DVD

Anya csak egy van

Clint Eastwood: J. Edgar

  • Bori Erzsébet
  • 2012. június 11.

Film

Clint Eastwood rendezői munkássága szinte minden esetben a mitikus Amerika kitüntetett értékeit és toposzait dolgozza fel hagyományos elbeszélésmódban, a történetnek alárendelt, de vonzó látványvilággal, erős szereposztásban és érzelmileg átélhető formában. Akad köztük történelmi és életrajzi film is, mint a legújabb rendezése, a J. Edgar. A téma előkerülésére annál inkább számítani lehetett, mert az utóbbi években kétszer is nekiugrottak a nagy testvér szervezet, a CIA és egyik kulcsfigurája, a legendás James Jesus Angleton ("Anya") történetének. A 2006-os Az ügynökséget Robert De Niro rendezte, "Anya" szerepében Matt Damonnal; egy évvel később pedig egy háromrészes minisorozat készült Michael Keatonnal.

Lássuk be, tarthatatlan állapot volt, hogy 2000 óta (Rick Pamplin bukott filmje, a Hoover, Ernest Borgnine címszereplésével) nem vitték vászonra az FBI-alapító atyja, J. Edgar Hoover életét, amely egyben az USA 20. századi történelmének nagyobbik részét is lefedi 1919-től, az alkoholtilalom, a gengsztervilág, a nagy válság, a 2. világháború és a hidegháború korszakán át a Watergate-botrányig. Ahogy Angleton nyolc igazgatót, Hoover nyolc elnököt szolgált - és élt túl - hosszú pályáján, a pártpolitikától való távolságtartásnak és titkos aktáinak köszönhetően, amelyekben állítólag minden vezetőről és/vagy közeli családtagjairól voltak terhelő adatai. Fehér, protestáns konzervatívként egy lényeges elvben tért el a republikánus jobboldaltól: az erős (szövetségi) állam híve volt. Egy modern rendőrállamé, amely a tudomány vívmányait felhasználva üldözi a veszélyes elemeket, akik alatt messze nem csak a köztörvényes bűnözőket értette.


 

Clint Eastwood ugyanúgy járt a J. Edgarral, mint Robert De Niro Az ügynökséggel: hosszúra nyújtotta, sokat markolt, de éppen a lényeget - hősének ellentmondásos, rejtőzködő, jó adag kognitív disszonanciával terhelt személyiségét - nem tudta megragadni. Eastwood rendezéseire nagyon nem jellemző módon aránytalan és széteső a szerkezet, a választott kerettörténet - az öreg Hoover egy fiatalembernek idézi fel a pályáját - nem képes összetartani a részeket. De ettől függetlenül is ugrálunk az időben, a főhős emlékezetének kacskaringós útjait követve, s amikor több kiadós flashback után újra a kerettörténetben találjuk magunkat, hirtelen nem tudjuk, hol vagyunk, mikor vagyunk, ki ez a srác, és mit keres ott egyáltalán. A kérdés azért is jogos, mert a fiatalembernek nincs igazi dramaturgiai szerepe, nem tesz fel fontos kérdéseket, nem mutat rá az ellentmondásokra, nem szembesíti Hoovert a "tévesztéseivel". Ezt egy szenátor teszi meg a kongresszusi vizsgálóbizottságban, amikor a nézőnek még nincs arról információja, hogy kinek van igaza, majd Edgar öreg barátja a film végén, jócskán megkésve.

Mindeközben a visszatekintésekben reflektálatlan hőstörténeteket látunk a gengszterháborúról vagy a Lindbergh bébi gyilkosának kézre kerítéséről. Eastwood tág teret szentel Hoover erős kötődésének az anyjához és (joggal) feltételezett homoszexualitásának, de iskolás mélylélektani elemzésétől nem leszünk okosabbak. Külön szót érdemel a nehéz szerepben többé-kevésbé helytálló Leonardo DiCaprio és a hős lelki társát/szerelmét játszó Armie Hammer maszkja. Nem könnyű elérni, hogy fiatal vagy középkorú ember vénnek látsszon, de az akcióvígjátékokban a rablókra húzott Reagan- meg Nixon-gumiálarcra hajazó, röhejes maszkok pontosan annyira meggyőzőek, mint a nyolcvanévesből középkorút faragó plasztikai sebészeti mesterművek. A mimikát mint olyat lassan törölhetjük az ún. színészi eszközök közül, amíg fel nem találják, hogyan lehet komputeres animációval visszavarázsolni az agyonvarrt, szétbotoxozott, vastagon sminkelt orcákra. A dolgot csak még érthetetlenebbé teszi, hogy a kezdetektől Hoover mellett dolgozó titkárnőt adó Naomi Wattsnak ugyanannyit kellett öregednie, de az idő múlásának érzékeltetéséhez neki mégsem volt szüksége ilyen mértékű technikai segédletre.

J. Edgar nem tartozik Clint Eastwood legsikerültebb munkái közé.

Forgalmazza a Pro Video


Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.