Legát Tibor: Pop

  • 2002. február 28.

Egotrip

z élet országútja / előtted is nyitva áll / az út kezdete a születés / vége a halál / z élet országútján / mindenki elindul / de ki ér célba nem tudjuk / mert minden alakuuuul!!!!! Vídia együttes énekese belelendül, villázni kezd, a tucatnyi tábor a színpad elé rohan, én pedig nem hiszem el, hogy ilyen még létezik. Öt, rockzenésznek öltözött, dagadt disznó áll a színpadon, rojtos bőrökben, sörhasakban.
1983-ban alakultunk a Deep Purple és Black Sabbath volt nagy hatással a Vídiára és a P.Mobil is. Mostanra családos emberek vagyunk dolgozunk és mellette játszuk a keményrock-ot. Szeretnénk, ha budapesten is megismernének minket, lemezt kiadni. Elég sok számunk van és két kazettánk is megjelent KEMÉNY ÚT és az ÖRDÖGI JÁTSZM - VÍDI 2. Haverock adta ki itt. Elég jól ismernek itt és lakodalmakra is megyünk játszani, de ott nem keményzenét játszunk. 1994-ben fel léptünk a Deák Bill Blues Band előtt és elég nagy rajongó táborunk is van. rock örök és elpusztíthatatlan - olvasom a zenekar ismertetőjében, sőt a még a dalszövegeiket is megkaptam.

mikor felkértek, legyek zsűritag a Városi pop ki mit tud? elnevezésű tehetségkutatón - a fődíj egy music center és egy mobiltelefon -, azt gondoltam, ha unatkozni bárhol lehet, miért ne itt? Most viszont már két és fél órája ülök a rozzant mozi első sorában dj Sterbinszky, Benkő László, Szigeti Ferenc és Sípos F. Tamás társaságában, előttünk egy vödör sajtos pogácsa, mögöttünk a családtagokból álló közönség. Néha megveregeti a vállam az önkormányzat kulturális bizottságának elnöke:

- Fogyasszon. Ne szégyellje!

Eleinte azt hittem, nem fog fájni. Láttam két romát, a Modern Talkingot próbálták utánozni, egy táncdalénekesnőt, aki üvegszálas harisnyában, piros körömcipőben elszavalta Késmárky Marika Egy fiú a házból című dalát, MC Gengsztert, a motyogó reppert, Tiszai Vegyikombinát feliratú baseballsapkában, és tényleg nem fájt. Szeretnivalóak voltak, és esküszöm, nem keltettek szánalmat. Sőt még a Balhorog nevű "alterock" zenekar sem, pedig kiderült, a tagok a helyi MSZP ifjúsági tagozatának lelkes aktivistái. De aztán felbukkant egy negyven év körüli, kefefrizurás, ápolatlan férfi akusztikus gitárral, bordó garbóban, fehér vászonnadrágban. műsorvezető "tanár úr"-ként mutatta be, ő pedig szerényen csak annyit mondott:

- Modern Babilon.

húrok közé csapott, és fölcsendült a dal. Leomlott a két babilon torony / bosszút álltak férfin gyereken és asszonyon / merikában mindenki fél / Hullazsákot sodor a szél / Mindezt otthon látom / benyomom a gombot - enter / S a képernyőn megjelenik / a romos World Trade Center / áááá-áááá / Modern Babilon!

Utána percekig tartott a vastaps. Két kisiskolás virágot vitt a színpadra. Puszi. z első sorban ülve tisztán láttam, hogy a férfinak feláll a fasza.

Van egy srác, aki úgy néz ki, mint a fiatal Mick Ronson, és ha felhagyna azzal a szaros hippiszokással, hogy füvet szív, még a barátom is lehetne. Betépve, olajosan csillogó, vörös szemekkel, a görcsös röhögés miatt meg-megakadva, mégis átszellemülten azt mondta egyszer:

- "vakodj a vidékitől! Minden, ami perverz, belőle fakad. Kisebbségi érzésből, hatalomvágyból, bizonyítási kényszerből. Tudod, az ősparaszt. nyakas, a kussoló, az elfojtó. Ha helyben marad, nincs baj, leél hatvan-hetven évet, meghal, rohadtul meg van sértődve, bár fogalma sincs, miért. De amikor bemozdul! mikor világgá megy! mikor bizonyíthat! Hiszen csontjában az erő, vérében a robot, története pedig a folyamatos képmutatás! viccet nem érti, a nyelve még béna, szemét ruhákat hord, de gyorsan tanul, és ha eljön az idő, lelkiismeret-furdalás nélkül falja fel a puhány tanítókat. És lelkiismeret-furdalás nélkül felejt! Ez a legfontosabb. Szerinted van annál perverzebb dolog, mint amikor a vidéki azt hiszi: pesti?

tévé képernyőjére mutatott, valami hatalmon lévő magyar politikus szónokolt - ráhagytam. lelkemre kötötte, jól jegyezzem meg, aztán hanyatt esett. Hazamentem, és meghallgattam egy Johnny Cash-lemezt (Johnny Cash Is Coming To Town, 1987). Tényleg perverz.

Most viszont a Vídia szorongat.

- Egy balladát játszunk el csak nektek - mondja az énekes, és a rajongók az addigi csápolás helyett úgy kezdenek mozogni, mint a zombik. Igaz, azok nem hordanak maguknál mécsest vagy öngyújtót. Különösen a basszusgitáros élvezi a sikert, sörösüveget lenget, a nyelvét nyújtogatja, amikor pedig eljön a keménykedés ideje, eltapossa a cigijét, terpeszbe áll, és előredobja vállig érő haját.

Egy pillanat alatt történik minden, és a sikoly a legborzalmasabb. haj, mint a kígyó, a húrok közé kúszik, beszorul, megfeszül, Ekkor szakad le a gitár hevedere. hangszer a földre zuhan és nyakból kitépi a basszusgitáros fejét.

z eredményhirdetés elmarad.

Miközben a rendőrt meg a hullaszállítót várjuk a mozi előcsarnokában, hozzám lép egy zöld kardigános, szemüveges nő, és a fülembe súgja:

- Gyere a pénztárba. Leszoplak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.