Podmaniczky Szilárd: Déli verő

  • 2002. február 28.

Egotrip

Ült a király a trónján a trónteremben, és kókuszgolyót eszegetett. Nem ez volt épp a kedvenc szórakozása, de nem volt mit tenni, uralkodnia kellett magán. Országában béke honolt, a pénzügyek jól álltak, a nép elégedetten dolgozott. Szóval, unta magát piszkosul. Számos királyi körülményt felsorolhatnánk még, de az messzire vezetne, túl az optimizmuson.

Nő a méhesben

(kanmese)

Ült a király a trónján a trónteremben, és kókuszgolyót eszegetett. Palástját teleszórta reszelékkel, a kókusz a szakállába is beleköltözött, s a töményen édes labdacsok csakhamar elcsapták a hasát. Az utolsó golyó után nem nyúlt többé a tálca felé. Hanem csak ült, és fogta a karfát, nézte a szidolozást, ám egyszer csak megmozdult a gyomra, nem volt menekülés.

Vagyis volt, de az csak az árnyékszék felé vezetett. Fölkapta a palástot és sebtiben megindult kifelé. Ám ahogy a nyitott ablak előtt elhaladott, valami furcsaság ütötte meg a szemét. Unalma oly fenségesen mély volt, hogy a görcsök ellenére visszahőkölt, és kipillantott az ablakon. Látott, amit látott, méghozzá egy szép fehér gyapjúkendőt, melynek sarka kilógott a kaptárakat szegélyező bokrok mögül. A király memorizálta a látványt, majd a klozettra caplatott.

Már túl volt a javán, mikor ismét fölibe kerekedett a kíváncsiság, és csakhamar, sitty-sutty, visszatért az ablakhoz. A kendő csücske ugyanafféle szelíd rojtozattal terült szét a bokrok között. No már, mi lehet az, találgatott a király, s mivel gondolat nem bántotta e tárgyban, palástját ismét csípőre markolva megindult a lépcsőn lefelé.

Szép volt a király kertje, meseszép. Amerre a szem csak ellátott..., de most nem ez foglalkoztatta a királyt.

Picit behajtva derekát, odaért a bokros részhez, melynek közepén kaptárak sorakoztak rendben, hogy kedvenc mézét megteremjék. A király feje lassan csúszott elő a szélső bokor mögül, de legalább olyan gyorsan szökkent vissza. Mert mit látott a kegyelmes úr? Bizony, ritkaságot. A szép fehér rojtos lepedő kellős közepén, a méhes tőszomszédságában, ott üldögélt egy magányos nő, meztelenül, hosszú barna haja vállára omlott, s az ölébe helyezett kis tarsolyból szalonnázott. Egy katona kenyér, egy szalonna, egy hagyma vagy paprika, a király nem látta pontosan.

No, mi lészen ilyen bájos helyzetben? Gondolt egyet a király, elvégre ő a király, háttal gyalogolva kilépdelt a bokorból, hogy szemét még csak véletlenül se vesse a pucér nőre. Ám a nő sem volt süket, meghallotta a csoszogi királyt, s egyhamar felé fordulva kérdezte: Miben mesterkedik őfensége? A király megállt, elvégre rajtakapták. Hogy miben, kérdezett vissza tüzesen, hát épp ezt kérdezhetném tőled, meztelen leányom. Leányo-om, kérdezte a nő nyomatékkal. Ekkor a király elismerte, hogy zavarban van, nem ura a szóhasználatnak. Erre a nő rövid szünettel felelt, s még azt, hogy forduljon meg nyugodtan, egyikőnk sem gyerek már. A király megfordult, de nehéz volt titkolnia szemének pásztajátékát. Hogy az érzéki bűvöt lebontsa magáról, szólásra emelkedett: Mi járatban tetszik lenni, s hogy így meztelen, miközben szalonna, kenyér, hagyma (paprika) egyre csak fogy. Kísérletet végzek, mondta a nő, fejét megbillentve balra, mintha mondatának súlyát is áthelyezné valamely titkos ösvény irányába. Miféle kísérletet, kérdezte a király, s egy lépést oldalra lépett. Üljön le nyugodtan, mondta a nő, ne topogja össze a zöldet. Arról van szó, folytatta, s egy egész katonát nyújtott a király felé, akinek ugyan még nem jött rendbe a gyomra, de ímhol, a falat ellenállhatatlannak bizonyult. Bekapta mind. Megfigyelem a méheket, mondta a nő, szeretném tudni, hogyan gyűjtik a mézet, honnan tudják, melyik virág kell nekik, és hogy találnak vissza akár mérföldekről is, bár a királyi kertből, úgy látom, kilépni sem érdemes.

A királyt lenyűgözték e szavak, ajkán rebegve hallgatta, mint tud ő is szép szóval választ adni, vagy legalább kérdést tenni e múlhatatlan órán.

Beszédük alig kis időn át tartott, a királyt felvillanyozta, felcsigázta mindez, s kora ellenére újra fiatal tűz lobogott benne. De a máglyarakás, mint mondtam, alig egy óra múlva véget ért, a nő kérte, hagyja most egyedül, a megfigyelés magányt és csöndet akar.

Ily közel s távol még soha nem érezte magát a király női testhez, s így búcsúzni is csak valami szamár módon sikerült; érinteni akarta, de nem volt mersze, mondani akarta, hogy..., de nem volt mersze; észvesztően törékenynek bizonyult.

Fölcaplatott hát vissza a trónterembe, a nő szavai jártak vele, hogy a magány és a csönd..., de bizony másképp van az vele, mint fönt a trónon.

Ablakából kipillantott, a fehér szövet már sehol. A király reszketett belül.

És már másnap hajnalban az ablakban lógott, s figyelte a méhest, hol hajlanak a bokrok, ám elég volt egy pillanat lankadás, a nő ismét ott termett, ki tudja, honnan, melyik volt az irány.

Így teltek a királynak napjai, hosszan hetekig, s egész jártas lett a méhészetben is, bár tudta, a nő elmondta egyszer, hogy a kísérlet nem végtelen, s amint összeáll a kép, tapasztalt művét publikálja, elmélyed a tudomány más területein. Ezért hát a király mindegyre problémákat vetett fel a méhek működése kapcsán, hogy a nő tovább kutasson. De a nap elkerülhetetlen volt, tudta ezt a király, és akkor a reggel eljött. A nő nem ült lent a zöldben, és a király végtelen kétségbeesésben állt, később odarohant, hogy meggyőzve lássa magát: elment. Nincs tovább, se közel, se távol, úgy fogalmazta magának, ilyen, ilyesmi a hiány.

A hónapok aztán lassan visszatértek medrükbe, a királyban is ellazult a belenyugvás, annyiban maradt magával, hogy az ablak az egy csoda a falon, bármikor megláthatsz rajta egy csodát.

Egyetlen bökkenő azért mégis maradt a végére, miért joggal gondolta, hogy szamár: nem magyarázta el neki, miért kell a kísérlethez meztelen női test, szalonna, kenyér és hagymakarikák. Igen, mondta magában a király, mert úgy csináltam végig, mintha felelet nélkül is tudnám.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.