Film

A szüfrazsett

Film

Feminista mozgalmakról szóló filmekkel nem vagyunk elhalmozva, efféle üzeneteket beágyazottan (a konfliktusokban vagy egyes szereplők nézeteiben) vagy bizonyos filmek olvasataiban láthatunk. Sarah Gavron filmje ebből a szempontból hiánypótlónak is nevezhető, bár aligha fogja jobb belátásra bírni az antifeministákat.

Első ránézésre fekete-fehér világot látunk a BBC-adaptációk stílusában: a századforduló környékén vörös kezű nők súrolnak egy visszataszító mosodában, miközben a gyárvezető hol panoptikonszerű irodájából a szemével, hol a mángorlók közt járkálva a kezével pásztázza őket. De jön Emmeline Pankhurst. Mivel a kormány nem ért a petíciók és pamfletek nyelvéből, a mozgalom egyre radikálisabb módsze­rekhez fordul (üres házak, postaládák felgyújtása, kirakatok betörése).
A film jó érzékkel egy tanulatlan, szelíd mosónőt (Carey Mulligan) tesz meg főszereplőnek, aki véletlenül keveredik a szüfrazsettek közé – jól felépített, drámai folyamatban követhetjük, ahogy családjának szét­esésével párhuzamosan politikai elhivatottsága egyre nő.

Gavron bemutatja a mozgalom diverzitását is: iskolázatlan, tanult, módos és szegény nők is csatlakoztak radikális és mérsékelt nézetekkel egyaránt. A férfialakok is változatosak: vannak köztük felvilágosultak, nőgyűlölők, jó szándékúak, de akaratlanul szexisták. A film még azzal a dilemmával is eljátszik egy pillanatra, hogy a militáns akciók terrorizmusnak vagy szabadságharcnak számítanak-e. Ám aktualizálásról szó sincs. Így aztán nagy hullámokat sem fog verni.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.