, közbeszúrtam valamit a billegõ, necces helyeken, amikor megcsillant vagy veszni látszott a remény. Jaj, mindjárt, igen, csak most el ne bukj, el ne rontsd, most mondj még valamit, drága jó barátom, valami rád valló eredetit, hagyd ezt az álvagány, dicsekvõ dumát. Könyörögve kérlek, fordíts a szólamon, gyöngyözz ki egyetlen hiteles mondatot, és meg vagyok nyerve, felteszem a kezem, látom, hogy van arcod, magod, szilárd állagod: szeretni foglak, paraszt, esküszöm.

De elbukott, mindig visszacsúszott karakter nélküli, színtiszta pronyóba az érzékeny határpontokon. Fél éjszaka dolgoztam keményen, nehogy elvesszen végképp az ügy, mert annyira szeretném, ha újra lennének bárdolatlan, nagyszabású tahó barátaim, csiszolatlan arcok, valódi figurák, nemcsak ezek a naprakész válaszú, eszes értelmiségiek. Hisz Marikát például - akit barátomnak talán nem, de jellemfejlõdésem szempontjából második anyámnak nyugodtan nevezhetek - úgy, de úgy tudtam szeretni, hogy hetekre megviselt a hír ´88-ban, hogy bilincsbe verve vitték el... de nem, nem, sajnos nem sikerült célba jutnunk a keserves atyaúristennek sem. Éjféltájt feladtam, levettem a kezem róla, hagytam üveges tekintettel, hogy hadd mondja, végetérhetetlenül.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.