T'DOOR: "Radikális" "megalkuvás"

  • Tandori Dezsõ
  • 2019. február 16.

Egotrip

Író ír, írja: röhejesnek érzi saját magát is olykor, hahaha, az okoz neki fájdalmat igenis, amit magasból lemicsodál különben igenis, és hogy igenis, ez van.

Író, kollégám, régi jótevőm, mondjuk, olykor félreértésből vitapartnerem, énvelem vitázni nem kell(ene), én nem vagyok konfliktuskereső alkat, író felbátorít engem, hogy arról beszéljek itt, évem efféle zárásául - bár semmit le nem zárva, reménytelen -, amiről beszélek. Talán e három szó véletlen összecsusszanása a lényeg. Reménytelen, amiről beszélek.

És mégis. Elsősorban: író (ez már én vagyok, átcsusszantunk) úgynevezett fontos életrajzi dátuma sok külső(séggel, sok szép, szépnek is mondható stb.) eseménnyel jár, miközben, hahaha, író épp a forgás amaz évadába ért, ahol teljes magányba vonulna el, három dologgal, erről múltkor volt szó: élőivel (madarak etc.), Házi Bajnokságával (társnéja ezzel mársincs kirekesztve, jóllehet író nagy magányra vágyik, avval együtt ezzel-azzal beszélget, sőt kezdeményez) és szabadságával. Író szabadságába az egészsége és a minimális megélhetése tartozik. Mivel a zaklatottság eredménye lelki betegség (emez írónál), az egészség része a magány is megatöbbi. A minimális megélhetést biztosítja némely alkalmi munkaviszony például, író helyzete "tisztázott lenne". Lehetne. Ha lehetne.

false

 

Író ír, nézzük, mely helyekre. Ide. Tisztázott alapokon. Örömmel. Materiális haszonelv nélkül, írásainak nem-köz-jellege ellenére is közhaszonfélével. Író egyébként megkülönböztetést tesz hely és hely közt (amely helyekre ír). Hosszú, bár tömöríthető a sorolás. De vágjunk közbe valamit. Magyarázza meg író, miről van itt szó. Arról, hogyan él egy ember (történetesen és épp).

Muszáj-e írónak (ennek itt) lapokba, hetilapokba, folyóiratokba írnia? Két válasz van: 1. azt, hogy az élet (íróé) milyen hosszú lesz, nem tudni, és bármennyire "frontrunner" (hamar élre szaladó) ló is emez író, nem tudni, elegendő lesz-e, mennyi időre kell, hogy kitartson "előnye". Meddig bír például könyveket írni, műfordítani. (Saját könyveinek írásáról és a műfordításról ezúttal nem lesz szó.) 2. Még a műfordításról (mégis): ha valaki annyi prózát fordított, mint író (vagy ha valaki annyit hadakozott, polemizált satöbbi, mint a dolgozat elején aposztrofált írótárs), kialakul egy belső állag, egy második-harmadik énje, írónak ezúttal a műfordítói, és mint a vízilabdázó, ha aztán abbahagyja a sportot (durván szólva), hízni kezd, író működtetni akarja a műfordítói izomzatát, mert az már egyszer ott van benne. (És megnyugtató is egy-egy hosszabb könyvet, akár már csak egy száznegyven oldalasat is fordítani; akkor kisebb a viszketegség, hogy lapokba írni akarjon író, estébé.)

De hát megtörténhet, hogy már a lapokba-írás-sportja (izomzata) is kialakult íróban, és akkor nincs mese.

