Animációs film

A messzi Észak

Film

Kevesen gondolnak az animációra, ha trauma-feldolgozásról van szó. Pedig sokszor találkozhattunk gyásszal, veszteséggel, akár ha a közelmúlt termését tekintjük is: az animében ennek mindig volt hagyománya (a Mijazaki-életmű számos darabja vagy a Szentjánosbogarak sírja), Európából ott volt A tenger dala, illetve a Disney és a Pixar is egyre nagyobb kedvvel építi a veszteség feloldása köré a cselekményt (Jégvarázs, Hős6os, Némó nyomában, Fel!). Ennek egyik legradikálisabb példája az Agymanók volt, melyben a külső kalandok „belülre” he­lye­ződtek át.

Rémi Chayé is inkább befelé tekint, bár a történet adná magát. Szása, az ifjú szentpétervári arisztokratalány aggódva várja haza nagyapját, aki az Északi-sark meghódításának vágyával indult útnak. A hajóról nem érkezik hír, ő pedig a szülei képviselte társadalmi normák és egy kellemetlen vőlegényjelölt elől inkább a nagyapa nyomába ered. Egy maroknyi marcona tengerész beleegyezik, hogy velük tartson. Chayé foltokból formált, pasztelles rajzai nem a látványosságukkal tüntetnek, és a formához igazodva a film inkább hangulatokra, az elillanó benyomásokra épít. Bár a lány a nagyapa hajóját keresi, de egyre nyilvánvalóbb lesz, hogy a veszteséget jött feldolgozni. Ezzel párhuzamosan egy másik utazás is zajlik: Chayé elegánsan rajzolja meg Szása függetlenségért vívott harcának ívét, ahogy a lány ellenszegül apjának és elnyeri a tengerészek tiszteletét. A tempó lassú, a cselekmény sovány, még a rövid játékidőt is alig tölti ki. Ám a végeredmény lebilincselő és megindító.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.