Film

A klán

  • 2016. augusztus 21.

Film

Argentína, nyolcvanas évek. Közvetlenül a Falkland-háború után – amelynek kudarca az országot addigra a gazdasági csőd szélére juttató katonai vezetés bukásához vezetett. A megtörtént eseményeket feldolgozó mű hőse, a galambősz családfő jó állampolgár és igaz hazafi: nyugalmazott főtisztként kis üzletet vezet, öt gyermeket nevel – a legidősebb népszerű rögbijátékos – és elmélyülten imádkozik, mielőtt jó étvágyat kívánna a családi asztalnál. Csak azt fájlalja, hogy elmúltak a régi szép idők, amikor még a hadsereg kötelékében lehetett kínozni és kivégezni a dolgok folyásával egyet nem értőket. Ennek lévén szakembere, kénytelen hát az emberrablást kiszervezni az állami keretek közül s saját vállalkozásban beindítani – nem csupán egykori magas rangú bajtársai, de családja tudtával és közreműködésével is (akiket csak kicsit zavar a tévézésben a padlá­son kikötött fogoly jajongása).

Lehetne mindez dráma, hiszen az egyik fiú megszökik, a másik is új életet kezdene, ha volna ereje kilépni imádott/gyűlölt apja/zsarnoka őrületének köréből. Lehetne történelmi film, ha a diktatúra és az emberrablók tevékenysége közötti párhuzam felszínes emlegetésén túl megismernénk a bűnözővé lett tisztet fedező főkatonák s -rendőrök motivációit, a Rendszer működését. De megreked félúton. Sorra veszi a tényeket, eljátsszák a színészek a rablásokat, a tépelődést, az ügyeskedést – ám mindez merő rekonstrukció marad és imitáció, semmit sem tudunk meg az elnagyolt, külsőségekre hagyatkozó rendezésből, ami már ez elején ne volna nyilvánvaló.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.