Vajda Gergely

Zene hetilapra  

Egotrip

Rácz Aladár Johann Sebastian Bachhal beszélget Vajda Gergely műhelyében

Loptam.

A cím ötletét drMáriás képsorozatából csentem el. drMáriás (született Máriás Béla) festő, író – sőt, az underground-progresszív Tudósok együttes énekes-fúvós frontembere, tehát muzsikus-kolléga – politikusok és celebek mellett zenészeket is megfest.

David Bowie Van Gogh műtermében

Zámbó Jimmy Lautrec műtermében

Ákos Yves Klein műtermében

Mága Zoltán Larionov műtermében

Bartók Béla a Kékszakállún gondolkodik Gauguin műtermében

Van itt azután még egy-két ember, aki másról híres, mégis hangszert ragad.

Lenin Basquiat műtermében trombitál

Woody Allen megijed a klarinétjától Schiele műtermében

Utóbbi képnek van valóságalapja, hiszen a világhíres amerikai színész-rendező 1973 óta majdnem minden hétfőn a New York-i Cafe Carlyle-ban lép fel New Orleans-jazzt játszó bandájával. Miközben biztos forrásokból tudjuk, hogy Allen az Oscar-díj-gálákat is egész életében a hétfő esti klarinétozásra hivatkozva hagyta ki, Vlagyimir Iljics és a trombita viszonyáról nem lelhető fel megbízható, de megbízhatatlan információ sem. Nekem műtermem ugyan nincs, de műhelyem van: ott készülnek a zenéim, ott tanulmányozom mások kottáit, és ott van lehetősége ennek az írásnak az erejéig az idén 135 éve született Rácz Aladárnak arra, hogy a nála 201 évvel idősebb barokk mesterrel, Johann Sebastian Bachhal találkozzon.

A művészetben a lopás nem szégyen, hanem alapállapot. drMáriás pop-art, szoc-art, szürreál-provokatív stílusparódiái nem csupán a jópofáskodás vagy a megbotránkoztatás végett vonultatnak fel úgynevezett ismert művészeket, előadókat. Másról, többről van itt szó, mint csak arról, hogy a Campbell leveskonzerv és Marilyn Monroe egyformán megfelel a jólismertség követelményének, így hasonló esztétikai végeredménnyel stencilezhető. Ahogyan Rácz Aladár (1886–1958) cimbalomművész hangszalagra mondott visszaemlékezéseiben egyik álmáról mesél, az sem csupán a cigány folklór mágikus realizmusának zenei variációja.

„Aztán egyszer – félig ébren, félig álomban, de azért inkább álomban – gondoltam egyet: ott legyek, ahol akarok. És már közöttük is voltam. Csupa mosolygós arc közeledett, és láttomra felkiáltottak:

Nini, itt van a magyar cimbalmos.

Kérdik:

Miért jöttél? Itt maradsz közöttünk?

Nem – feleltem –, csak érdeklődni akarok, hogyan kell a sokfajta Couperin-díszítést játszani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.