Kovács Kristóf: 7, hó

  • 1996. május 9.

Egotrip

Riasztó
: 1) túsz, illetve a róla készült, profilból felvett árnyképek eposzi jelzôje 2) tárgy, illetve tárgyak és elektronikus berendezések összessége, olyanoké tehát, amik beleakadnak az ember kabátjába, amikor éppen sötét tereken kölcsönjárműveket próbál kinyitni, miközben vadkenderrel való visszaélés terheli a lelkiismeretét: a r. ebben az értelemben ugyanis használt autó szükség- és (azt mondják) rendeltetésszerű tartozéka. Hatása fizikai paraméterekkel - szóval, hogy mivel mit csinál, meg hogy miért - kifejezhetetlen, illetve egyszer megpróbálták bemérni, de nem ment, ronggyá tépett minden mérôműszert: annyi azonban talán elmond róla valamit, hogy pusztán akusztikus megjelenésével, vagyis tehát hogy megszólal, ámokfutásra kényszeríthet egy zárjegy nélküli koreai desszertárust is a Garay-piacon, pedig azok elég edzettek, meg ott majdnem mindig esik is. Továbbá hogy hangjának hatására a NATO-hoz kívánt csatlakozni egy vakond, de aztán meggondolta magát.

A r.-t állítólag egy hangszerbôl fejlesztették ki, amit valami közelebbrôl meg nem határozható kelet-európai országban találtak a gyarmatosítók. Aztán mégsem konkvisztálták az országot, megérkeztek valamikor a késô barokkban, körülnéztek, na, nem, mondták, ezt azért mégse, és távoztak, ahogy bírtak. Neve azóta sincs a helynek, bár a világháborúk elültével telepesek szoktak itt gyökeret verni, hogy műanyagot állítsanak elô a levegôbôl, az ott maradt lakosság azóta is ebbôl a műanyagból él, az élelmesek még keletebbre exportálják, az átlagpopuláció, afféle anyámasszony katonái tehát, meg ülnek a pusztában, várják, hogy hetente egyszer kijöjjön az analitikus örökébe lépô (az nem bírta tovább, meglépett) ornitológus, és máltai szeretetcsomagokból származó pattogatott kukoricát osszon szét közöttük, egyébként meg rágcsálják a műanyagot, és látszik az arcukon, hogy nem ízlik nekik, pedig nem rossz, meg lehet szokni.

A hangszerbôl mindössze egy példány volt, mert - a legenda szerint - a sámánt, aki feltalálta, közvetlenül a találmány nyilvános bemutatása után a szent kaktusz tüskéire vetették, ami késôbb emiatt kiszáradt, pedig az egy kaktusznak nem könnyű, de ezen a helyen napirenden voltak - és mindmáig ott tartózkodnak - a paraesemények. Egy ilyen során fejlôdött ki a r. a hangszerbôl, egy helyettes vasúti állomásfônök próbált pálinkát fôzni a feleségébôl, és ennek során összetévesztette a hangszert az asszonnyal, sötét volt aznap a trafóházban, vallotta késôbb elcsukló hangon a helyettes. Ítélethozatalra azonban nem került sor a tárgyaláson, mert a bűnjelként bemutatni kívánt r. ekkor megszólalt, és azóta sem hagyta abba, néha próbálkoznak vele, a kísérletezôk többségét kezükben a kombináció leírásával temetik, a szertartáson rezesbanda szól, de nem hallani belôle semmit, sokak szerint így is a jobb. Ezenfelül más nem is történik ezen a helyen, vagy ha igen, akkor nem veszi észre senki, nagy a zaj.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.