Film

Az Argo-akció

  • - kg -
  • 2012. november 29.

Film

Az eset dokumentumai nyilván abban az ügynökségi széfben hevertek, melyre a "titoktalanítás esetén megfilmesítendő" feliratot tűzte ki egy pedáns alkalmazott. S mindehhez Ben "filmrendező" Affleck módfelett szerencsés választásnak bizonyult, hogy Ben "filmszínész" Affleckkel a főszerepben filmre vigye annak a szerencsés vállalkozásnak a történetét, melyben a CIA vezetése A majmok bolygója Oscar-díjas maszkmesterével és több más, minden hollywoodi hájjal megkent alakkal szövetkezett, hogy kihozzanak Teheránból hat amerikai követségi dolgozót. Elmesélve úgy hangzik az egész, mint egy rossz hollywoodi producervicc. Az megvan, hogy hollywoodi bennfentesek a Diploma előtt 2 elkészítéséről diskurálnak Robert Altman szatírájának, A játékosnak az elején? Ám az még a javíthatatlanul cinikus Altmannak is sok lett volna, ha ugyanezen alakok egy olyan thrillert vizionálnak, melyben a CIA embere úgy menekíti ki honfitársait Teheránból, hogy hollywoodi filmesnek adja ki magát, aki egy Star Wars-szerű űreposzhoz keres helyszíneket a bazársoron. Pedig épp ez történt a több mint harminc éve megesett akcióban.


Eddig a történet, de az igazi hollywoodi csavart mégiscsak az jelenti, hogy Ben Affleck két Boston környéki thriller (Hideg nyomon, Tolvajok városa) eminens megrendezése után milyen szórakoztató filmet készített belőle. Az Argo-akció ugyanis nem akar mást, mint szórakoztatni. Színtiszta Hollywood: szatíra, kémjátszma és az elmaradhatatlan hőstörténet. Külön-külön ezerszer láttuk mindegyiket, de így egyben ritka élvezetes egyveleget alkotnak.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.