Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. január 7.

Egotrip

Amikor először tértem magamhoz, a sezlony előtt térdeltem, és egy kánont vezényeltem, na, mondok, aztán felhangosítottam a világvevőt, és önkezemmel véget vetettem. Rég volt ilyen nyugodalmas szilveszter: Béla mint karmester és felelőtlen alany, valamint a hanyagolt szeretők kórusa, fel lehetne lépni vele valami dél-ausztriai rádióműsorban, ha tudnánk németül, de így kavics keltette gyűrűként omlik el a világidő csendesülő nagy taván.

Amikor először tértem magamhoz, a sezlony előtt térdeltem, és egy kánont vezényeltem, na, mondok, aztán felhangosítottam a világvevőt, és önkezemmel véget vetettem. Rég volt ilyen nyugodalmas szilveszter: Béla mint karmester és felelőtlen alany, valamint a hanyagolt szeretők kórusa, fel lehetne lépni vele valami dél-ausztriai rádióműsorban, ha tudnánk németül, de így kavics keltette gyűrűként omlik el a világidő csendesülő nagy taván.

Mások vittek rossz utakra engem, de aztán hajnal felé kikeveredek a Capellából, és megpróbálom felvenni az általam választott, egyébként tévedhetetlen és célravezető irányt. Sugárkezelt bébi love, ahogy a népszerű énekes elém görgeti a refrénjeit, miközben télapónak álcázott tűzcsapok állják szisztematik utam. Mehetnék haza, de ki sem mozdultam, innentől már csak egy ugrás a vízkereszt, amikor ki kell húzni a gyufát.

Rendes országokban ilyenkor meleg van, és lehet fürödni, még ha nem túl kellemes is, kijön egy pap a móló végére, és beledobja az aranykeresztet a tengerbe, hogy izmos parasztfiúk ugorjanak utána, de erről már beszéltünk, jöjjön inkább Mándy Iván.

Térdelek a már említett sezlony előtt, és vörösboros pezsgőt iszom, de képtelen vagyok lerészegedni, csak a nyelőcsövem görcsöl, valahonnan a nyaki nyirokcsomótól induló rettenetes fájdalom, végig a mellkason, egészen a gyomorig. Amikor először jelentkezett, azt hittem, infarktus, de aztán - amikor a harmadikat is lábon vészeltem át - elhittem, hogy semmi különös, legfeljebb szétreped, de akkor majd felfújnak és meggyógyítanak. Gondos kezek.

Vannak még más tüneteim is, de ezeket nem szívesen osztanám meg önökkel, elég legyen talán annyi, hogy kis kék négyszögeket szögeznek az ajtómra, nehogy becsengessen egy köszörűs.

Ysa pur es chomuv meg némi víz, de a pur a lényeg, levágott szalmaszálon lógatja életünket, aki felfüggesztette, ahogy az újraolvasott Tüskevárból és A Mester és Margaritából megtudhatják a kedves érdeklődők. De hallga, csak hallga, panyókára vetett nedvszívó szülők meg redundáns pitvarok, mint amikor ifjabb Grosics Tivadar robinzonáddal védi szakdolgozatát.

Lecseng majd ez is, leszünk még emberek. Vagy.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.