Tréfás feladat

  • Kálmán C. György
  • 2012. június 15.

Első változat

Kedves Gyerekek!

A Ti jövőtökről van szó!

Reggeli ima után szánjatok tíz percet arra, hogy megoldjátok ezt a feladatsort.

Nyelvtan. Olvassátok el az alábbi szöveget, és a megfelelő aláhúzásokkal

a) jelöljétek a mondatrészeket;
b) jelöljétek a tagmondatokat fajtájuk szerint, és mellé- vagy alárendelésük szerint.

Szövegértés. Legfeljebb tíz szóban foglaljátok össze az olvasottakat!

Testnevelés. Hány levegővétellel tudjátok felolvasni a szöveget?

Számtan. Hány szóból (és hány betűből) áll a szöveg?

Történelem. Azonosítsátok 1012-től máig az „az állami intézményfenntartó központ költségvetési szerven belüli szervezeti egységként önálló, kizárólag az Oktatási Hivatal által nyilvántartásba vett sajátos (sui generis) jogi személyiségeket”! (Elég hármat megnevezni.)

Jó munkát!

 

Az állami intézményfenntartó központ fenntartásába kerülő köznevelési intézmények tehát – más fenntartású köznevelési intézményekhez hasonlóan, az ezeréves magyar iskolai hagyományhoz és a nemzeti köznevelési törvény alapelveihez igazodva – az állami intézményfenntartó központ költségvetési szerven belüli szervezeti egységként önálló, kizárólag az Oktatási Hivatal által nyilvántartásba vett sajátos (sui generis) jogi személyiségek maradnak, amely cél eléréséhez az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény módosítása szükséges a következő tartalommal: a köznevelés állami fenntartói rendszerében az állami intézményfenntartó központ költségvetési szerven belül önálló költségvetéssel és gazdálkodási jogkörrel, vagyoni jogosultságokkal, adóalanyisággal, költségvetési jogalanyisággal nem rendelkező, azonban a szakmai, munkaszervezeti működtetést, önálló szakmai hatáskörgyakorlást, tanulói, foglalkoztatási jogviszony-létesítés, értékelés, az intézményi pedagógiai szabályozás további lehetőségét biztosító köznevelési feladatot ellátó jogi személyiségű szervezeti egységek hozhatók létre, melyek jogköreit – az államháztartásról szóló törvényben foglalt korlátozást nem érintve – a nemzeti köznevelési törvény szabályozza.


Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.