Miért tart a kormány a jegybanktól?

  • 2012. január 26.

Felcsuti Péter

Marad az, amiről az utóbbi időben burkoltan, vagy nyíltan szó esett, hogy a jegybank hosszú lejáratú forint vagy deviza forrásokat bocsásson a bankrendszer számára, amelyet az – a beruházások finanszírozásával – a gazdaságba csatornázhatna... Én például tanácsolnám is a jegybanknak, hogy ne habozzon ezt a lépést megtenni.

Az előző írásban azt állítottam, hogy a jegybank függetlensége (és persze még annyi minden más az országban) sokkal inkább politikai kultúra dolga, mint a jogszabályoké. A rendszerváltás óta eltelt két évtized szerintem több mint meggyőzően támasztja alá ezt a tételt. Röviden azt lehet mondani, hogy az egy Bajnai Gordon kivételével minden miniszterelnök illetve kormány konfliktusos viszonyban volt a jegybank éppen regnáló elnökével: Antall Surányival, Horn Bod Péter Ákossal, Orbán Surányival, Medgyessy és Gyurcsány Járaival és most ismét Orbán Simorral. A konfliktusos viszony többnyire verbális volt, de láttunk sikeres és sikertelen kísérleteket az elnök eltávolítására, vagy éppen diszkreditálására.


Erre a jelenségre nehéz más magyarázatot találni, mint hogy a politikai elit valójában mind a mai napig nem tanulta meg, igazán nem is érti a hatalommegosztás, a fékek és ellensúlyok jelentőségét a kapitalista piacgazdaságban és társadalomban. (Ez talán nem is nagy csoda, hiszen vezető politikusaink kivétel nélkül egy másik társadalmi formációban szocializálódtak, amelyben nem sok szerep jutott ezeknek a koncepcióknak.) A mindenkori miniszterelnök mintha kizárólag csak hierarchikus, alá-fölérendeltségi viszonyokban lenne képes gondolkodni, a mellérendelt viszonyokkal, az együttműködési kényszerekkel nem tud mit kezdeni. S mert a jegybankkal – ha az elnök elég karakán – csak együttműködni lehet, hiszen a törvény védi őt és szervezetét, nosza tetézzük bűnnel a hibát: változtassuk meg a törvényt.


Az ősbűn e téren Gyurcsányé, aki a monetáris tanács létszámának kibővítésével próbálta Járait „közömbösíteni” bő két évvel mandátumának lejárta előtt. A szocialista párti miniszterelnök azonban gyenge kezdőnek bizonyult Orbánhoz képest, akinek a mostani javaslatai a törvény segítségével rafinált módon „bekerítenék” az elnököt (a monetáris tanács szerepének felértékelése, újabb monetáris tanácstagok kinevezése, a harmadik alelnök kinevezési joga). Ám e törvények önmagukban nem is feltétlenül ésszerűtlenek. Például az, hogy az MNB-hez kerüljenek a bankfelügyeleti feladatok, kifejezetten megfontolandó, ám a választott technika (MNB és PSZÁF összevonása), párosulva a többi javaslattal és a kormány más – kommunikációs –  lépéseivel, nem hagy kétséget a valós szándékot illetően.

 

Csak a kevésbé tájékozottak kedvéért: a Monetáris Tanácsban az egy ember egy szavazat elve érvényesül. Ha tehát a Monetáris Tanácsot a kormány saját embereivel tölti fel és megnöveli e szerv hatáskörét a jegybank stratégiai és operatív ügyeiben, azzal értelemszerűen megteremti a lehetőséget saját befolyása növelésére. Ha ehhez hozzávesszük a kormány meg-megújuló verbális támadásait a jegybank politikája és az elnök személye ellen, nem nagyon van okunk kételkedni abban, hogy a megteremtett lehetőséggel a kormány alighanem élni is akar.


