Film

A tenger szívében

  • - kg -
  • 2016. január 10.

Film

A közelgő ünnepek mindig előhozzák Hollywoodból a tájképfestőt, az évnek ebben a szeretetteljes szakában főleg a régi idők kikötővárosainak romantikus ábrázolása megy, világítótoronnyal, nehéz léptű tengerészekkel és jelentős arcszőrrel. E tekintetben Peter Jackson Hobbit-filmjeinek Tóvárosa – szintén karácsonyi kedveskedés – alig különbözik Ron Howard részben igaz történetének amerikai kikötővárosától, s bár ez azok malmára hajtja a vizet, akik szerint a Hobbit valóban megtörtént, ám ebbe a vitába most nem mennénk bele. Elég legyen annyi, hogy Brendan Gleeson mindenféle maszkmesteri mesterkedés nélkül úgy fest, mint egy 150 éve élt tengerész, de Ben Whishaw sem hagy kivetnivalót maga után mint Herman Melville, aki a vén tengeri medvénél keres ihletet egy setét éjszakán a Moby Dick megírására. És Gleeson, nagy idők és nagy bálnák tanúja, némi unszolás után belecsap a mesébe, kár, hogy az így megelevenedő történet – hogy süllyesztette el az Essex bálnavadászhajót egy bazi nagy ámbrás cet – feleannyira sem élvezetes, mint a nagy ír színész mogorva, mikulásos brummogása az éjszaka leple alatt, az elmaradhatatlan világítótorony fényében. Az Essex kálváriája Chris Hemsworthnak és az ámbrás cet megalkotóinak ad lehetőséget, hogy bemutassák tudományukat, de a Hemsworth–bálna meccsen a jobb sorsra érdemes színésznek mintha nem osztottak volna lapot: nincs is annál kínosabb, mint egy olyan filmért fogyni le drasztikusan, Christian ­Bale módszerével, mely legfeljebb valamelyik hajómakett-fesztiválon számíthat jelentősebb elismerésekre.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.