film

A cukrász

Film

Berlin, Jeruzsálem, habos sütemény, szerelem, finoman cukrozott tragikum – jól bevált recept. Két férfi szerelméből szövődik egy másik, másmilyen szerelem. S marad az örök kérdés: vajon ki kit szeret?

Az üzleti ügyekben rendszeresen Berlinbe látogató zsidó férfit első útja rendre ugyanabba a cukrászdába viszi – az édességek mellett a fiatal cukrász kedvéért. Ám a szenvedélyes viszonynak hamar vége szakad. A férfi nem megy többet a német városba, a cukrász pedig kétségbeesésében Izraelbe megy, ahol szerelme nyomát keresve végül feleségének a kávézójába szegődik kisegítőnek. A jeruzsálemi kóser minősítésű helyek sütőit nem zsidó még csak véletlenül sem használhatja, nemhogy a saját kezével készített ételt, de még a saját kezét sem teheti a sütőbe, különben oda a kóserság. Az igyekvő Thomas mégis nagy elánnal veti magát a munkába, kultúrák találkoznak, száll a liszt, csorog a fekete, a kávézó felvirágzik, a szeretett férfi özvegyének szíve meg lángra lobban. Ám a múlt, a két férfi elhallgatott múltja végül mindent tönkretesz. Vagy mégsem? A ki nem mondott dolgok, a kívülről-belülről emésztő titkok borítékolható, mégis különös feszültséget teremtenek: a szótlanságából kibontakozó film mindent tudó nézői – majdnem minden információ birtokosaként – is tanácstalanok maradnak. Mit keres ez az ember? S mihez kezd azzal, amit helyette talál? Mit akart, amikor elindult? Nem mondja meg senki helyette, ő meg mit mondjon, ha maga sem tudja, mit kéne mondania – és ez a jó az egészben. Mindenkinek a saját drámája zajlik.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.