Turcsányi Sándor: Láthatás

  • 1996. május 9.

Egotrip

Hát, a dörögdi kocsma, a Négytüdejű, az volt csak az igazi. Ahol az Eta meg a Babi mérték az ürmöst.

Hát, a dörögdi kocsma, a Négytüdejű, az volt csak az igazi. Ahol az Eta meg a Babi mérték az ürmöst.

A Babit késôbb kénytelenségbôl lecserélték. Ez már Matild regnálása alatt történt, még régebben.

Azok ketten mindenre figyeltek, nem volt üres pohár, töltetlen, leszedetlen. Az Eta mindenre figyelt, a Matild mindenhova odaért, Babiról nem is beszélve.

Mégis.

Mégis, aki ügyes volt, de igazán ügyes, az csodákat tehetett.

Hévízi (a Hajós távoli rokona, valami másodunokaöccs vagy mi) például rendszeresen fizetés nélkül távozott.

Rendszeresen: havonta egyszer, harmadikán. Ultizott, ivott, valamilyen okból nagyobb összegeket adományozott Matildnak, az arany szíve miatt, alighanem. Ô úgy hívta, tüdôgondozási hozzájárulás. Fizetés nélkül távozni, az ritka bravúr, ismerte el a Négytüdejű mértékadó közönsége.

De a kis Hévízi csodákra volt képes. Egyszer, hogy mást ne mondjak, pontosan 1996. május 3-án, fizetés nélkül érkezett (!) munkahelyérôl, a Dörögdi Napló redakciójából.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.