Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. július 5.

Egotrip

AKiss János altábornagy utca felső részén parkol egy lakó-Barkas, homlokzatán egy gondos kézzel pingált csigával, mint a dac és az önirónia sajátos posztkeleti emblémája. Alatta lakik a nyest, otthonának szimbólumértékéről mit sem tudva, csak rágja a gyújtáskábeleket, és nézi a Törpe utca felől érkező sündisznókat.
AKiss János altábornagy utca felső részén parkol egy lakó-Barkas, homlokzatán egy gondos kézzel pingált csigával, mint a dac és az önirónia sajátos posztkeleti emblémája. Alatta lakik a nyest, otthonának szimbólumértékéről mit sem tudva, csak rágja a gyújtáskábeleket, és nézi a Törpe utca felől érkező sündisznókat.

Az Ember, Aki Barkasokat Gyűjt a lakó-Barkas előtt térdelt Zenit típusú fényképezőgéppel, térdnél kibuggyosodó mikrokord nadrágban, és kereste a megfelelő szöget, ahonnan a gépjármű jellege és egyénisége is megfelelően kidomborodik a leendő képen. Nem zavarta, hogy hetyke taxisok verik egymást a háta mögött, a Németvölgyi út sarkán, nem zavarta a nyest sem, aki rosszallva figyelte tevékenységét, a sünök meg egyáltalán nem zavarták, mert ők ilyenkor aludtak, jó szokásuk szerint.

Az utca alsó felén ekkor tűnt fel egy lány, uzsonnatáskáját átvetve vállán, arcán olyan mosollyal, mint akinek most sikerült észrevétlenül megenni fél doboz legót, és semmi kétsége sincs afelől, hogy élete napfényes, hosszú és boldog lesz. Kezében nejlonszatyor volt, benne az egész eddigi élete, mégis úgy lépkedett, mintha - csak neki - megmutatta volna Isten az eredeti terveket.

A nyest Henket nézte az út túloldalán, aki arról volt híres, hogy nyolcvanhat kemény telén egy lótetembe bújt a fagyhalál elől, míg az újpalotai közértbe végre megérkezett a kenyér, hogy ott várja ki.

Az Ember, Aki Barkasokat Gyűjt befejezte a fényképezést, és úgy ment el a lány mellett, hogy sosem fog emlékezni rá. A lány pedig bekanyarodott az első sarkon, és eltűnt egy kapualjban. Csak Henk maradt az utcán, meg a nyest, meg a verekedő taxisok a Németvölgyi sarkán, akik azon kaptak össze, hogy igaz-e Tamás Gáspár Miklós azon állítása, miszerint "a berezelt, már chartázni is képtelen szoclib médiabagázs (amelynek - hah! - magam is levelező tagja és védence vagyok, leider), most majd Csurkára osztja Torgyán avulóban lévő szerepét (...)", és már mintegy húsz perce, de egyre csökkenő lelkesedéssel osztották egymást rozsdás Wartburg féltengelyekkel - nos, ekkor Henk végre bement, a nyest meg tovább rágta a gyújtókábeleket, a sünök meg tovább aludtak, jó szokásuk szerint.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.