Nagyon óv minket a minisztérium, ezért nem mondja meg az igazságot

  • narancs.hu
  • 2018. július 19.

Fekete Lyuk

Az EMMI szerint pánikkeltő, ezért nem adja ki a kórházi fertőzésekre vonatkozó adatokat.

Bár a Társaság a Szabadságjogokért pert nyert, a Kúria áprilisban kimondta, hogy ki kell adni a kórházi fertőzésekre vonatkozó adatokat, az Emberi Erőforrások Minisztériuma ezt mind a mai napig nem tette meg - írja a hvg.hu.

false

A Társaság a Szabadságjogokért közleményéből az derül ki, hogy "a minisztérium ahelyett, hogy teljesítette volna az ítéletben foglaltakat és nyilvánossá tette volna az adatokat, a Kúriához fordult, egyúttal azt is kérve, hogy a Kúria döntéséig ne kelljen kiadniuk az adatokat – így nyertek néhány hónapot."

A TASZ szerint a minisztérium időhúzásra játszik, az EMMI jogi érveiről azt írják, hogy  azok igencsak gyenge lábakon állnak. "Arra hivatkoznak, hogy a kért adatok személyes adatnak minősíthetők. Ez nyilvánvalóan alaptalan, hiszen ezek összesített, statisztikai adatok, amikből nem lehet visszakövetkeztetni az egyes betegekre."

A TASZ arról is ír, hogy az EMMI emellett további érveket is bedobott:

„Nem releváns, helytelen, megtévesztő, félrevezető, pánikkeltő” – a minisztérium szerint ez mind egyszerre igaz lenne, ha az általunk kikért adatok nyilvánosságra kerülnének. Az EMMI nyilván arra céloz, hogy azok az adatok, amiket mi kértünk, még nyers adatok, amiket értelmezni kell.

Ezzel - mint a TASZ írja - ők is tisztában vannak, orvosszakértő-adatelemző csapatuk hetek óta készen áll, hogy ha végre megkapják az adatokat, feldolgozzák, értelmezzék őket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.