Animációs film

A messzi Észak

Film

Kevesen gondolnak az animációra, ha trauma-feldolgozásról van szó. Pedig sokszor találkozhattunk gyásszal, veszteséggel, akár ha a közelmúlt termését tekintjük is: az animében ennek mindig volt hagyománya (a Mijazaki-életmű számos darabja vagy a Szentjánosbogarak sírja), Európából ott volt A tenger dala, illetve a Disney és a Pixar is egyre nagyobb kedvvel építi a veszteség feloldása köré a cselekményt (Jégvarázs, Hős6os, Némó nyomában, Fel!). Ennek egyik legradikálisabb példája az Agymanók volt, melyben a külső kalandok „belülre” he­lye­ződtek át.

Rémi Chayé is inkább befelé tekint, bár a történet adná magát. Szása, az ifjú szentpétervári arisztokratalány aggódva várja haza nagyapját, aki az Északi-sark meghódításának vágyával indult útnak. A hajóról nem érkezik hír, ő pedig a szülei képviselte társadalmi normák és egy kellemetlen vőlegényjelölt elől inkább a nagyapa nyomába ered. Egy maroknyi marcona tengerész beleegyezik, hogy velük tartson. Chayé foltokból formált, pasztelles rajzai nem a látványosságukkal tüntetnek, és a formához igazodva a film inkább hangulatokra, az elillanó benyomásokra épít. Bár a lány a nagyapa hajóját keresi, de egyre nyilvánvalóbb lesz, hogy a veszteséget jött feldolgozni. Ezzel párhuzamosan egy másik utazás is zajlik: Chayé elegánsan rajzolja meg Szása függetlenségért vívott harcának ívét, ahogy a lány ellenszegül apjának és elnyeri a tengerészek tiszteletét. A tempó lassú, a cselekmény sovány, még a rövid játékidőt is alig tölti ki. Ám a végeredmény lebilincselő és megindító.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.