„Látta valaki Michael Hordernt?” - Brian Cox színész

Film

Egy színészlegendát játszik Edelényi János új filmjében, a Jutalomjátékban. Kedvenc skót színészünk, számos filmes gonosz hű megformálója, Skype-on jelentkezett be New Yorkból.

Magyar Narancs: Jóval azelőtt, hogy An­thony Hopkins eljátszotta volna Hannibal Lectert, ön is emlékezetest alakított az emberevő doktor szerepében, Michael Mann Az embervadász című filmjében.

false

 

Fotó: Richard Saker

Brian Cox: Michael érdekes eset. Egy lélekboncolgató rendező, aki abban a tévhitben él, hogy a brit színészek nem sokat adnak a pszichológiára. Ennek épp az ellenkezője igaz. Szóval Michael, aki Angliában kezdte a pályát mint reklámfilmes, azt sulykolta, hogy Lecter úgy tekint magára, mint valami felsőbbrendű lényre, olyan, mint egy elit angol magániskola „ki, ha én nem?” diákja. Kérdezte, hogy ismerek-e ilyeneket? Törtem a fejemet, nem jutott eszembe senki, mígnem leesett, hogy hát a fiam, az én 16 éves gyermekem pont egy ilyen magániskola tanulója. Ja, hogy olyan, mint a gyerek? Rögtön tudtam, Mann mire céloz. Az én Lecterem nem kis részben a kamasz fiamon alapul.

false

MN: Később nem vált terhessé a szerep?

BC: Ellenkezőleg, Lecter nagyon is jó volt hozzám. Egy kicsit sajnáltam is mindig szegény Anthony Hopkinst, hogy mire eljátszotta A bárányok hallgatnakban, már létezett egy másik Lecter is, az enyém. A Bárányok sikere a mi filmünket is szépen visszahozta a köztudatba, kultfilm lett Az embervadász. Hopkins és én később játszottunk is együtt, de kerültük a témát, azt hiszem, mindketten torkig voltunk már az örökös összehasonlítgatásokkal.

MN: Emlékezetes gonoszok egész sorát adta a világnak: Stryker ezredesként az X-Men mutánsainak életét tette pokollá, a CIA főembereként pedig Jason Bournét.

false

BC: Ami a fizikai igénybevételt illeti, Stryker volt a kimerítőbb, egy energiabomba ez az ember, de az idegeimet a második Bourne-film tette igazán próbára. Én még annyi forgatókönyvírót egy filmben nem láttam. A Bourne olyan volt, mint egy átjáróház, jöttek-mentek az írók, az Oscar-díjas Brian Helgeland is megfordult közöttük. Nem ő volt az egyedüli nagy név, aki próbálta feljavítani az anyagot. A filmvégi nagyjelenetet köztem és Matt Damon között jóval a forgatás befejezése után csináltuk meg. Már rég Skóciában voltam, egy színdarabban léptem fel. Hívtak, hogy lenne még egy dolog, mondtam, nem megy, folyamatos fellépéseim vannak, erre azt mondták, hogy jó, de mit szólnék a hétfőhöz. Megnézték, hogy hétfőn nincs előadás! Felraknak egy repülőre a szombat esti fellépésem után, szépen eljövök Berlinbe, kedd reggelig megcsináljuk, és mehetek vissza Skóciába. Így is történt. Nem hiszem, hogy észrevette, de parókát viselek a jelenetben, csak így tudtuk visszaállítani a Bourne-frizurámat.

MN: A Lear király 1983-as tévés feldolgozásában együtt játszott a címszerepet alakító Laurence Olivier-vel. Milyen volt a színészkirály élőben?

BC: Egy igazi vén róka volt. Látszott, hogy nincs sok neki hátra, de mindent beleadott. Ez az ember hozta létre a National Theatre-t, és ez a nagyság még így, az alkonyi éveiben is sütött róla. Az én generációm szemében nem volt nála nagyobb színész. Michael Gambon, Anthony Hopkins, Derek Jacobi, Ian McKellen – mindannyiunknak megadatott, hogy dolgozzunk vele; szentként tiszteltük. Nem mondanám, hogy mindig és mindenben ő volt a legnagyobb, de a legbátrabb, az igen. A Lear király forgatásakor már el-elfelejtette a szövegét. Ez volt az egyik, ami zavarta, a másik meg egy rivális Lear-produkció, amit épp akkor adott a tévé. „Micsoda remek színészeink vannak – áradozott –, csupa-csupa kiváló kolléga, és mind tudja a szövegét. Én egy kurva szót sem tudok ebből az egészből!” Majd minden átmenet nélkül folytatta: „Látta valaki Michael Hordernt Lear királyként?” Mindenki a cipője orrát kezdte nézegetni, életveszélyes lett volna bármilyen összehasonlításba belemenni. Jött a felvétel, Olivier elvonult, de nem sokáig voltunk biztonságban, hamarosan megismétlődött a jelenet: egy-két panaszszó, hogy egy szót sem tud a szerepéből, majd a lényeg: „Látta valaki Michael Hordernt Lear királyként?” Így ment ez kétszer-háromszor, míg végre áttört a gát. Felvétel lemegy, Olivier jön, és jön a kérdés is: „Látta valaki Michael Hordernt Lear királyként? Na, ő aztán tudta a szövegét! Mind egyes sort! De én akkor is kibaszottul jobb színész vagyok nála a hét bármely napján!” – ordította.

MN: Volt alkalma Mel Gibsont is megfigyelni munka közben, hiszen játszott nála A rettenthetetlenben. Hollywood meg fog bocsátani valaha is neki?

BC: Én nagyon szeretem és tisztelem őt. Nagyon nagy tehetség, akinek megvannak a maga démonai. Radikális katolikus családban nőtt fel, az apja nagy hatással volt rá, és Mel mindig is kötelességtudó fiú volt. Ami nem mindig vált az előnyére.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.