képes beszéd

A zsákos ember

Film

Liam Neeson is volt már minden, csak akasztott ember nem.

„Elvisz a kóku!” – harsogták szüleim, ha gyerekkoromban valami rosszat csináltam, vagy épp valami jót (játékokat elpakolni, tökfőzeléket megenni, piszkos kezet megmosni) nem csináltam. Ha ez sem hatott, volt még a tarsolyban a „pulyaszedő cigány”, aki nemcsak jött, de el is vitt a mondás szerint; ha mégsem, akkor viszont elég volt megemlíteni, hogy valamelyik szülőm kimegy vesszőt törni. Na, nem mondom, a bátyámmal folytatott ölharcoknál néha még be is kellett hozni egy meggyfaágat, de bevetni már nem volt szükséges. Mindennek a néprajzi folklórban neve is van: gyermekijesztő, és általában vidékről vidékre változik. Szabolcsban a kóku, Tokaj környékén a mókár, a Duna mentén pedig a bubus közlekedik az ideges szülők szavajárásán; a mumus, a bagoly, a drótos meg az ördög viszont mindenhol. Vesszőtörésről a néprajzi lexikonban nincs adat, de kétlem, hogy egyedül az én szüleim voltak ilyen kreatívak. Sokáig azt hittem, az „Elverlek, mint szódás a lovát!” (újabb gyerekijesztés!) az ő találmányuk, de amióta a fiatal Dopeman polgári poétává változott és úgy fejtegetik sorait, mint Pilinszky verseit, tudom, hogy ő is élt a kifejezéssel.

Ami viszont földrajzi elhelyezkedésünk miatt nem dívott nálunk, az az „Elvisz a cáparajongó, szadista suttyó hajóskapitány!”. Nagyjából ezzel össze is foglaltuk Sean Byrne Veszélyes állatok című filmjének lényegét (augusztus 14-től a mozikban, forgalmazza a Vertigo Média). A rendező 2009-ben egy szalagavatóba csomagolva egyszer már készített hasonló, kínzós-menekülős horrort (ez volt a The Loved Ones); ezúttal legfőbb fegyvere az a Jai Courtney, akiről a 2010-es évek elején filmek sora igyekezett elhitetni, hogy ő lesz a következő nagy akció­sztár. Nem lett, de pszichopata őrültként most több mint meggyőző.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.