Valahogy

  • Kálmán C. György
  • 2015. január 23.

Első változat

Megvolt a magyar kultúra napja, csodazongorával, ünnepi beszéddel. Megtudtuk, hogy minden a csillagok állásán múlt és múlik.

Ezt a pár nappal megkésett magyar kultúra napi írást egy gazdasági természetű – teljesen laikus – megfigyeléssel kezdem. Eddig úgy tapasztaltam, hogy ha hazánkban valakinek van egy remek ötlete, találmánya, újítása, akkor kétségbeesett (és gyakran hasztalan) pénzgyűjtésbe kezd, befektetőket és anyagi segítséget keres, mindenféle startupforrásokhoz és adománygyűjtő szervezetekhez fordul, egyáltalán: keserves és nehézkes folyamat kezdődik, amelynek a végén esetleg eljut egy prototípus megalkotásához, vagy a kísérlet kivitelezéséhez stb. Olykor külföldre megy, ott több a gazdag és kockáztatni hajlandó tőkés, vagy eladja az ötletet olyanoknak (gyakran külföldre), akik ügyesebbek a pénz felhajtásában és a terv sínre állításában.

Az nemigen szokott előfordulni, hogy az állam nagy pénzügyi injekcióval megsegítse. Az a maximum, hogy nem állít külön bürokratikus és financiális akadályokat.

Sok olyan újítás (találmány stb.) van, amelyiknek sok köze van a kultúrához – ritkább, amelyiknek közvetlen köze. De akadnak ilyenek. Például igen jelentős (mondhatni: korszakos) hangszerfejlesztések éppen hazánk területén történtek, gondoljunk a zseniális Schunda cimbalmára vagy tárogatójára (hoppá, miféle bevándorlónév ez?). (Vagy külföldön a szaxofonra.) Születnek mindig új hangszerek, módosulások vagy teljesen új eszközök, akusztikusak és elektronikusak egyaránt. Arról viszont nem tudok, hogy bármelyiket egy-egy nemzeti bank megtámogatta volna, és miniszterelnök (na meg kormánybiztos) sertepertélt volna a bemutatása körül. Ettől még (közpénzsegédlettel vagy anélkül) bármelyik lehet előbb-utóbb sikeres. Persze, nem ezen múlik.

false

 

Fotó: MTI

Semmi okom kétségbe vonni Bogányi Gergely zongoraművészi, tervezői vagy menedzseri képességeit – de azért legalábbis kockázatos kormányfői szinten hájpolni a „csodazongorát”, ami vagy befut, vagy nem; akár be is fuccsolhat, múló epizód maradhat, zsákutcának bizonyulhat, bármilyen csinos is. Különösen visszás ezt tenni meg a magyar kultúra napja központi eseményének – egy hangszer nem olyan, mint egy szobor: nem leleplezni, felavatni kell, hanem használni, sokáig, sokaknak. Csak akkor derül ki, hogy ér-e valamit.

De mindezeket félretéve, és a hangszer erényeiről mit sem tudva – nem lehetne kérni, hogy a miniszterelnök legalább ne beszéljen?

Nem arról nevezetes ő, hogy bármi köze volna a kultúrához. Különösen, hogy bármi érdemlegeset, megfontolandót tudna mondani róla. Megtehette volna, hogy megnyitja a színpompás, nagyszabású gálaestet, aztán páholya jótékony sötétjébe vonul. És akkor az még mindig csak hagyján, hogy ismét a magyar lélek különlegességéről beszélt, szokás szerint hízelgett a magyar embereknek, fényezte kicsit a nemzeti öntudatot. Nem, azt a badarságot nem mondta, hogy a csodazongora azok közé a falak közé kerül, amelyek között Liszt Ferenc is komponált. (Liszt jóval a mai Zeneakadémia épületének felavatása előtt már meghalt.) A tudósítás pontatlan. Azt viszont mondta, hogy noha itt éltek, itt jártak iskolába, Teller Ede, Wigner Jenő, Neumann János „tudásukat valahogy mégsem Magyarországon kamatoztatták”.

Valahogy.

Úgy alakult.

Nem is értjük. Nyilván a csillagok állása volt ilyen furcsa, hiszen – mint a következő mondat rávilágít – most már „másként állnak a csillagok”. Ugyan mit is tehet az ország arról, hogy holmi törvényekkel, szankciókkal, ellenséges atmoszférával, gyilkos indulatokkal néhány ember számára lehetetlenné tette, hogy a hazájában alkosson.

A csillagok. Valahogy.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.