Ezért aztán igaza van az Uniónak, amely nem csupán a törvényeket, de a mögöttük meghúzódó törekvéseket is kifogásolja. A helyzet iróniája (vagy inkább a tragikomédiája), hogy ezek a kormányzati törekvések nem kis mértékben a jegybank szerepének túlértékelésén alapulnak, már ami a jegybank lehetőségeit illeti a kormány gazdaságpolitikájának támogatása terén.
A törvény nem hagy ugyanis kétséget afelől, hogy a jegybank csak olyan mértékben támogathatja a kormány gazdaságpolitikáját, ami nem veszélyezteti elsődleges feladatának ellátását, tudniillik a nemzeti valuta értékállandóságának biztosítását. Más szavakkal az irányadó kamat csökkentése, netán az árfolyam gyengítése a gazdaságpolitika támogatásaként (például a gazdaság élénkítése vagy az export ösztönzése céljából) – abban a jegybanki szerepfelfogásban, ami az Unióban érvényesül - biztosan nem engedhető meg, ha veszélyezteti a jegybank inflációs céljainak elérését. Természetesen miután a jövőre vonatkozó várakozásokról van szó, mindig van valamennyi mérlegelési lehetőség és mozgástér, de naivitás azt hinni, hogy ezek a negyed- vagy félszázalékok lényegesen befolyásolnák a gazdaság teljesítményét.


Marad az, amiről az utóbbi időben burkoltan, vagy nyíltan szó esett, hogy tudniillik a jegybank hosszú lejáratú forint vagy deviza forrásokat bocsásson a bankrendszer számára, amelyet az  – a beruházások finanszírozásával – a gazdaságba csatornázhatna.
Nos, jelentsük ki bátran, hogy ez lehetséges, és én például tanácsolnám is a jegybanknak, hogy ne habozzon ezt a lépést megtenni. Tanácsolnám annak tudatában, hogy nem várnék sokat, vagy inkább kifejezetten keveset egy ilyen intézkedéstől.


Miről van itt szó?
Nem vitás, hogy az elmúlt években a belföldi vállalati hitelezés lényegében lefagyott. Mostanra már a kormány is felismerte, hogy a hitelezés lefagyása azt a kevés növekedési potenciált sem engedi kiaknázni, ami a gazdaságban még megmaradt (felismerhette volna korábban is, hisz épp elegen figyelmeztették annak idején és azóta is). Innen a javaslat, hogy a jegybank tegyen valamit.  
A hitelezés leállása azonban nem elsősorban forráshiány miatt következett be, hanem azért, mert a bankok és főként a nyilvánvalóan tulajdonosi instrukciókat követő külföldi tulajdonú bankok – amelyek összességükben a vállalati hitelpiac több mint 70%-át birtokolják – erősen vonakodnak, hogy kockázatot vállaljanak (nézzük meg a banki hirdetéseket: betéteket, vagy számlavezetést reklámoznak).


A vonakodásnak több oka van, ezek között a banki különadó és a végtörlesztés kitüntetett szerepet játszik, ahogy fontos a kormány által folytatott gazdaságpolitika iránt érzett általános bizalmatlanság is. Ezt a bizalmatlanságot nem lehet jegybanki hitelkeretekkel eloszlatni, kiváltképp, ha a piac ezt a jegybank függetlenségének megsértéseként érzékeli. Szerintem a jegybank már csak ezért is „önként” eleget tehetne a kormány igényének, hogy „bizonyítást nyerjen”, az eddig követett gazdaságpolitika nem serkenti, hanem gátolja a növekedést. Más szavakkal a növekedés beindításához (is) fordulatra van szükség.


A teljesség kedvéért szomorúan hozzá kell tenni: még ha egy szép napon a kormány el is szánja magát erre a fordulatra, hosszú időnek kell eltelnie, mire visszaszerzi a piac bizalmát. Addig legalább a jegybank továbbra is legyen hiteles azáltal, hogy – ha kell az Unió segítségével – megőrzi függetlenségét és így képes marad alapvető feladatai ellátására.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.