Advent a Szabadság téren

  • narancs.hu
  • 2014. december 1.

Fekete Lyuk

Mi jöhet ezután? A Jobbik a kettős keresztjével? Lacipecsenye? Kispályás foci? Nagypályás?

Közeleg a karácsony, boldog-boldogtalan betlehemet barkácsoltat, persze az is lehetséges, hogy így akarják „helyzetbe hozni” a kis- és középvállalkozásokat.

A Szabadság téri betlehem persze nem ilyen, hiszen a gigantikus cuccot már évek óta felállítják ott adventkor, szépen bekerítve, esténként kivilágítva – aki kitalálta, biztosra vette, hogy a járókelő, ha csak egy pillantást is vet rá, akkor a szíve rögtön csordultig telik szeretettel.

Csakhogy tavaly óta kissé megváltozott a tér. Elkészült a gyalázatos emlékmű, ami nemcsak tartalmában, de kivitelezésében is szégyenletes, a köztéri dilettáns szobrászat csúcsa, pedig erős a mezőny. E rémség miatt alig fér el a betlehem, de hát a hagyomány az hagyomány, és ahogy minden évben, most is felállították. Éppen ugyanott. Hogy alig lehet elférni tőle? Hogy az összkép a tökéletes káosz? És akkor mi van?

false

Fotó: Legát Tibor

És mi jöhet ezután? A Jobbik a kettős keresztjével? Lacipecsenye? Kispályás foci? Nagypályás? Vagy egy idősödő operettprimadonna Hófehérke-jelmezben, hét kerti törpével. Azt mondja, ő a Magyarok Nagyasszonya, ezek meg itt a hét vezér, és amit látunk, az az új honfoglalás. Miért is ne?

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.