Film

Nézőpont

Costa-Gavras: Az utolsó lehelet

  • 2025. december 17.

Kritika

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Megkönnyebbülten távozna a kórházból, de a palliatív osztály vezetője, a filozófus nagy tisztelője (Kad Merad) beszélni szeretne vele az öregség és élet végének tárgykörét nem csak filozófiai, de szociológiai, sőt politikai szempontból is áttekintő könyvének ürügyén. Az érdeklődés a filozófus részéről is megvan, annál is inkább, mert paradox módon annak tapasztalata, hogy a magát általános orvosból tanatológussá képzett doktor végigvezeti őt a haldoklók részlegén, továbbá a könyv, és annak átdolgozása, sőt egy témába vágó tévés műsorsorozat (úgy látszik, Franciaországban egy filozófus is lehet celeb) előkészítése segít a külső szemlélő nézőpontját megőrizni, a belső fenyegetést egyelőre zárójelbe tenni, és bármennyi empátiával, de mégiscsak a felső ítéletalkotó pozíciójából nézni a szenvedésre, és nem megélni azt. Azt tanulmányozza az orvos segítségével, hogyan áltatják magukat, tiltakoznak, dühöngnek, reménykednek az emberek és családjuk, hogyan küzdenek meg a közelítő véggel, hogyan (nem) fogadják el azt. Maga a film is egy filozófiai traktátus, de nem a filozófus veti fel az alapkérdéseket, hanem az orvos – a gyakorlat tudatosságával –, valamint a haldoklók – a testi-lelki szenvedés (nem mindig tudatosan megélt, de mindig példázatos) tapasztalatával. Látunk ragaszkodást és elengedést, tiltakozást és belenyugvást, tagadást és szembenézést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

A hatalom tébolyult akarása

Az Orbánhoz hasonló önjelölt nemzetmentők a történelemben kivétel nélkül azzal etették (etetik) a népet, hogy adjatok nekem öt-tíz-húsz stb. évet (Orbán most épp harmincnál tart), és nem fogtok ráismerni a hazátokra. Ezek a vezérek kivétel nélkül társadalmi, gazdasági csőd- vagy romhalmazt hagytak, hagynak maguk után.

„Nem lehet kikerülni”

Hosszú, független színházi létezés után szeptembertől a Budaörsi Latinovits Színház tagja lett. Beszélgettünk váltásokról, határon túliságról, a semmittevés hasznosságáról és arról, hogy el lehet-e tüntetni a színházi bölényeket.