képes beszéd

A zsákos ember

Film

Liam Neeson is volt már minden, csak akasztott ember nem.

„Elvisz a kóku!” – harsogták szüleim, ha gyerekkoromban valami rosszat csináltam, vagy épp valami jót (játékokat elpakolni, tökfőzeléket megenni, piszkos kezet megmosni) nem csináltam. Ha ez sem hatott, volt még a tarsolyban a „pulyaszedő cigány”, aki nemcsak jött, de el is vitt a mondás szerint; ha mégsem, akkor viszont elég volt megemlíteni, hogy valamelyik szülőm kimegy vesszőt törni. Na, nem mondom, a bátyámmal folytatott ölharcoknál néha még be is kellett hozni egy meggyfaágat, de bevetni már nem volt szükséges. Mindennek a néprajzi folklórban neve is van: gyermekijesztő, és általában vidékről vidékre változik. Szabolcsban a kóku, Tokaj környékén a mókár, a Duna mentén pedig a bubus közlekedik az ideges szülők szavajárásán; a mumus, a bagoly, a drótos meg az ördög viszont mindenhol. Vesszőtörésről a néprajzi lexikonban nincs adat, de kétlem, hogy egyedül az én szüleim voltak ilyen kreatívak. Sokáig azt hittem, az „Elverlek, mint szódás a lovát!” (újabb gyerekijesztés!) az ő találmányuk, de amióta a fiatal Dopeman polgári poétává változott és úgy fejtegetik sorait, mint Pilinszky verseit, tudom, hogy ő is élt a kifejezéssel.

Ami viszont földrajzi elhelyezkedésünk miatt nem dívott nálunk, az az „Elvisz a cáparajongó, szadista suttyó hajóskapitány!”. Nagyjából ezzel össze is foglaltuk Sean Byrne Veszélyes állatok című filmjének lényegét (augusztus 14-től a mozikban, forgalmazza a Vertigo Média). A rendező 2009-ben egy szalagavatóba csomagolva egyszer már készített hasonló, kínzós-menekülős horrort (ez volt a The Loved Ones); ezúttal legfőbb fegyvere az a Jai Courtney, akiről a 2010-es évek elején filmek sora igyekezett elhitetni, hogy ő lesz a következő nagy akció­sztár. Nem lett, de pszichopata őrültként most több mint meggyőző.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Az első ügy

  • - ts -

Az eddig tévésorozatokat és rövidfilmeket rendező Victoria Musiedlak szép és csendes filmje az odavetettségről szól.

Egy másik Párizs

  • SzSz

A vidéken élők általában a nagyváros nyüzsgése felé gravitálnának, míg a metropoliszban robotolók a csendes vidéki idillre vágynak – legalábbis a filmekben.