Podmaniczky Szilárd: Déli verő

  • 2002. május 30.

Egotrip

Mentem hazafelé az utcán, nulla óra már elmúlt, tele volt a zsebem akácfavirággal. Biztosan szedtem. Ostorlámpák csapásfénye világította az utat, nem mozdult semmi.

Nemmész!

Először. Aztán mozdult a férfi meg a garatig érő kutyája. De hát haza akartam érni. Ott legeltette az árokparton. Nyalogatta a vérfürtöket a fűről. Állítólag tavaly itt volt valami baleset. Megérezni az ilyet, magában hordja a föld a törött velős csont szagát.

A férfit először nőnek néztem, nem mintha az sokkal nyugtatóbb. Továbbra is kérdés, mi a veszélyesebb: nő vagy férfi ugyanazzal a kutyával.

A póráz végén persze csak a gazda lógott. A kutya szabad volt, mint a madár. Szárnyakat kap az ember képzelete a sötétben. Talán meg kéne kötni a cipőfűzőmet, addigra elszelelnek. De ha ideges az ember, vagy fél, nagyon gyorsan megköti a cipőfűzőjét. Ráadásul nem láttam, milyen fajta a kutya. Hordó nem lógott a nyakában, hogyha leteperem, az a nyeremény.

Vagy arra gondoltam, elszívok egy cigit és nézem a csillagokat. Milyen szépek. Csak a kutya lihegését ne kéne közben hallgatni. Lihegnek a csillagok. Van valami kozmikusan végzetes egy ilyen éjszakában. Előttem a kutya, fölöttem a csillagos ég.

A kutyáktól való irtózás nálam genetikai kódoltságú. Gondoltam már, átoperáltatom magam. Vagy esetleg végre megharaphatna egy kutya, attól talán elmúlna. Mert eddig még nem volt szerencsénk egymáshoz.

Pedig egyszer minden jel arra mutatott, hogy lesz. Bicikliztem a legelőn, elszórtan kamillavirágok, sehol egy ház vagy fa. Már távolról hallottam a morajlást. Két kutya, egy fekete meg egy vörös vágtatott felém. Ahogy közelebb értek, egyre jobban lógott a nyelvük, biztos az éhség miatt. Beleléptem a pedálba, a nap delelőn állt. De nem voltam valami túl gyors, a kutyák lassacskán beértek. Menedéknek legfönnebb a kamillavirág jöhetett szóba. Itt a vége, gondoltam, és reflexszerűen cselekedtem. Bekontráztam, szembefordultam a kutyákkal, a fejem fölé emeltem a biciklit, és hozzájuk vágtam. Szép íven szállt a gép. A két kutya előbb abbahagyta az ugatást, aztán eloldalaztak. Csak be akartak tojatni, meg hogy legyen mit írnom 25 év múlva. Fölvettem a biciklit és néztem. Megint a fejem fölé emeltem, de most, hogy nem voltak ott a kutyák, nem tudtam olyan messzire eldobni. Ez is genetika. Azóta soha nem dobtam olyan messzire biciklit.

Csakhogy most, éjjel, a csillagok alatt nem volt nálam bicikli, csak némi aprópénz. Nem gyújtottam rá, lesz, ami lesz, folytattam tovább haza az utat. A kutya is arra kanyarodott, amerre én. Meg a gazdája is. A kutya megpillantott. A gazdája nem. Hatalmas nagy bundás kutya. Mint amikor tízhektós fahordóban basszusozik valaki, elüvöltötte magát, és rám rontott. Hátraléptem kettőt bizonytalanul, és én is elüvöltöttem magam. Azt kiabáltam: nemmész! A kutya, érdekes, megtorpant, addigra a gazdája is fölkapta a fejét. Ne féljen tőle, mondta, mert ez a kutya nagyon gyáva, azért támadt magára, mert ő jobban fél, mint maga. Na, ezt honnan veszi, gondoltam, honnan a frászból tudja, hogy én mennyire félek? Megfogta a kutya nyakörvét, és tartotta, amíg el nem távolodtam, aztán megint elengedte. Jött utánam, de már csak úgy. Az út további részén is hallottam itt-ott mormogást, de már lefelé szállt a pulzusom. Otthon kibontottam egy sört, és megnyugodtam. Arra gondoltam, milyen jól bejött ez a nemmész! Ezt fogom alkalmazni máskor is. De miért is áll meg ettől a kutya? Mert a mondat rendesen úgy hangzik, hogy Nem mész innen? Ez pedig igencsak kérdés. Nem valami sok eszem van, de genetika ez is, biztos, rám támad egy kutya, én meg fölteszek neki egy kérdést. Hogy nem menne-e el innen? Ehhez aztán bátorság kell. Faggatni egy támadó kutyát. Végül is válaszolt, elment onnan. Gondolkodóba ejtettem az ebet. És ez borzalmas. A kutyák legádázabb ellensége a kérdő mondat. Most már csak az a kérdés, minden kutya fél-e attól, ha kikérdezik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.