Novák Katalin szerint ne vállaljanak gyereket egyedülálló nők

  • narancs.hu
  • 2018. november 27.

Fekete Lyuk

Mert úgy sérül a gyerekek anyához és apához való joga. A törvény mást mond.

„Az, hogy azt gondolja valaki, hogy neki egyedülállóként joga van ahhoz, hogy neki egyedülállóként, anélkül, hogy lenne párja, enélkül neki joga van ahhoz, hogy neki gyereke legyen, és ezt a jogot vívja ki magának, az a gyermek oldaláról közelítve, megfosztja őt attól, hogy neki édesanyja és édesapja legyen.”

Ezt Novák Katalin család és ifjúságügyért felelős államtitkár mondta az RTL Klubon pénteken este.

Miről beszél az államtitkár? Arról, hogy egyedülló, „pár nélküli“ nők ne vállaljanak gyereket, az államnak ilyenkor a gyermek apához és anyához fűződő jogát kell védenie.

Meg feltehetően arról, hogy azonos nemű élettársi kapcsolatban élők se fogadhassanak örökbe és értelemszerűen leszbikusként élettársi kapcsolatban élők se vállaljanak gyereket és vegyenek részt lombikeljárásban, de erről konkrétan nem esett szó. Egyébként ezek körzül egyikre sem adnak lehetőséget a magyar törvények.

Az apropót a Nemzeti Konzultáció egyik kérdése adta: Egyetért-e Ön azzal az alapelvvel, miszerint egy gyermeknek joga van anyához és apához?

false

Novák szerint a kérdés azért fontos, mert manapság nem nem az az első, hogy "tisztességgel és felelősséggel édesapa és édesanya nevelje fel a gyereket", hanem inkább onnan közelítenek, hogy a felnőtteknek joga van ahhoz, hogy gyerekük legyen. Novák azt nem nevezte meg, kik azok, akik innen közelítenek, vagyis kik vitatják a gyerek szóban forgó jogait.

A riporter kérdésére azért hozzátette, hogy akik közösen vállaltak gyereket, de aztán mégis egyedül maradtak, más kategóriába tartoznak. Mellettük mint "egyszülős családok" mellett, ki kell állni.

Nem mellesleg Magyarországon különféle asszisztált reproduciós eljárásokban a törvények szerint egyedülálló nök is részt vehetnek.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.