Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. július 5.

Egotrip

AKiss János altábornagy utca felső részén parkol egy lakó-Barkas, homlokzatán egy gondos kézzel pingált csigával, mint a dac és az önirónia sajátos posztkeleti emblémája. Alatta lakik a nyest, otthonának szimbólumértékéről mit sem tudva, csak rágja a gyújtáskábeleket, és nézi a Törpe utca felől érkező sündisznókat.
AKiss János altábornagy utca felső részén parkol egy lakó-Barkas, homlokzatán egy gondos kézzel pingált csigával, mint a dac és az önirónia sajátos posztkeleti emblémája. Alatta lakik a nyest, otthonának szimbólumértékéről mit sem tudva, csak rágja a gyújtáskábeleket, és nézi a Törpe utca felől érkező sündisznókat.

Az Ember, Aki Barkasokat Gyűjt a lakó-Barkas előtt térdelt Zenit típusú fényképezőgéppel, térdnél kibuggyosodó mikrokord nadrágban, és kereste a megfelelő szöget, ahonnan a gépjármű jellege és egyénisége is megfelelően kidomborodik a leendő képen. Nem zavarta, hogy hetyke taxisok verik egymást a háta mögött, a Németvölgyi út sarkán, nem zavarta a nyest sem, aki rosszallva figyelte tevékenységét, a sünök meg egyáltalán nem zavarták, mert ők ilyenkor aludtak, jó szokásuk szerint.

Az utca alsó felén ekkor tűnt fel egy lány, uzsonnatáskáját átvetve vállán, arcán olyan mosollyal, mint akinek most sikerült észrevétlenül megenni fél doboz legót, és semmi kétsége sincs afelől, hogy élete napfényes, hosszú és boldog lesz. Kezében nejlonszatyor volt, benne az egész eddigi élete, mégis úgy lépkedett, mintha - csak neki - megmutatta volna Isten az eredeti terveket.

A nyest Henket nézte az út túloldalán, aki arról volt híres, hogy nyolcvanhat kemény telén egy lótetembe bújt a fagyhalál elől, míg az újpalotai közértbe végre megérkezett a kenyér, hogy ott várja ki.

Az Ember, Aki Barkasokat Gyűjt befejezte a fényképezést, és úgy ment el a lány mellett, hogy sosem fog emlékezni rá. A lány pedig bekanyarodott az első sarkon, és eltűnt egy kapualjban. Csak Henk maradt az utcán, meg a nyest, meg a verekedő taxisok a Németvölgyi sarkán, akik azon kaptak össze, hogy igaz-e Tamás Gáspár Miklós azon állítása, miszerint "a berezelt, már chartázni is képtelen szoclib médiabagázs (amelynek - hah! - magam is levelező tagja és védence vagyok, leider), most majd Csurkára osztja Torgyán avulóban lévő szerepét (...)", és már mintegy húsz perce, de egyre csökkenő lelkesedéssel osztották egymást rozsdás Wartburg féltengelyekkel - nos, ekkor Henk végre bement, a nyest meg tovább rágta a gyújtókábeleket, a sünök meg tovább aludtak, jó szokásuk szerint.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.