Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. március 25.

Egotrip

Amikor felébredek reggel, még nem bújik el az énféreg, félálomban látom, ahogy menekül a köldökömbõl a lágyékom felé, szájában tartva a kitépett húst vagy mit, amit ilyenkor rabolni szokott. Az álmokkal egyébként is bajok vannak, legutóbb az jött a bárányok helyett, hogy állok egy járdaszigeten, és három rettenetesen kigyúrt tapló próbál nekem tüzet adni, mire én végiggondolom az életem, aztán reflexbõl megölöm õket, és jelentem: ölni álmomban jó volt.

Para-Kovács Imre

Én-teriõr

Ölni egyébként is jó lehet, csak gyáva vagyok meg ilyen tesze-tosza, más mámorában kivérzõ vesztes figura, anyósom macskáit sem tudtam lapáttal agyonverni, pedig születtek sorban, és õ biztatott.

Álmomban úgy vertem agyon a kopaszokat, hogy meg sem tudtak mozdulni, csak néztek, amíg én egyrõl a kettõre jutottam, nagy és határozott csapásokkal, meg voltak ilyen dolgok is a kezemben, amik sebeket okoztak, ilyen fémtárgyak nagy élekkel, amik vágtak meg hasítottak, istenem, ahogy fütyült a szél, dallamát érzi a sportruhás tahó, rímjeit írja a tavaszi fáradtság, a modulálatlan melasz.

Aztán felébresztett a szemközt lakó rabló, mert megint ököllel törte fel a Daciát, mire a riasztó megszólalt, úgyhogy én felriadtam, majd visszaalva egy új képlet jött, tudtam, ez a világ képlete, de aztán ráaludtam jól, senki, ha nem én, gondoltam, és egy kórházban voltam, ahová feleségem protezsált be, és Ross doktor állt az ágyam fölött, kicsit indignálódva, de nettül, osztán azt mondta, hogy ha ugrálok, akkor nem lehet segíteni a heresérvemen, de most van egy ilyen új módszer, amihez nem kell altatni, de én mondtam, hogy altasson csak nyugodtan, aztán odajött egy szikével, közel a herémhez, és akkor tudtam, hogy a feleségem bízta meg azzal, hogy kiheréljen, aztán akkor szerencsére megint észrevettek a Nádasi fivérek egy õrizetlen abrakos tarisznyát valami Trabantban, tehát betörték az ablakát, úgyhogy felüvöltött a riasztó, és az én herém megmaradt.

A reggel úgy jött, mint szívószál a belvizes parasztnak, nem segített, de megmutatta a kiutat, helyettes álmodó leszek, lassú, de kimért léptekkel haladok az ösvényeken, és hiába ér csüdig a víz, azóta ébren vagyok.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.