Nick Park: Ősember

Ormány és szerelem

  • - kg -
  • 2018. március 15.

Film

Ó, azok a közel ülő golyószemek! Az a kifejező, turcsi orr! Mit orr, egy kisebbfajta ormány! Ha Nick Park magyar anyától születik, most biztos rávágná, hogy ármány, mert Park úr a gyurmafigurák után a szóvicceket kedveli talán a leginkább, de mivel angol szülők gyermekeként látta meg a napvilágot, viccei is angolosak, nem is beszélve leghíresebb teremtményeiről, Wallace & Gromitról. Jó, történetünk nem róluk szól, de az ő golyószemeik köszönnek vissza abban az őskori disznóban is, akihez (és nem amihez, gyurmában nem teszünk különbséget állat és ember között) rajongó szavainkat intéztük. „Láttam a boldogságot én, lágy volt, szőke és másfél mázsa” – jegyezte fel a nagy magyar boldogságszakértő, és tényleg, van abban valami ellenállhatatlan és költői, ahogy Park e kutyaszerepben tapicskoló őssertést meggyurmázta. De nem csak mi szerettünk bele az epizodista malacba, az angol eredetiben kedvencünk a rendező hangján röfög, de a magyar változat is tartogat kellemes meglepetést: Alföldi Róbertet. A híres színész úgy áskálódik az oligarchagyanús, bronzkori önkényúr hangjaként, hogy elbújhat mellette a műfaj eddigi kiskirálya, a Kaló Flórián hangján megszólaló udvari kancellár a Süsüből. De a lényegről még nem is szóltunk, mert a lényeg persze a foci: a leigázott kőkorszakiaknak (aki szakit mond, kiállítjuk!) a leigázó bronzkoriakkal kell kiállniuk. A meccset meg kell vívni, jöhet a focipoénok bőséges, ősi áradása. Lehet, hogy a dínók vesztét is ez okozta, és nem egy kóbor meteor. Várjuk nagyon a brit tudósok megerősítését.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."