Az államtitkári levél, amelyre még sokáig emlékezni fogunk

  • Kálmán C. György
  • 2015. január 26.

Első változat

Czunyiné Bertalan Judit oktatási államtitkár írt egy levelet a Történelemtanárok Egyletének (TTE) és a Magyartanárok Egyesületének (ME), válaszul azokra a kritikákra, amelyeket a magyar- és történelemtanárok az új tankönyvekkel kapcsolatban megfogalmaztak. Elég nehezen jött ki a levél, száz nap elteltével az oktatási civil szervezetek az oktatási biztoshoz fordultak, aztán végre a 123. napon megkapták a választ.

Pontosabban: választ nemigen, csak egy levelet, amelyben érdemi válasznak nyoma sincs, csupán arról van benne szó, hogy minden rendben van, az akadékoskodók csak akadékoskodnak. Az államtitkárság mindent megtesz, ám a fejlesztési folyamatot „politikailag motivált, álszakmai vita kísérte és próbálta ellehetetleníteni. A médiában megjelent írások kiragadott példára támaszkodtak, melyek messze elmaradtak a változás valós mértéke mellett”. Siker van, nagy lépés van – tárgyalás, találkozás, egyeztetés viszont nincs, noha az államtitkárság, „ahogyan a múltban, úgy a jövőben is fenntartja az egyeztetés lehetőségét”. A múltban is fenntartotta – akkor sem volt egyeztetés; a jövőben is fenntartja – akkor sem lesz. Jó magasra tartja fenn, elérhetetlenül.

Czunyiné megtekinti a nebulókat

Czunyiné megtekinti a nebulókat

Fotó: MTI

A TTE és az ME igencsak rossz néven vette a levelet, hiányolták belőle a tartalmi reakciót, az érdemi választ a kritikára, és az együttműködésnek legalább a látszatát. Holott megértőbbnek kellene lenniük, és belátniuk, hogy a maga módján az államtitkárság igenis sokat segít – például éppen a történelem és a magyar oktatásának színesítésében.

Hiszen épp maga Miklósi László mondja: „Czunyiné levele érettséginél egyszer még forrás lehet a jelenlegi korszakról.” No tessék. Kevés levélíró mondhatja el magáról, hogy írását forrásként használják a nebulók, amikor egy-egy korszakot meg akarnak érteni – hogy diákok (és tanárok) nemzedékei fogják kívülről fújni a megfogalmazás hol finomabb, hol durvább részleteit, a „siker” szó ismételt használatának jelentőségét boncolgatják, jó tanulók megfejthetik az iktatószám „KOKAB” elemét, rossz tanulóknak mentőkérdés lesz, hogy akkor folytat-e az államtitkárság párbeszédet (nem). Az államtitkári válasz tehát igenis értékes hozzájárulás a történelemoktatás továbbfejlesztéséhez.

Nem is szólva a magyarról – amelynek része az (írásos) kommunikációval (és annak műfajaival) való ismerkedés. Hogyan írjunk elutasító levelet? Iktatószám, címzettek, megszólítás – eddig rendben. És utána? Először mondjuk el, milyen remekül dolgozunk; utána a bírálatokat nevezzük elfogultnak és légből kapottnak; lezárásként helyezzük kilátásba, hogy ezután is minden rendben lesz, és majd egyszer, talán, beszélünk.

Mintaszövegek:

„Tisztelt Béla Úr!

Kisvendéglőnk eddig is sikeresen dolgozott azon, hogy kedves vendégeink a legjobb ellátást és a legsikeresebb ételeket kapják. (Ezt még két-három sorban lehet cifrázni.)

Azok a bírálatok, amelyek szerint a leves langyos volt és legyek úszkáltak a felszínén, a csülök erősen cukrosra sikerült, a desszert pedig magától elmászott, csakis az éttermünk lejáratására szövetkező konkurens hatalmak és néhány sértett toxikológus ármánykodása. (Ide is fér még egy-két mondat.)

Szeretnénk, ha továbbra is vendégeink körében üdvözölhetnénk, és ha lesz ráérő időnk, majd egyszer beszélgethetünk az időjárásról. Tisztelettel stb.”

„Tisztelt Erzsébet Asszony!

Gáz- és vízszerelő vállalkozásunk a lakosság, a haza és az emberiség érdekében végez megfeszített munkát immár négy éve és két hónapja, miközben sikert sikerre halmozunk. (Plusz még két sor ebben a szellemben.)

Meghökkenve értesültünk róla, hogy egyes gáz- és vízszerelő-ellenes körök kifogásolják, hogy az Ön WC-jéből ömlik a gáz, míg a csap megnyitásakor szennyvíz fröcsköl. Nem kétséges, hogy ez az álszakmai, politikailag motivált támadássorozat a mi lejáratásunkat szolgálja. (Még két hasonló mondat.)

Vállalkozásunk egyre komolyabb eredményeket ér el, Önt is továbbra is nagy odaadással fogjuk kiszolgálni, megjegyzéseire kellő időben esetleg visszatérhetünk, üdvözlettel stb.”

Tanárok: új, izgalmas anyag! Hajrá!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.