Nick Park: Ősember

Ormány és szerelem

  • - kg -
  • 2018. március 15.

Film

Ó, azok a közel ülő golyószemek! Az a kifejező, turcsi orr! Mit orr, egy kisebbfajta ormány! Ha Nick Park magyar anyától születik, most biztos rávágná, hogy ármány, mert Park úr a gyurmafigurák után a szóvicceket kedveli talán a leginkább, de mivel angol szülők gyermekeként látta meg a napvilágot, viccei is angolosak, nem is beszélve leghíresebb teremtményeiről, Wallace & Gromitról. Jó, történetünk nem róluk szól, de az ő golyószemeik köszönnek vissza abban az őskori disznóban is, akihez (és nem amihez, gyurmában nem teszünk különbséget állat és ember között) rajongó szavainkat intéztük. „Láttam a boldogságot én, lágy volt, szőke és másfél mázsa” – jegyezte fel a nagy magyar boldogságszakértő, és tényleg, van abban valami ellenállhatatlan és költői, ahogy Park e kutyaszerepben tapicskoló őssertést meggyurmázta. De nem csak mi szerettünk bele az epizodista malacba, az angol eredetiben kedvencünk a rendező hangján röfög, de a magyar változat is tartogat kellemes meglepetést: Alföldi Róbertet. A híres színész úgy áskálódik az oligarchagyanús, bronzkori önkényúr hangjaként, hogy elbújhat mellette a műfaj eddigi kiskirálya, a Kaló Flórián hangján megszólaló udvari kancellár a Süsüből. De a lényegről még nem is szóltunk, mert a lényeg persze a foci: a leigázott kőkorszakiaknak (aki szakit mond, kiállítjuk!) a leigázó bronzkoriakkal kell kiállniuk. A meccset meg kell vívni, jöhet a focipoénok bőséges, ősi áradása. Lehet, hogy a dínók vesztét is ez okozta, és nem egy kóbor meteor. Várjuk nagyon a brit tudósok megerősítését.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.