Film

A klán

  • 2016. augusztus 21.

Film

Argentína, nyolcvanas évek. Közvetlenül a Falkland-háború után – amelynek kudarca az országot addigra a gazdasági csőd szélére juttató katonai vezetés bukásához vezetett. A megtörtént eseményeket feldolgozó mű hőse, a galambősz családfő jó állampolgár és igaz hazafi: nyugalmazott főtisztként kis üzletet vezet, öt gyermeket nevel – a legidősebb népszerű rögbijátékos – és elmélyülten imádkozik, mielőtt jó étvágyat kívánna a családi asztalnál. Csak azt fájlalja, hogy elmúltak a régi szép idők, amikor még a hadsereg kötelékében lehetett kínozni és kivégezni a dolgok folyásával egyet nem értőket. Ennek lévén szakembere, kénytelen hát az emberrablást kiszervezni az állami keretek közül s saját vállalkozásban beindítani – nem csupán egykori magas rangú bajtársai, de családja tudtával és közreműködésével is (akiket csak kicsit zavar a tévézésben a padlá­son kikötött fogoly jajongása).

Lehetne mindez dráma, hiszen az egyik fiú megszökik, a másik is új életet kezdene, ha volna ereje kilépni imádott/gyűlölt apja/zsarnoka őrületének köréből. Lehetne történelmi film, ha a diktatúra és az emberrablók tevékenysége közötti párhuzam felszínes emlegetésén túl megismernénk a bűnözővé lett tisztet fedező főkatonák s -rendőrök motivációit, a Rendszer működését. De megreked félúton. Sorra veszi a tényeket, eljátsszák a színészek a rablásokat, a tépelődést, az ügyeskedést – ám mindez merő rekonstrukció marad és imitáció, semmit sem tudunk meg az elnagyolt, külsőségekre hagyatkozó rendezésből, ami már ez elején ne volna nyilvánvaló.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.