Para

Kovács Imre: Én

  • 1996. május 9.

Egotrip

Jó, hogy pont ebben a rajzfilmben lehetek mellékszereplô, ahol május van, borul a hormonháztartás, és még az osztódás legmegátalkodottabb elkötelezettjei is az ivaros szaporodás feltétlen hívévé szegôdnek erre a rövid idôre, leverik a garázs ajtajáról a berozsdált lakatot, elôhozzák a világosbarna Wartburgot, és lehúzott ablakok mellett nekivágnak az orgonaillatú estének, hátha ez az a nap. A kínai teniszcipô érzékeny talpa a gázpedálra feszül, a 0,8 atmoszférás kerekek könnyedén araszolnak át a télrôl itt maradt bukkanókon, suhan a vas, a rádióban pedig éppen az Erdei hülye és a Biotramváj felejthetetlen slágere szól, amibôl megtudhatjuk, hogyan lehet némi szeretettel és egy mosollyal átvágnunk magunkat az élet nehézségein.

A Szentendrei út bevezetô szakaszán autóstoposnak álcázott kurvák integetnek egyensortban, de még az ô arcukon is bujkál némi, szakmájuktól idegen melegség, mintha a világosbarna Wartburgok és kék ponyvás IFA-k látványa megrezegtetné bennük azt a réges-régen elnémult húrt, mely összeköti a farokcsigolyát az aggyal, és kiszakadva a felhámpusztító rutinból ez egyszer lényegükbôl áldoznák fel a motorháztetôk oltárán azt a négy és fél percet, ami, tekintettel erre a bolondos hónapra, következmények nélkül lenne kinyújtható ötig.

Aki pedig egy óriás-műlesikló könnyedségével és határozottságával eljut közöttük a belvárosig, könnyedén megtakaríthatja még a kétezer forintot is, hiszen idebent, a házak tövében, pincéiben és a kerthelyiségek kockás abrosszal letakart gyalulatlan faasztalai körül friss, hideg tesztoszteront csapolnak, ezüstmetál Audikban suhannak a virágáruslányok kocsmától kocsmáig, mindenhol beindult jobb és bal felek keresik párjukat Pajor Tamás és C. G. Jung útmutatása alapján.

Hétvégére ez az egész kap még egy vajszínű árnyalatot, orbitális zenés nemi vetélkedôvé terebélyesedik, érezhetô az igyekezet, hogy le kell tudni az éves penzumot, mielôtt még a bunkó nyár legyôzné a tavaszt, és kétségbeesett, izzadt maszatolásba fulladna minden szeretkezési kísérlet, ebben a rövidke intervallumban a legnagyobb hazugság is hihetô, még takarja a bôrdzseki a sörhasat, de már nem kell vastag harisnyanadrágokat lefejteni lélekölô, maratoni elôjáték gyanánt, már nem fagy oda a deres fatörzshöz a gyöngyözô homlok, de még boldog és tudatlan lárvaállapotukban leledznek a szúnyogok.

Hát ilyennek kellene lennie a májusnak, ha nem lenne ez a rohadt trichomonas.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.