Novák Katalin szerint ne vállaljanak gyereket egyedülálló nők

  • narancs.hu
  • 2018. november 27.

Fekete Lyuk

Mert úgy sérül a gyerekek anyához és apához való joga. A törvény mást mond.

„Az, hogy azt gondolja valaki, hogy neki egyedülállóként joga van ahhoz, hogy neki egyedülállóként, anélkül, hogy lenne párja, enélkül neki joga van ahhoz, hogy neki gyereke legyen, és ezt a jogot vívja ki magának, az a gyermek oldaláról közelítve, megfosztja őt attól, hogy neki édesanyja és édesapja legyen.”

Ezt Novák Katalin család és ifjúságügyért felelős államtitkár mondta az RTL Klubon pénteken este.

Miről beszél az államtitkár? Arról, hogy egyedülló, „pár nélküli“ nők ne vállaljanak gyereket, az államnak ilyenkor a gyermek apához és anyához fűződő jogát kell védenie.

Meg feltehetően arról, hogy azonos nemű élettársi kapcsolatban élők se fogadhassanak örökbe és értelemszerűen leszbikusként élettársi kapcsolatban élők se vállaljanak gyereket és vegyenek részt lombikeljárásban, de erről konkrétan nem esett szó. Egyébként ezek körzül egyikre sem adnak lehetőséget a magyar törvények.

Az apropót a Nemzeti Konzultáció egyik kérdése adta: Egyetért-e Ön azzal az alapelvvel, miszerint egy gyermeknek joga van anyához és apához?

false

Novák szerint a kérdés azért fontos, mert manapság nem nem az az első, hogy "tisztességgel és felelősséggel édesapa és édesanya nevelje fel a gyereket", hanem inkább onnan közelítenek, hogy a felnőtteknek joga van ahhoz, hogy gyerekük legyen. Novák azt nem nevezte meg, kik azok, akik innen közelítenek, vagyis kik vitatják a gyerek szóban forgó jogait.

A riporter kérdésére azért hozzátette, hogy akik közösen vállaltak gyereket, de aztán mégis egyedül maradtak, más kategóriába tartoznak. Mellettük mint "egyszülős családok" mellett, ki kell állni.

Nem mellesleg Magyarországon különféle asszisztált reproduciós eljárásokban a törvények szerint egyedülálló nök is részt vehetnek.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.