Podmaniczky Szilárd: Déli verő

  • 2002. február 28.

Egotrip

Ült a király a trónján a trónteremben, és kókuszgolyót eszegetett. Nem ez volt épp a kedvenc szórakozása, de nem volt mit tenni, uralkodnia kellett magán. Országában béke honolt, a pénzügyek jól álltak, a nép elégedetten dolgozott. Szóval, unta magát piszkosul. Számos királyi körülményt felsorolhatnánk még, de az messzire vezetne, túl az optimizmuson.

Nő a méhesben

(kanmese)

Ült a király a trónján a trónteremben, és kókuszgolyót eszegetett. Palástját teleszórta reszelékkel, a kókusz a szakállába is beleköltözött, s a töményen édes labdacsok csakhamar elcsapták a hasát. Az utolsó golyó után nem nyúlt többé a tálca felé. Hanem csak ült, és fogta a karfát, nézte a szidolozást, ám egyszer csak megmozdult a gyomra, nem volt menekülés.

Vagyis volt, de az csak az árnyékszék felé vezetett. Fölkapta a palástot és sebtiben megindult kifelé. Ám ahogy a nyitott ablak előtt elhaladott, valami furcsaság ütötte meg a szemét. Unalma oly fenségesen mély volt, hogy a görcsök ellenére visszahőkölt, és kipillantott az ablakon. Látott, amit látott, méghozzá egy szép fehér gyapjúkendőt, melynek sarka kilógott a kaptárakat szegélyező bokrok mögül. A király memorizálta a látványt, majd a klozettra caplatott.

Már túl volt a javán, mikor ismét fölibe kerekedett a kíváncsiság, és csakhamar, sitty-sutty, visszatért az ablakhoz. A kendő csücske ugyanafféle szelíd rojtozattal terült szét a bokrok között. No már, mi lehet az, találgatott a király, s mivel gondolat nem bántotta e tárgyban, palástját ismét csípőre markolva megindult a lépcsőn lefelé.

Szép volt a király kertje, meseszép. Amerre a szem csak ellátott..., de most nem ez foglalkoztatta a királyt.

Picit behajtva derekát, odaért a bokros részhez, melynek közepén kaptárak sorakoztak rendben, hogy kedvenc mézét megteremjék. A király feje lassan csúszott elő a szélső bokor mögül, de legalább olyan gyorsan szökkent vissza. Mert mit látott a kegyelmes úr? Bizony, ritkaságot. A szép fehér rojtos lepedő kellős közepén, a méhes tőszomszédságában, ott üldögélt egy magányos nő, meztelenül, hosszú barna haja vállára omlott, s az ölébe helyezett kis tarsolyból szalonnázott. Egy katona kenyér, egy szalonna, egy hagyma vagy paprika, a király nem látta pontosan.

No, mi lészen ilyen bájos helyzetben? Gondolt egyet a király, elvégre ő a király, háttal gyalogolva kilépdelt a bokorból, hogy szemét még csak véletlenül se vesse a pucér nőre. Ám a nő sem volt süket, meghallotta a csoszogi királyt, s egyhamar felé fordulva kérdezte: Miben mesterkedik őfensége? A király megállt, elvégre rajtakapták. Hogy miben, kérdezett vissza tüzesen, hát épp ezt kérdezhetném tőled, meztelen leányom. Leányo-om, kérdezte a nő nyomatékkal. Ekkor a király elismerte, hogy zavarban van, nem ura a szóhasználatnak. Erre a nő rövid szünettel felelt, s még azt, hogy forduljon meg nyugodtan, egyikőnk sem gyerek már. A király megfordult, de nehéz volt titkolnia szemének pásztajátékát. Hogy az érzéki bűvöt lebontsa magáról, szólásra emelkedett: Mi járatban tetszik lenni, s hogy így meztelen, miközben szalonna, kenyér, hagyma (paprika) egyre csak fogy. Kísérletet végzek, mondta a nő, fejét megbillentve balra, mintha mondatának súlyát is áthelyezné valamely titkos ösvény irányába. Miféle kísérletet, kérdezte a király, s egy lépést oldalra lépett. Üljön le nyugodtan, mondta a nő, ne topogja össze a zöldet. Arról van szó, folytatta, s egy egész katonát nyújtott a király felé, akinek ugyan még nem jött rendbe a gyomra, de ímhol, a falat ellenállhatatlannak bizonyult. Bekapta mind. Megfigyelem a méheket, mondta a nő, szeretném tudni, hogyan gyűjtik a mézet, honnan tudják, melyik virág kell nekik, és hogy találnak vissza akár mérföldekről is, bár a királyi kertből, úgy látom, kilépni sem érdemes.

A királyt lenyűgözték e szavak, ajkán rebegve hallgatta, mint tud ő is szép szóval választ adni, vagy legalább kérdést tenni e múlhatatlan órán.

Beszédük alig kis időn át tartott, a királyt felvillanyozta, felcsigázta mindez, s kora ellenére újra fiatal tűz lobogott benne. De a máglyarakás, mint mondtam, alig egy óra múlva véget ért, a nő kérte, hagyja most egyedül, a megfigyelés magányt és csöndet akar.

Ily közel s távol még soha nem érezte magát a király női testhez, s így búcsúzni is csak valami szamár módon sikerült; érinteni akarta, de nem volt mersze, mondani akarta, hogy..., de nem volt mersze; észvesztően törékenynek bizonyult.

Fölcaplatott hát vissza a trónterembe, a nő szavai jártak vele, hogy a magány és a csönd..., de bizony másképp van az vele, mint fönt a trónon.

Ablakából kipillantott, a fehér szövet már sehol. A király reszketett belül.

És már másnap hajnalban az ablakban lógott, s figyelte a méhest, hol hajlanak a bokrok, ám elég volt egy pillanat lankadás, a nő ismét ott termett, ki tudja, honnan, melyik volt az irány.

Így teltek a királynak napjai, hosszan hetekig, s egész jártas lett a méhészetben is, bár tudta, a nő elmondta egyszer, hogy a kísérlet nem végtelen, s amint összeáll a kép, tapasztalt művét publikálja, elmélyed a tudomány más területein. Ezért hát a király mindegyre problémákat vetett fel a méhek működése kapcsán, hogy a nő tovább kutasson. De a nap elkerülhetetlen volt, tudta ezt a király, és akkor a reggel eljött. A nő nem ült lent a zöldben, és a király végtelen kétségbeesésben állt, később odarohant, hogy meggyőzve lássa magát: elment. Nincs tovább, se közel, se távol, úgy fogalmazta magának, ilyen, ilyesmi a hiány.

A hónapok aztán lassan visszatértek medrükbe, a királyban is ellazult a belenyugvás, annyiban maradt magával, hogy az ablak az egy csoda a falon, bármikor megláthatsz rajta egy csodát.

Egyetlen bökkenő azért mégis maradt a végére, miért joggal gondolta, hogy szamár: nem magyarázta el neki, miért kell a kísérlethez meztelen női test, szalonna, kenyér és hagymakarikák. Igen, mondta magában a király, mert úgy csináltam végig, mintha felelet nélkül is tudnám.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.