Sajó László: öt és feles (Hamburg [Hungary])

  • 1999. május 27.

Egotrip

(felvezetés) Nyolckor kezdődik, nézem a műsorban, kb. tizenegykor már Nyikita jön, a bérgyilkosnő - mit fognak addig csinálni?! Emlékszem Kokó első profimeccsére, már az elején kiütés, aztán ültek a szakértők a stúdióban, töltötték a műsoridőt. Ilyen most nem lesz, se kiütés, se üres duma - esztrád, kabaré, a ringben és a ring körül, szörnyű, na. A dobszai kultúrház se vállalná, s nem azért, mert nincs kultúrház. Van ízlés. Nincs. Az egyesen angol kupadöntő, kapcsolgatok, jön-e Kokó. De csak az ismert ismeretlen popénekes, vagy mi, nesze neked, Európa, s a többi földrész, Kovács István 13. profi mérkőzése az Interkontinentális bajnoki címért, vagy mi, kisvilágbajnoki rang. Majd mi megmutatjuk. Jut eszembe az első és utolsó magyar űrhajós felmenetele, adásszüneti napon szupermozi, ti kértétek, a végén megkaptuk Farkas Bercit is, felvételről. Kokó sehol, előboksz, egy németet ver egy dominikai, győz a német, füttykoncert, ezt talán nem kéne, csalni. Rossz előjel, a Burkina Fasó-i is fekete, ló. A bevonulási induló, Kokóé, a Carmina Burana karmája majd segít, kezdődik, a műsorújság szerint Nikita, a bérgyilkosnő, tizenegy múlt.

Hamburg (Hungary)

- RTL (Sport)Klub -

(felvezetés) Nyolckor kezdődik, nézem a műsorban, kb. tizenegykor már Nyikita jön, a bérgyilkosnő - mit fognak addig csinálni?! Emlékszem Kokó első profimeccsére, már az elején kiütés, aztán ültek a szakértők a stúdióban, töltötték a műsoridőt. Ilyen most nem lesz, se kiütés, se üres duma - esztrád, kabaré, a ringben és a ring körül, szörnyű, na. A dobszai kultúrház se vállalná, s nem azért, mert nincs kultúrház. Van ízlés. Nincs. Az egyesen angol kupadöntő, kapcsolgatok, jön-e Kokó. De csak az ismert ismeretlen popénekes, vagy mi, nesze neked, Európa, s a többi földrész, Kovács István 13. profi mérkőzése az Interkontinentális bajnoki címért, vagy mi, kisvilágbajnoki rang. Majd mi megmutatjuk. Jut eszembe az első és utolsó magyar űrhajós felmenetele, adásszüneti napon szupermozi, ti kértétek, a végén megkaptuk Farkas Bercit is, felvételről. Kokó sehol, előboksz, egy németet ver egy dominikai, győz a német, füttykoncert, ezt talán nem kéne, csalni. Rossz előjel, a Burkina Fasó-i is fekete, ló. A bevonulási induló, Kokóé, a Carmina Burana karmája majd segít, kezdődik, a műsorújság szerint Nikita, a bérgyilkosnő, tizenegy múlt.

(élvezet és) Kovács ihletetten csap a lovak közé, írja másnap a sportújság, előrelapoztam. Ihlet van, találat alig, a végsőkig ajzott közönség - pedig nem is látták a tévés pettinget - vért akar, megkapja, Kokó jobb szemealja vérzik, ajjaj. Nincs baj, Kokó megnyugszik, az ellenfél és a közönség azt kapja, amit. Meg se tudta ütni, a fekete fiú, meg se, kommentátor lelkend, mitől vérzik akkor, összefejeltek, az más. Kormánytagok dőlnek elégedetten hátra, ezt is megcsináltuk. Kovács István, legkisebb mifiúnk, a legnagyobb magyar. Magyarország nem volt, hanem leszünk. Az eredményhirdetés formalitás, mindenki tudja, győztünk, ezer éve végre először, a Burkina Fasó-i mosolyog, ezért jött, szerezni az magyarnak oromet, küldetése véget ért, fekete sarokból el. Egy órája még ő volt a (kis)világbajnok, na bumm. Vége, kezdődik, amiért jöttek, s látták, győzött - az ünneplés.

(elvezetés) A ringben százan, odavalósiak s nem odaillők, a kis és nagy család, feleség, sameszek, profik és amatőrök, a kormány a helyén, az első sorokban. Kokó megköszön mindenkinek mindent, megmutattuk a németeknek, hogy a mi kis hazánk is képes csodákra, ilyesmit mond. Kinek, minek. Jó, ja, hogy a németek, Kokó klubja rendezte ezt az egészet (a tévéelőzetest nem), bevittek minket a NATO-ba, taszigálnak az EU-ba, no de egy kuruc vitéz első szuszra nem mond ilyet. A beszéd végén hajrá magyarok!, Kokó nemzeti kincs és logó, A Kokó-poszter 500 forint, a Kokó aláírásával díszített tokaji esszencia tízezer forint, megint előrelapoztam, Tokaj szőlővesszein / Nektárt csepegtettél. Hátralapoztam, befejezésül énekeljük el.

(Levezetés) Most akkor mi van?! Kokó zseni, géniusz, sőt, ember ő, sőt, magyar, profi porfi, az évszázad-, az évezredvég magyarja, az évezredelőn legyen ne csupán az Universum Box-Promotion egyesület, de az Universum bajnoka, ezt véletlenül nem a sportlapban olvastam. Legyen NAGYvilágbajnok, verje le a címvédőt Angliában, legyen új hathárom, a magyar név, Kovács István, megint szép lesz. És múljék el körűle a cirkusz, mely felette körülményes leend, merthogy e cirkusz az ő munkahelye. Ez, ám, a karrier. Legalább a bohócokat rúgják seggbe, a lélekidomárokat, a bűbájbűvészeket, a közönség első soraiból azokat, akik belógatják lábukat, másodsoraiból azokat, akik belógatják mikrofonukat a manézsba, s azt hiszik, ők is részesei a produkciónak. Amely, amúgy, világszám. Kisvilág, nagyvilág, e kivűl.

(Kivezetés) Annyi bizonyos, hogy a Budapest Sportcsarnokba ezen a májusi szombat estén a pesti polgár jött el, idézett mű. Vidéki bunkó, fekszek az ágyon, éjfél elmúlt, várom Nikitát, a bérgyilkosnőt, 13. rész: Agymosás.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.