Ma Tol-csi hadvezér és a kínaiak

Go, Gyuri, go!

  • Kálmán C. György
  • 2012. június 22.

Első változat

Ne támadjunk neki a bölcs Ma Tol-csi hadvezérnek, mert hiszen akkor magunk is a (haldokló) nyugati hadvezetés megszokott és lejáratódott stratégiáját követnénk; inkább lépjünk az önismeret útjára, meditáljunk kicsit. Játszhatunk-e vajon gót, ha egyszer a velünk szemben ülő sakkozik?

Azt már régóta tudjuk, hogy „Európa rossz vágányra tévedt”, egyenesen a baráti Kazahsztánból üzente meg nekünk a miniszterelnök; és az is évek óta napirenden van, hogy nemcsak gazdaságilag, hanem kulturálisan, gondolkodásmódban, mentalitásban, érzeményekben és ösztönökben is Kelet felé kell nyitnunk. Mert ez a világtörténelem útja, és mert a Nyugat haldoklik. Ezt ki-ki a saját bőrén érezheti (pláne ebben a kánikulában), egyre többen halnak meg, mi is egyre öregebbek leszünk, nem is szólva azokról, akik már meghaltak, ők legalább megússzák a haldoklást, és milyen sokan vannak. Sőt már csaknem egy éve azzal is tisztában vagyunk, hogy az olyan nyugatias erények, mint az együttérzés, szánalom, sajnálat nem is érvényesek frissen keletiesedő kultúránkban, fusson csak a Nyugat a vesztébe, röhögünk a markunkba.

Ha most azt kérdezed, kedves olvasó, hogy ugyan mi közöd van hozzá, milyen történelmet vizionál hazánk jelenlegi miniszterelnöke, akkor biztos lehetek abban, hogy legalább egy hibát elkövettél: nem olvastad (vagy nem tetted eléggé magadévá) Szun-ce művét, A hadviselés törvényeit (Szun-ce ping-fa). Márpedig abban, rögtön az elején, ott áll:El kell érnünk, hogy a nép ugyanúgy gondolkodjék, mint uralkodója, s így képes legyen vele együtt meghalni, képes legyen vele együtt élni, anélkül, hogy félelmet vagy kétséget ismerne.”

Matolcsy György, hadvezérünk, az uralkodó után a második, a Jobbkéz, legújabb eszmefuttatásában a nagy kínai hadvezér munkásságára hívja fel a figyelmet, mert a kínai gondolkodás az, amelyet követnünk kell. Nem a támadás, a közvetlen ütközet és a döntő csapás a követendő stratégia, amiként a nyugati kultúra emblematikus játéka, a sakk szokásos stratégiája diktálná, hanem alapos önismeretre és a körülmények ismeretére van szükség, meg kell téveszteni az ellenfelet, elfoglalni a peremeket, pszichológiai előnyt szerezni, és elkerülni a nyílt ütközetet – ez a kínai (és távol-keleti) go stratégiája. A nyugati konfrontatív gondolkodás és az erővel történő győzni akarás helyett, így Matolcsy, csendes és váratlan akciókból áll majd a kínai-magyar harcmodor, „egyszerre kell sakkoznunk és játszanunk a go játékot”.

Ne támadjunk neki a bölcs Ma Tol-csi hadvezérnek, mert hiszen akkor magunk is a (haldokló) nyugati hadvezetés megszokott és lejáratódott stratégiáját követnénk; inkább lépjünk az önismeret útjára, meditáljunk kicsit. Játszhatunk-e vajon gót, ha egyszer a velünk szemben ülő sakkozik? Vagy játszhatunk-e egyszerre gót és sakkot? Vagy játszhatunk-e egészen mást, vagy egészen mással (például az asztal alatt)? Vajon a hajdani kínaiak nem véletlenül győzni akartak? Lehet-e akarattal nem akarni? Tehetünk-e szokatlan lépéseket, ha azok nem szerepelnek a játékszabályok között? Hogyan adjuk a világ tudtára, hogy melyek a mi sajátos szabályaink? Nézzünk hosszan magunk elé, lélegezzünk mélyen és egyenletesen, homorítsunk, düllesszük ki harmadik szemünket. Aztán rajta, kövessük hős hadurunkat.

(Szun-ce munkájában egyébként találunk arra is receptet, hogyan juttassuk elmegyógyintézetbe Barroso elnököt: „Így éjszakai csatában (alkalmazzunk) tüzet és dobot, nappali csatában pedig sok jelzőzászlót; ezekkel még az ellenség fülére és szemére is hatni lehet. Ezekkel egy egész hadsereget meg tudunk fosztani a bátorságától, és a hadvezérnek valósággal eszét vehetjük.” Fellendülés előtt a gyufa-, dob- és zászlóágazat.)

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.