Seres László: Dekóder

  • 1999. május 27.

Egotrip

Mivel ez az utolsó Dekóder (a MaNcs és a szerző útjai kettéválnak immár), az olvasó talán megbocsátja nekem, ha végül, utolsósorban önmagamat dekódolom. Boldog vagyok, hogy a MaNcs szerkesztőségi vonalával konform módon lehettem bombázáspárti, de azon kapom magam, hogy akut magyarázkodási kényszerem van, úgyhogy pacifisták, harmadszor. Azt hittem, evidens, miért tartom morális imperatívusznak a NATO akcióját és mélyen amorálisnak a "béke" hazai híveit (kivéve az egyetlen árnyaltan gondolkodó Csapody Tamást), de kiderült, hogy nem, nem vagyok érthető, felszínesen érveltem, nyilván.

Mivel ez az utolsó Dekóder (a MaNcs és a szerző útjai kettéválnak immár), az olvasó talán megbocsátja nekem, ha végül, utolsósorban önmagamat dekódolom. Boldog vagyok, hogy a MaNcs szerkesztőségi vonalával konform módon lehettem bombázáspárti, de azon kapom magam, hogy akut magyarázkodási kényszerem van, úgyhogy pacifisták, harmadszor. Azt hittem, evidens, miért tartom morális imperatívusznak a NATO akcióját és mélyen amorálisnak a "béke" hazai híveit (kivéve az egyetlen árnyaltan gondolkodó Csapody Tamást), de kiderült, hogy nem, nem vagyok érthető, felszínesen érveltem, nyilván.

Orbán Viktort, Heller Ágnest meg szerénységemet basztatva, azt írja a Népszabadságban Szalai Erzsébet (az a társadalomkutató, aki szerint mindegy, ki kezdte a Balkánon az öldöklést, csak a NATO hagyja abba a bombázást), hogy aki egyoldalúan foglal állást a háború mellett, az a gyermeki regresszió állapotába esik vissza, "az embereket jókra meg rosszakra osztja, és lelkében szenvedélyesen kiáll a jók mellett", életidegen módon, hiszen "erről szólnak a mesék". És szívesen magamra értem R. Székely Julianna kritikáját is a Magyar Hírlapban, aki szerint a háborús logika rátelepszik a független gondolkodásra, és "szellemi diktatúragyakorlat", ha bizonyos "értelmiségi közvélekedők" túl "letisztultan és sarkosan" próbálják megfogalmazni, hol lehet ebben a háborúban jó, rossz, igazság, szabadság, jog.

Ez utóbbiakról nem tudnék letisztultan és sarkosan közvélekedni, de annyit azért sejtek, hogy az erkölcs szónak a jó és rossz megkülönböztetéséhez, a kritikai ítélőképességhez van köze - ha ez nincs, akkor mindent szabad. Például elmosni tettes és áldozat között a demarkációs vonalat (ami akkor is elementáris hazugság, ha pontosan tudjuk, hogy az U‚K sem egy leányegylet), vagy "regresszívnek" nevezni azt, aki nem keni egybe a tudatos, szervezett pogromokkal előkészített etnikai elüldözést az arra való katonai válasszal, mondván, mindkettő erőszak. Ilyen és csakis ilyen értelemben nem másfajta morált képvisel a "béketábor", hanem semmilyet. Háborús, regressziós logika? Lehet, de a helyzet olyan, hogy lét vagy nemlét a kérdés, gondolatilag/erkölcsileg nincs harmadik út.

Amikor Szalaiék azt mondják, azonnal le kell állítani a bombázást, mert túl nagy az ára, akkor szembe kell nézniük azzal a kérdéssel, hogy a pacifizmus adott esetben nem öl-e hatékonyabban, mint egy eltévedt NATO-bomba. Minden egyes ember halála sajnálatos, és a NATO valóban megbocsáthatatlan hibákat is elkövet ebben a reakcióban, de ha Milosevic most szabad kezet kap, az albánoknak annyi. Ezt azért jó, ha tudjuk. Megannyi pacifista is visszajöhetett volna Auschwitzból, ha a szerencsétlen amerikaiak rászánják magukat a vasútvonalak bombázására.

Azért is állok ki "lelkemben szenvedélyesen" az üldözött albánok mellett (tényleg, ti kedves baloldaliak, nem arról szól a szolidaritás eszméje, hogy a gyengébb, az elnyomott, az üldözött mellett...?, na mindegy), mert azt veszem észre (a belgrádi felvilágosult/ellenzéki civilekkel e-mailező, kapcsolatot tartó magyar értelmiségiek információi alapján), hogy ez a belgrádi intellektuális civil elit, amúgy derék, régi Milosevic-gyűlölők, nem és nem értik, miért zavarja annyira a Nyugatot az albánok ügye. Ül a szerbiai civil, és nézi a CNN képeit a menekültekről, de nem látja őket. Pro forma röviden elhatárolódik az etnikai üldözéstől, de aztán rögtön önmagát sajnálja, a kosovói albánok számára valahogy nincs hely a fejében. Ez egyébként feltűnt a bécsi székhelyű Nemzetközi Helsinki Föderációnak is, amely a minap 17 neves szerbiai civil szervezet megkeresésére azt válaszolta: "Kosovóban a szerb rendőri és paramilitáris erők részéről (...) horribilis mértékű etnikai tisztogatás történik. Sem a NATO bombázási kampánya, sem az U‚K katonai akciói nem felelősek az önök által leírt példátlan exodusért. (...) Úgy gondoljuk, hogy intellektuálisan és morálisan egészségtelen dolog egyenlőségjelet tenni a két kampány közé."

Ezt ajánlanám a hazai "béketábor" értelmiségijeinek szíves figyelmébe is: ügyeljenek intellektuális és morális egészségükre. Idézhetném még anyámat, aki mindig azt mondja: úgy kell élni, hogy mindig tudjál a tükörbe nézni. Hát ennyi.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.