Amikor a barátodat zacskóban hozzák haza, a háború már nem annyira szexi

  • - greff -
  • 2016. november 4.

Film

A Verzión futó dokumentumfilm a kelet-ukrajnai háborúban mutatja fel a képtelenül nagy távolságot valóság és propaganda között.

„Érszorító mindenkinél van?”

Háborús játékfilmek rendezői Terrence Malicktől Oliver Stone-ig ölni tudnának egy ennyire vészjósló mondatért, amely a létező Donyeck-medencében ténylegesen elhangzik egy valóságos orosz katona szájából 2015 nyarán, mielőtt társaival akcióba indulna az ukrán ellenség terepén. A nem éppen a tervek szerint alakuló bevetésből a huszonegy-két éves fiúk nagyjából felét nejlonzacskóban hozzák haza, de, mert a háború már csak ilyen, csupán azután, hogy két napig rágták a földön széjjelszóródott testüket a férgek. Ami megmarad belőlük, arra már a saját anyjuk sem könnyen ismer rá.

false

 

A háború úgynevezett izgalmaiból ennyi marad a valóságban: egy zacskó oszló hús meg a zokogó szülők a fejfánál. A nullánál is kevesebb. Az Oleg választása lefegyverző, rezignált precizitással képes bemutatni, hogy a háborús fikció az emberiség történetének egyik legkártékonyabb hazugsága, hiszen – többnyire szándékosan, néha önkéntelenül – olyan elemeket csatol a tárgyhoz, amelyeknek semmi keresnivalójuk nincs egy valóságos harcmezőn. A „mily dicső a hazáért halni” pátosza a harcok közvetlen közeléből elénk táruló képek szerint több fronton is mérgezi a falra celluxozott Putyin-fotó alatt gyülekező orosz önkénteseket: ez dől, persze az államilag kontrollált média propagandaműsoraiból, de ami még fontosabb és szomorúbb, a lelki támaszukul szolgáló anyanyelvi popzene is előszeretettel közvetíti nekik ezt a képet.

Ám itt jön az a fordulat, amellyel soha semmilyen elnyomó hatalom nem számol: ezek a fiatal fiúk, jöjjenek bármilyen mélyről (az egyikük Szibéria szívéből érkezik a régióba) egyáltalán nem hülyék. Határozott kézzel irányított agymosás ide, fegyverbarát nemzeti tradíciók oda, a film főhőseként mozgó Olegnek például mindössze két napjába telik, hogy pontosan átlássa az összes játékszabályt. A kelet-ukrajnai háború hazugságai, eszelőssége, brutalitása és elemi irracionalitása a maga nyers banalitásában tárul a szeme elé – ám ő mégis lehúz több mint egy évet a fronton. Elena Volochine és James Keogh nagyszerű filmjéből arra is megkapjuk a választ, hogy miért tesz így.

Cseppet sem leszünk vidámabbak tőle.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.