Mit nekünk Kosztolányi, mikor olvashatnánk Bayer Zsoltot is?

  • narancs.hu
  • 2017. augusztus 9.

Fekete Lyuk

Kötelező olvasmány nem lehetne?

Képzeljük el, hogy valami oknál fogva polcunkon sorakozik a Nemzeti Könyvtár sorozata, és egy forró nyári délután a hűvös szoba csöndjében úgy döntünk, jó volna elmélyedni a „magyar írott kultúra legjavában”. És a kezünkbe kerül Kosztolányi Dezső, Szerb Antal vagy a sorozat legújabb, „a tartalomhoz illő nemes kivitelben” megjelent kötete, amelyből megtudhatjuk, Bayer Zsolt hányféleképpen tudja elküldeni az embert a kurva anyjába, esetleg miért is kellene a civileket taknyukon és vérükön kirángatni a Parlamentből. Elképzelték? Szép, ugye?

De lehet, nem is képzelgés ez: a Blikk vette észre, hogy Kerényi Imre, a Nemzeti Könyvtár (ahogyan ezt NER-nyelven mondani illik) megálmodója azt találta nyilatkozni a Demokrata című hetilapnak, hogy „nagy lesz a felháborodás, mert a Nemzeti Könyvtárban meg fogom jelentetni Bayer Zsoltot”. Végül is, ha már egyszer idén 345 millió áll a rendelkezésre a magyar irodalom nagy koponyáit felvonultató sorozatra, miért is ne kerülne bele éppen Bayer Zsolt? Egyetlen probléma van ezzel: míg a lovagkeresztet vissza tudták adni azok, akik nem akartak egy társaságba tartozni Bayerrel, addig szegény Móricz és Madách már nem tud tiltakozni.

„A Nemzeti Könyvtár olyan családi olvasmánytárt kínál, amelynek köteteit olvasni öröm, (…) e könyvek meséit felolvashatjuk gyermekeinknek, (…) és újra gyönyörködhetünk a vitathatatlan magyar irodalmi remekművek szépségében és erejében. (…) A cél mindvégig változatlan marad: olyan kötetek szülessenek, amelyeket jó olvasni, és amelyek által gazdagabb, bölcsebb, igazabb magyarok leszünk” – olvasható a sorozat honlapján.

Ki ne akarna Bayer Zsoltot olvasni esti mesének, ily módon kinevelni bölcs magyar gyereket?

Na, ugye.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.