A lapok, folyóiratok, miegymás alapjában két nagy kategóriára oszlanak (bocsánat a rossz stílért, de legyünk ezzel is tömörebbek): ahová író ír, meg ahová nem ír. Az anyagi dotációs kérdéseket is mellőzzük ma. (Nem könnyű mindig mellőzni ezeket.) Vannak a napilapok, melyeknek (újbóli, egyáltaláni) jó szándékát író maga erejéből (kapcsolatkeresés, valami ürüggyel közelebb jutás) vívta ki, vannak lapok, melyek írót "használják" (a szó jó értelmében: író belefér az összképükbe, s akkor miért ne, s van ilyen össznépiség, kis egyenlősdi; nincs, persze), vannak lapok (már periodikáknál tartunk), ahol író szintén maga kezdeményezte a dolgot (kedvenc témáiról, mondjuk, amatőrösen, de a csak rá jellemző szakismerettel: így például én a képzőművészetről, lovakról, városokról); vannak periodikák, melyek örökké befürdet(het)ik írót, mert öt írásából rendszeresen visszahajítanak hármat azzal a felkiáltással, hogy olvasótáboruknak túl bonyolultak e dolgok, kínos akkor az, ha író magához képest túlegyszerűsíti az írást, így is visszahajítják, már nem könnyű elhelyezni, mert más helyeken csodálkoznak, mit írt ilyen egyszerűen épp - jóllehet itt ma nálunk nem lehet, azt hiszem, elég mélyre süllyedni egyszerűségek terén; vannak lapok, ahol, író így mondja, tőle elméleti dolgokat nem hajlandók közölni, csak iparművészeti tárgyakat (vers, felköszöntő); és vannak lapok, melyeknek az isten se tudja kitalálni az igényeit, mert mintha kevés helyet szánnának, csak mégis szerepeltetnék írót, mire ő parányi, tömör, urániumnak hitt műveket ad, ezeket piszlicsárságnak nézik, hosszabb írást kérnek, az meg akkor túl hosszú, író pirul.

Van, hogy író kijelenti, kritikát nem ír ő, a kritika nem etikai kategória, az etikai kategória már, hogy valaki ír-e, nem ír-e kritikát. Ezek hülyéskedések, érdekes, hogy ezeket mégis áteresztik (némi fejcsóválással; írót elméleti kérdésekben ők sem veszik komolyan; vagy nagyon is érzőn komolyan veszik, és sajnálják írót, hogy író szíve nyilván ekképp fáj). Vannak pályázatok, melyeken nem szabad elindulni a lapoknál, mert író kiszolgáltatja csak magát, és ezek a pályázatok nem derbyk, nem A/I-II-III-as versenyek, még csak úgynevezett listásak se, hanem túldotált hendikepek, a "hendikep", az olyan verseny, ahol a lovak "megfelelő" vagy annak vélt súlyokkal futnak, hogy a fogadási esély (állítólag) egyenlő legyen, ezek a pályázatok tehát szintén valami eleve-elképzeltről szólnak. (Randa divatkifejezéssel élve; ld. fent.)

Kínos írónak a lapokkal, hogy rizikófaktor van (nem is egy). Jönnek a (vissza)szurkálók: mit írsz te ennek a lapnak, mit köszöntötted fel ikszipszilont, nem is sorolom. Ilyesmit mondani illetlenség, de hát író ki van téve még különb anyázásoknak is, és ő is szokott anyázni (sajnos). Mindez együtt szinte idealizált képet fest a tárgyról, hanem hát finom eszközökkel akart dolgozni. Rengeteg mindent foglal magába ez a cikk, csak elő kell elemezni. Például, hogy nemcsak író "prózájával" van (lehet) baj, nemcsak így van (néminemű) ellenállás (mindegyre; régi hangok visszhangja: "most a prózádat fogják kikezdeni, mert a vers nemigen érdekes, meg satöbbi"; "most műfordítóként fognak kikezdeni"), nemcsak a "prózával", hanem a verssel és az alkalmazott (iparművészeti) műfajokkal is.

Vannak, végezetül, olyan csodás kapcsolatok (írónak pillanatnyilag három napilappal és három folyóirattal... de öttel mindenképp), amelyek felhőtlenek. Egy hetilapról nem is beszélve. Kihámozható továbbá e dolgozatból, hogy író az "elektronikus" sajtó fogalmaiban (ocsmány kifejezés) nem is gondolkodik. Ott nem lehet postára adni a dolgot. Na, ez a bűvszó. A radikális megalkuvás paramétereit szép szelíden postára adtam. Radikálisan, hogy ilyen megalkuvón. Senkit se küldtem sehova, ezt küldtem el viszont a MaNcsnak.

Én magam (író), betűhibára bár csak, máris élvezettel olvasom. Ritka megalkuvás, de radikális. Például, hogy véget ér.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.