Film

A hallgatás szabálya

  • - kg -
  • 2013. június 9.

Film

Robert Redfordnak van egy híres intézete, a Sundance Institute, ahol fiatal, ide nekem az oroszlánt is filmeseket képeznek a forgatókönyvírás és rendezés rejtelmeire. Robert Redford is rendez már egy jó ideje, ámde őt mintha meg se érintette volna mindaz a sok invenció, melyet az intézetéből kikerültek az idők során felhalmoztak.

Ez jól is van így; ő régi márka, akit azért kedvelünk, mert még van. Ezenkívül a míves unalomért, a szívszélhűdést sosem okozó feszültségért és a biztos kezű színészvezetésért is lehet őt mint rendezőt csípni.

false

Meg a híres állhatatosságáért, hiszen bármily csekélyek is a felsorolt értékek, ő nem enged belőlük. Redford időskori filmjeiben mindig akad szerep a fiatal Redfordnak is; akit ezúttal - egy sztorira éhes újságírót - Shia LaBeouf alakít nagy átéléssel. S mert a sztorira éhes újságíró ráakad a Weather Under-ground vagy harminc éve bujkáló, gyilkossággal vádolt tagjára, id. Redford futni kényszerül. Van a filmnek egy, a thrillervonal mellett párhuzamosan futó fitneszvonulata is: nevezett valóban sokat fut, ami 77 évesen figyelemre méltó teljesítmény. Hosszú futása során a híres színész egy sor másik híres színészbe botlik, és ha a thrillerszál nem is, ez azért ad némi várakozásteljes feszültséget a filmnek. Ha Chris Cooper már megvolt, még mindig lehet várni Nick Noltet, s ha már ő is megtette kötelességét, még mindig ott van Brendan Gleeson és jön Richard Jenkins is. Aztán vége is a filmnek, de Robert Redford csak fut, meg sem áll a következő filmjéig.

Az ADS Service bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.