Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem.

Egotrip

Oszd meg és…

Őszintén szólva egyáltalán nem szeretnék őszinte lenni egy aljas politikai manipuláció kedvéért. Nem kívánom a remegő, rózsaszín kis lelkemet a felvizezett vértől iszamos konyhapultra csapni, de részvétem mindenkinek, akinek ezekben az időkben mégis meg kell tennie. Nem akarok minden kártyát kiteríteni, és ha valamit akaratlanul feltárnék, később úgyis letagadom. Végül is már kampányidőszakban vagyunk, és ilyenkor ez a protokoll: csak arra emlékezünk, amire akarunk, és csak azt mondjuk ki, ami céljainkkal összhangban áll. Ellentmondásos nyilatkozatokat csak az tegyen, aki annyival erősebb, hogy akár arra is módja van, hogy játék közben leborítsa a sakktáblát. Annyit vallok be, hogy sosem bíztam az iskolára az idén már tizennyolcadik életévét betöltő leánygyermekem szexuális nevelését. Meg is lett az eredménye.

– Ezek melegek – jelentette ki a lányom a kötelezően olvasandó A kőszívű ember fiait lengetve. Fogalmam sem volt, kikről beszél, de azonnal megszállt a bűntudat: Isten látja lelkemet, tudom, hogy sárkánytojást tojó tyúk vagyok. Belémhasított, hogy a péntek esti közös filmmatinénkra mégsem az Oscar Wilde szerelmeit kellett volna választani. A kamaszok szülei olyan kevéssel beérik, örülnek, ha nem szavakkal, csak testbeszéddel minősítik őket ósdi hülyének, én meg annyira felbuzdultam, amikor a filmnézés után a lányom fekete golyóstollal a csuklójára tetoválta a De Profundisból, hogy “Yet each man kills the thing he loves”, hogy nem álltam le a gendertainmenttel. Regényeket tettem le az éjjeliszekrényére, és minden adandó alkalommal villámelőadásokat tartottam. Utóbb egy lusta vasárnap délutánon megnéztük a Büszkeség és bányászéletet (és együtt sírtunk, amikor a bányászok együtt vonultak a melegekkel), sőt a maguk idejében még androgünnek, mostanára nem binárisnak nevezett férfiakat felvonultató Velvet Goldmine-t is. Bár az utóbbinál a családtagjaim megjegyezték, hogy ez undorító és beteges. Mármint a glam rock mint zene.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.