Tóth Gábor Attila: Szabadláb

  • Tóth Gábor Attila
  • 1997. április 17.

Egotrip

"A bíró... szinte semmi", de legfeljebb "a törvény szája" - írta Montesquieu, az alkotmányosság tanítómestere. Tévedett. Az elmúlt két évszázad azt bizonyítja, hogy az egyéni szabadság legfőbb biztosítéka a független és színvonalas bíróságok működése.

"A bíró... szinte semmi", de legfeljebb "a törvény szája" - írta Montesquieu, az alkotmányosság tanítómestere. Tévedett. Az elmúlt két évszázad azt bizonyítja, hogy az egyéni szabadság legfőbb biztosítéka a független és színvonalas bíróságok működése. Az önkényes hatósági döntésekkel szemben, sőt a törvényhozókkal, a "többség zsarnokságával" szemben is védelmet nyerhetnek a polgárok a tekintélyes jogvédő bíráktól. Magyarországon a jogszabályok megalkotóinak féken tartására külön Alkotmánybíróság működik, minden más esetben a rendes bíróságok döntenek. De vajon tényleg ők döntenek-e?

Történt a minap, hogy egy büntetőtárgyalás szünetében - mint az a későbbiekből kiderült - az ügyész odament a bíróhoz, és megkérte, hogy tartóztassa le a vádlottakat. Bár már nyolc hónapot ültek előzetesben, talán mégis indokolatlan volt kiengedni őket. Mégiscsak jobb, ha bent vannak és nem szabadlábon védekeznek, elvégre sok van még hátra az eljárásból. A bíró egyetértőn bólogatott, és felrendelt a fogdáról négy poroszlót. Így hát, amikor a folytatódó tárgyalás végén az ügyész indítványozta a letartóztatást, a bírónak csak csettintenie kellett, máris kattant a bilincs a vádlottak csuklóján, és vitték őket a fogdába. Az eset jól példázza a bírói mentalitást, ami számokban is tükröződik. A múlt évben az ügyészség nyolcezer-hétszáz gyanúsított előzetes letartóztatását javasolta, és a bíróságok az ügyek kilencvenhárom százalékában helyt adtak a kezdeményezésnek. Ez nem tréfadolog, hiszen ilyenkor még nem állapították meg, hogy valóban a fogva tartott követte-e el a bűncselekményt. Több tízezer ember szinte automatikusan veszíti el szabadságát, az esetek harmadában három hónapnál is hosszabb időre.

Hasonló a helyzet, amikor a bűnösségről vagy ártatlanságról döntenek. Az adatok szerint tavaly a jogerős határozatok kilencvenkét százalékában a bíróságok bűnösnek nyilvánították a vádlottat. Ez annyit jelent, hogy ha valaki ellen ma vádat emelnek, akkor majdnem biztos lehet abban, hogy el is ítélik. A fennmaradó nyolc százalék sem jelent nyolcszázaléknyi esélyt a felmentésre, hiszen abba beletartoznak azon esetek is, amikor megszüntették az eljárást, például mert az érintett a procedúra alatt meghalt. Mindezek ismeretében nem lepődhetünk meg a Központi Bűnüldözési Igazgatóság főnyomozóján, aki egy múltkori nyilatkozatában elégedetten nyugtázta, hogy megalakulásuk óta több száz kérelmet nyújtottak be a bíróságokhoz telefonlehallgatások, levélfelbontások, titkos házkutatások engedélyezésére, és egy kezén meg tudja számolni az elutasításokat.

Mindebből levonhatnánk azt a következtetést is, hogy az ügyészek, rendőrök és más hivatalnokok olyan pontos és önkorlátozó gyakorlatot folytatnak, amelyben a bírák semmi kivetnivalót nem találhatnak. Valószínűleg közelebb járunk azonban az igazsághoz, ha azt állapítjuk meg, hogy - kevés kivételtől eltekintve - a bíróságok a korábbról itt maradt téves szerepfelfogásuk miatt pusztán a pecsétnyomó tisztjét látják el egy gépezetben, amelynek ők valójában nem a részesei, hanem ellenőrzői lennének.

Egy történet szerint, amikor Nagy Frigyes porosz király az országot járta, megtetszett neki egy malom. "Hallod-e, molnár, mennyiért adod a malmodat?" - szegezte a kérdést a tulajdonosnak. "Uram, királyom, a malom nem eladó" - hangzott a tömör válasz. "Ha nem megy szép szóval, hát elveszem erővel" - fenyegetőzött a király. "Vannak még bírák Berlinben" - zárta le a vitát a molnár. Nálunk a közhatalom és a polgár vitája a legtöbbször másképp fejeződik be: "Hallod-e, polgár, engedelmeskedsz-e kényem-kedvem szerint?" "Nem, mert jogom sérti meg." "Ha nem megy szép szóval, hát megteszem erővel, elvégre vannak még bíráink."

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.