Interjú

„A zsarufilmek ideje rég lejárt”

David Zucker író-rendező

Film

Az idén 45 éves minden idők egyik legviccesebb filmje, az Airplane! – ugyanaz a ZAZ-trió, azaz David Zucker, Jerry Zucker és Jim Abrahams készítette, amelyik a Csupasz pisztolyt is. A Csupasz pisztoly negyedik része megjelenésünk napján érkezik a mozikba – az eredeti alkotók nélkül. David Zuckerral Leslie Nielsenről, Lloyd Bridgesről és a South Park alkotóiról beszélgettünk, meg persze a legújabb Csupasz pisztolyról.

Magyar Narancs: Leslie Nielsen már veterán színésznek számított, amikor felkérték az Airplane!-re, ám főleg drámai szerepekben láthattuk addig. Miből gondolták, hogy jó komikus lesz?

David Zucker: Hamar meggyőzött minket. De ugyanez elmondható Lloyd Bridgesről is. Az Airplane! előtt egyikük sem nagyon vállalt vígjátékokat, utána viszont a másodvirágzásukat élték a komédiákban. Épp azért voltak kiválóak, mert nem úgy játszottak, mintha egy vígjátékban lennének. Teljesen komolyan adták elő magukat.

MN: Egyikük sem bánta, hogy ezután főleg komédiákban kaptak lehetőséget?

DZ: Örültek a sikernek. Leslie Nielsen az Airplane! előtt egyáltalán nem számított híresnek. Márpedig a színészek sikert akarnak. Nielsen olyan volt, mint egy bohóc, akit egészen addig szekrénybe zártak.

MN: A Csupasz pisztolyokban Nielsen mintha kevésbé tartotta volna azt a fapofát, sokkal teátrálisabban játszik.

DZ: Egyedül ahhoz ragaszkodtunk, hogy nem mesélhet tudatosan vicceket.

MN: A Csupasz pisztoly-filmek az 1982-es Nagyon különleges ügyosztály című sorozatukon alapulnak. Ez mindössze hat részt élt meg, s valójában már a negyedik epizód után elkaszálták. Miért?

DZ: Egyszerűen nem volt jó a nézettsége. Akkoriban ráadásul nem volt ekkora választék, alig pár csatorna működött – és mivel ennek ellenére sem hoztuk a számokat, teljesen érthető módon lelőttek minket. Ez nem a csatorna hibája. A mi produkcióink, a mi vicceink egyszerűen nem illenek a tévéhez. Akkor működnek jól, ha a moziban nézzük őket a nagyvásznon és a közönséggel együtt nevetünk a vicceken. Az emberek nem így néznek sorozatokat, a tévé inkább egy rádióhoz hasonlít, amelynek képernyője is van. Az ABC akkori fejesét, Anthony Thomopoulost dühös riporterek hada kérte számon, hogy miért lőtte le a sorozatot. Mire ő azt mondta, a Nagyon különleges ügyosztály azért nem működött, mert ahhoz, hogy valaki viccesnek találja, néznie is kell a műsort. A show megelőzte saját korát, évtizedeket kellett még várni, hogy elkezdjenek olyan szitkomokat vetíteni, amelyek nem tartalmaztak konzervnevetést. Minket is megkérdeztek, hajlandók lennénk-e ilyen műnevetést rakni a poénok alá, de nem mentünk bele.

MN: Az Airplane!-be még úgy vágtak bele, hogy szinte teljesen tapasztalatlanok voltak a filmezésben, hiszen mindössze egy forgatókönyvet írtak. Ez volt a The Kentucky Fried Movie című szkeccsfilm, amelyet John Landis rendezett. A Csupasz pisztoly idején viszont már nemcsak minden idők egyik legsikeresebb komédiáját tudhatták maguk mögött, de két további vígjátékot is. Mennyire volt más így filmet készíteni?

DZ: Az Airplane!-nél még egyáltalán nem bíztak bennünk. Olyannyira nem, hogy beletették a szerződésünkbe, hogy a Paramount volt főnöke, Howard W. Koch executive producerként mindennap ott lesz velünk a forgatáson; de olyan kikötés is szerepelt benne, hogy ha nem jól mennek a dolgok, két héten belül bármikor kirúghatnak minket. A stúdió a nap végén mindig átnézte az aznap forgatott nyersanyagot. A producerünk, Jon Davison nagyon bölcsen már az első napi anyagba beletette azt a jelenetet, amelyben elhangzik az azóta legendássá vált poén: „És ne szólítson Verának!” (Eredetiben ez így hangzik: „And don’t call me Shirley!” – Sz. Á.). A muszterek nézése unalmas feladat, senki sem szerette, de a mi anyagainkat mindennap telt ház előtt vetítették – innen tudtuk, hogy senki sem fog kirúgni minket. Sok rosszat hallani Hollywoodról és a nagy, gonosz stúdiókról, amelyeket borzalmas idióták vezetnek, de nekünk csak jó tapasztalataink voltak, legyen szó Michael Eisnerről és Jeff Katzenbergről, vagy később Barry Dillerről és Frank Mancusóról. Mind okos fickók voltak, nem úgy, mint a jelenlegi vezetők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.