Animációs film

A messzi Észak

Film

Kevesen gondolnak az animációra, ha trauma-feldolgozásról van szó. Pedig sokszor találkozhattunk gyásszal, veszteséggel, akár ha a közelmúlt termését tekintjük is: az animében ennek mindig volt hagyománya (a Mijazaki-életmű számos darabja vagy a Szentjánosbogarak sírja), Európából ott volt A tenger dala, illetve a Disney és a Pixar is egyre nagyobb kedvvel építi a veszteség feloldása köré a cselekményt (Jégvarázs, Hős6os, Némó nyomában, Fel!). Ennek egyik legradikálisabb példája az Agymanók volt, melyben a külső kalandok „belülre” he­lye­ződtek át.

Rémi Chayé is inkább befelé tekint, bár a történet adná magát. Szása, az ifjú szentpétervári arisztokratalány aggódva várja haza nagyapját, aki az Északi-sark meghódításának vágyával indult útnak. A hajóról nem érkezik hír, ő pedig a szülei képviselte társadalmi normák és egy kellemetlen vőlegényjelölt elől inkább a nagyapa nyomába ered. Egy maroknyi marcona tengerész beleegyezik, hogy velük tartson. Chayé foltokból formált, pasztelles rajzai nem a látványosságukkal tüntetnek, és a formához igazodva a film inkább hangulatokra, az elillanó benyomásokra épít. Bár a lány a nagyapa hajóját keresi, de egyre nyilvánvalóbb lesz, hogy a veszteséget jött feldolgozni. Ezzel párhuzamosan egy másik utazás is zajlik: Chayé elegánsan rajzolja meg Szása függetlenségért vívott harcának ívét, ahogy a lány ellenszegül apjának és elnyeri a tengerészek tiszteletét. A tempó lassú, a cselekmény sovány, még a rövid játékidőt is alig tölti ki. Ám a végeredmény lebilincselő és megindító.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.