tévésmaci

Vörös gulipán

  • tévésmaci
  • 2012. június 10.

Film

Amikor Sztupa és Troché kiálltak a rétre, nem tévesztették el a közepét. Csak álltak ott, mindentől egyenlő távolságra, a széles rét legkellősebb közepén. Először egy irányba néztek, s onnan fordultak - egyik jobbra, másik balra - egy teljes kört a sarkukon. Később egymásnak vetették a hátukat, mintha a rét két végén ellenséges hadak sorakoznának, akiknek minden lépését szemmel kell tartani. Ami azt illeti, mozogtak is holmi apró fekete pontocskák a szemhatáron. Előbb csak kevesen és élénken, majd ahogy telt az idő, az a felgyorsított örökkévalóság, úgy lettek egyre többen, s mozogtak mind lassabban. A végén már alig lehetett megkülönböztetni őket, mintha megálltak volna ők is, és csak a rét közepén tanyázókat figyelnék. De szó sem volt viszonosságról, hiszen Sztupa és Troché tekintete legtöbbször túl járt a látóhatáron, egyszerűen elnéztek a pontok fölött, amikor meg nem, nos, rendszerint a rét valamely közeli pontján akadt meg a szemük: egy fakószínű virágon, vagy a vívóállásba terpesztő tarackon. Ha szél sepert végig a réten, Trochét kapta szembe, a napfény Sztupát vakította. Egy kósza zápor is elkapta őket, hűsítőnek pont jó volt, s mintha a távolban gyülekezőket is megritkította volna: fenyegetőnek tűntek ugyan, de korántsem veszedelmesnek. Nem ludak gyűltek ott disznók ellen, hanem apró fekete pöttyök sorakoztak a talaj menti regiszterekben. Sztupa és Troché csak állt szinte mozdulatlanul, a fene sem tudta, hogy mi járatban, a fene sem tudta, hogy mióta, és arról sem volt fogalma senkinek, hogy meddig maradnak még. Ha a színes ingüket nem fújja, a hajukat nem borzolja a szél, akárki azt hihette volna róluk, hogy szobrok egy időként lassan körbeforduló talapzaton. Így ment ez hosszan, míg a madarak elmaradtak az égről, a virágok összecsukták a szirmaikat, csak a tarack állt még peckesen, hogy majd ő megmutatja, ki szúr vagy bök itt a legjobban. A zápor elállt rég, a szél is belefáradt, a nap lenyugodni készült. És akkor Troché váratlanul lehajolt. Mi pedig elkotródtunk a tévé elé.

Pénteken (11-én) este hét után a Duna elindít egy tizenhárom részes osztrák sorozatot, mondjuk a Guldenburgok mutációjának tűnik, éljen a félmúlt, meg a legendás magyar címadói lelemény: Ménes élet (hol külön, hol egyben) - nyilván nem leszek a rabja. A ViaSat3 kilenc után jön a Roninnal, ami ugyancsak a papa mozijának némileg áramvonalasított kiszerelése világsztárokkal a kilencvenes évek végiről, John Frankenheimer rendezésében.

Szombaton délután úszik a Dunán az erdei rém: Robin Hood kalandjai, 1938-ból. Este hét előtt igazi nosztalgiavonat, Házibuli a film+-on! Aki nem bírja végig, nyolc után válthat az egyesre: a Jóasszony, akiről egy város beszél nem más, mint Oscar Wilde Lady Windermere legyezője című darabjának filmváltozata, dettó világsztárokkal. A Duna még éjszakára is befigyel egy argentin filmmel: Egy szerencsés nap a címe. Aki abból indul ki, hogy az argentin film esetleg jobb, mint az argentin sorozat, nos, még reménykedhet. Én maradok az argentin cselsorozatnál.

Vasárnap Herzog Hajnali mentőakciója este fél tizenegy után a nemzeti főadón, de én még az este nyolckor kezdett műsort nyögöm. Az elveszett frigyláda fosztogatói c. korszakos jelentőségű remek a tv2-n lesz. Nálam simán lenyomja a leszálló ágban trojkázó Nyikita Mihalkov A szibériai borbélyát, aki ugyanekkor startol a Dunán. Az ifjú Donald Sutherland látható viszont valamivel ezután a csatornán az Alex csodaországban című múzeumi tárgy kockáin.

Hétfőn a létező szocializmus egyetlen vívmánya: műsorszünet.

Kedden a Duna végre már a nyolcvanas éveket tapossa a nyolcas Bergmannal: Fanny és Alexander.

Szerdán este nyolctól az MGM-en egy békebeli marhaságban Peter Sellers olasz bűnözőt alakít, akinek a húga sztár akar lenni: Egymillió karátos ötlet.

Csütörtökön True Lies - Két tűz között, amiben egy csávó azzal szédíti Schwarzi Jamie Lee Curtis nevű feleségét, hogy ő egy titkos ügynök, közben meg Schwarzi az, de titkolja. Nekem is van ám egymillió karátos ötletem: no tv!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.