Vajda Gergely

Zene hetilapra  

Egotrip

Rácz Aladár Johann Sebastian Bachhal beszélget Vajda Gergely műhelyében

Loptam.

A cím ötletét drMáriás képsorozatából csentem el. drMáriás (született Máriás Béla) festő, író – sőt, az underground-progresszív Tudósok együttes énekes-fúvós frontembere, tehát muzsikus-kolléga – politikusok és celebek mellett zenészeket is megfest.

David Bowie Van Gogh műtermében

Zámbó Jimmy Lautrec műtermében

Ákos Yves Klein műtermében

Mága Zoltán Larionov műtermében

Bartók Béla a Kékszakállún gondolkodik Gauguin műtermében

Van itt azután még egy-két ember, aki másról híres, mégis hangszert ragad.

Lenin Basquiat műtermében trombitál

Woody Allen megijed a klarinétjától Schiele műtermében

Utóbbi képnek van valóságalapja, hiszen a világhíres amerikai színész-rendező 1973 óta majdnem minden hétfőn a New York-i Cafe Carlyle-ban lép fel New Orleans-jazzt játszó bandájával. Miközben biztos forrásokból tudjuk, hogy Allen az Oscar-díj-gálákat is egész életében a hétfő esti klarinétozásra hivatkozva hagyta ki, Vlagyimir Iljics és a trombita viszonyáról nem lelhető fel megbízható, de megbízhatatlan információ sem. Nekem műtermem ugyan nincs, de műhelyem van: ott készülnek a zenéim, ott tanulmányozom mások kottáit, és ott van lehetősége ennek az írásnak az erejéig az idén 135 éve született Rácz Aladárnak arra, hogy a nála 201 évvel idősebb barokk mesterrel, Johann Sebastian Bachhal találkozzon.

A művészetben a lopás nem szégyen, hanem alapállapot. drMáriás pop-art, szoc-art, szürreál-provokatív stílusparódiái nem csupán a jópofáskodás vagy a megbotránkoztatás végett vonultatnak fel úgynevezett ismert művészeket, előadókat. Másról, többről van itt szó, mint csak arról, hogy a Campbell leveskonzerv és Marilyn Monroe egyformán megfelel a jólismertség követelményének, így hasonló esztétikai végeredménnyel stencilezhető. Ahogyan Rácz Aladár (1886–1958) cimbalomművész hangszalagra mondott visszaemlékezéseiben egyik álmáról mesél, az sem csupán a cigány folklór mágikus realizmusának zenei variációja.

„Aztán egyszer – félig ébren, félig álomban, de azért inkább álomban – gondoltam egyet: ott legyek, ahol akarok. És már közöttük is voltam. Csupa mosolygós arc közeledett, és láttomra felkiáltottak:

Nini, itt van a magyar cimbalmos.

Kérdik:

Miért jöttél? Itt maradsz közöttünk?

Nem – feleltem –, csak érdeklődni akarok, hogyan kell a sokfajta Couperin-díszítést játszani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."