Nick Park: Ősember

Ormány és szerelem

  • - kg -
  • 2018. március 15.

Film

Ó, azok a közel ülő golyószemek! Az a kifejező, turcsi orr! Mit orr, egy kisebbfajta ormány! Ha Nick Park magyar anyától születik, most biztos rávágná, hogy ármány, mert Park úr a gyurmafigurák után a szóvicceket kedveli talán a leginkább, de mivel angol szülők gyermekeként látta meg a napvilágot, viccei is angolosak, nem is beszélve leghíresebb teremtményeiről, Wallace & Gromitról. Jó, történetünk nem róluk szól, de az ő golyószemeik köszönnek vissza abban az őskori disznóban is, akihez (és nem amihez, gyurmában nem teszünk különbséget állat és ember között) rajongó szavainkat intéztük. „Láttam a boldogságot én, lágy volt, szőke és másfél mázsa” – jegyezte fel a nagy magyar boldogságszakértő, és tényleg, van abban valami ellenállhatatlan és költői, ahogy Park e kutyaszerepben tapicskoló őssertést meggyurmázta. De nem csak mi szerettünk bele az epizodista malacba, az angol eredetiben kedvencünk a rendező hangján röfög, de a magyar változat is tartogat kellemes meglepetést: Alföldi Róbertet. A híres színész úgy áskálódik az oligarchagyanús, bronzkori önkényúr hangjaként, hogy elbújhat mellette a műfaj eddigi kiskirálya, a Kaló Flórián hangján megszólaló udvari kancellár a Süsüből. De a lényegről még nem is szóltunk, mert a lényeg persze a foci: a leigázott kőkorszakiaknak (aki szakit mond, kiállítjuk!) a leigázó bronzkoriakkal kell kiállniuk. A meccset meg kell vívni, jöhet a focipoénok bőséges, ősi áradása. Lehet, hogy a dínók vesztét is ez okozta, és nem egy kóbor meteor. Várjuk nagyon a brit tudósok megerősítését.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.