Para

Kovács Imre: Én

  • 1996. május 9.

Egotrip

Jó, hogy pont ebben a rajzfilmben lehetek mellékszereplô, ahol május van, borul a hormonháztartás, és még az osztódás legmegátalkodottabb elkötelezettjei is az ivaros szaporodás feltétlen hívévé szegôdnek erre a rövid idôre, leverik a garázs ajtajáról a berozsdált lakatot, elôhozzák a világosbarna Wartburgot, és lehúzott ablakok mellett nekivágnak az orgonaillatú estének, hátha ez az a nap. A kínai teniszcipô érzékeny talpa a gázpedálra feszül, a 0,8 atmoszférás kerekek könnyedén araszolnak át a télrôl itt maradt bukkanókon, suhan a vas, a rádióban pedig éppen az Erdei hülye és a Biotramváj felejthetetlen slágere szól, amibôl megtudhatjuk, hogyan lehet némi szeretettel és egy mosollyal átvágnunk magunkat az élet nehézségein.

A Szentendrei út bevezetô szakaszán autóstoposnak álcázott kurvák integetnek egyensortban, de még az ô arcukon is bujkál némi, szakmájuktól idegen melegség, mintha a világosbarna Wartburgok és kék ponyvás IFA-k látványa megrezegtetné bennük azt a réges-régen elnémult húrt, mely összeköti a farokcsigolyát az aggyal, és kiszakadva a felhámpusztító rutinból ez egyszer lényegükbôl áldoznák fel a motorháztetôk oltárán azt a négy és fél percet, ami, tekintettel erre a bolondos hónapra, következmények nélkül lenne kinyújtható ötig.

Aki pedig egy óriás-műlesikló könnyedségével és határozottságával eljut közöttük a belvárosig, könnyedén megtakaríthatja még a kétezer forintot is, hiszen idebent, a házak tövében, pincéiben és a kerthelyiségek kockás abrosszal letakart gyalulatlan faasztalai körül friss, hideg tesztoszteront csapolnak, ezüstmetál Audikban suhannak a virágáruslányok kocsmától kocsmáig, mindenhol beindult jobb és bal felek keresik párjukat Pajor Tamás és C. G. Jung útmutatása alapján.

Hétvégére ez az egész kap még egy vajszínű árnyalatot, orbitális zenés nemi vetélkedôvé terebélyesedik, érezhetô az igyekezet, hogy le kell tudni az éves penzumot, mielôtt még a bunkó nyár legyôzné a tavaszt, és kétségbeesett, izzadt maszatolásba fulladna minden szeretkezési kísérlet, ebben a rövidke intervallumban a legnagyobb hazugság is hihetô, még takarja a bôrdzseki a sörhasat, de már nem kell vastag harisnyanadrágokat lefejteni lélekölô, maratoni elôjáték gyanánt, már nem fagy oda a deres fatörzshöz a gyöngyözô homlok, de még boldog és tudatlan lárvaállapotukban leledznek a szúnyogok.

Hát ilyennek kellene lennie a májusnak, ha nem lenne ez a rohadt trichomonas.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.